A arte como elemento no ensino da educação ambiental no Brasil: educação infantil e ensino fundamental I
This paper presents a discussion of art education and its contribution to cognitive development of elementary school. Aims to study art as a tool in the teaching ofenvironmental education in Brazil, analyzing activities that can be used in environmental awareness and training of critical thinking of...
Autor principal: | Santos, Helena Cardoso dos |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21796 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-21796 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-217962020-11-24T19:13:05Z A arte como elemento no ensino da educação ambiental no Brasil: educação infantil e ensino fundamental I Santos, Helena Cardoso dos Kavanagh, Edward Educação ambiental Arte - Estudo e ensino Conscientização Environmental education Art - Study and teaching Awareness Ensino de Ciências This paper presents a discussion of art education and its contribution to cognitive development of elementary school. Aims to study art as a tool in the teaching ofenvironmental education in Brazil, analyzing activities that can be used in environmental awareness and training of critical thinking of students from kindergarten and elementary school, enabling a look that gives real value to teaching art education for children. Thus, in this work, relevant to the teaching of art in education, including a brief history of art, the presence of the visual arts in Early Childhood Education and Elementary Education I and art as a tool for environmental education issues will be addressed. The result of this study is to seek the opinion of the authors that supported and wrote about this subject as well as realize that educators are not prepared to practice this activity. This research contributed to a reflection on the importance given to art education and the art as a tool for environmental education in the development of children who are in elementary school. Este trabalho traz uma discussão sobre a arte-educação e sua contribuição no desenvolvimento cognitivo da criança do Ensino Fundamental. Tem como objetivo estudar a arte como instrumento no ensino da Educação Ambiental no Brasil, analisando atividades passíveis de serem utilizadas na conscientização ambiental e formação de pensamento crítico dos alunos da Educação Infantil e do Ensino Fundamental I, possibilitando um olhar que dê o real valor ao ensino da arte-educação às crianças. Assim, no decorrer do trabalho, serão tratados assuntos pertinentes ao ensino da arte na educação, incluindo um breve histórico da Arte, da presença das artes visuais na Educação Infantil e no ensino Fundamental I e da arte como instrumento para a Educação Ambiental. O resultado desse estudo é buscar o a opinião dos autores que fundamentaram e escreveram sobre este assunto, bem como perceber que os educadores não estão preparados para a prática dessa atividade. Esta investigação contribuiu para uma reflexão sobre a importância dada à arte - educação e sobre a arte como instrumento para a Educação Ambiental no desenvolvimento das crianças que se encontram no Ensino Fundamental. 2020-11-24T19:13:05Z 2020-11-24T19:13:05Z 2014-04-05 specializationThesis SANTOS, Helena Cardoso dos. A arte como elemento no ensino da educação ambiental no Brasil: educação infantil e ensino fundamental I. 2014. 47 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21796 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Educação ambiental Arte - Estudo e ensino Conscientização Environmental education Art - Study and teaching Awareness Ensino de Ciências |
spellingShingle |
Educação ambiental Arte - Estudo e ensino Conscientização Environmental education Art - Study and teaching Awareness Ensino de Ciências Santos, Helena Cardoso dos A arte como elemento no ensino da educação ambiental no Brasil: educação infantil e ensino fundamental I |
description |
This paper presents a discussion of art education and its contribution to cognitive development of elementary school. Aims to study art as a tool in the teaching ofenvironmental education in Brazil, analyzing activities that can be used in environmental awareness and training of critical thinking of students from kindergarten and elementary school, enabling a look that gives real value to teaching art education for children. Thus, in this work, relevant to the teaching of art in education, including a brief history of art, the presence of the visual arts in Early Childhood Education and Elementary Education I and art as a tool for environmental education issues will be addressed. The result of this study is to seek the opinion of the authors that supported and wrote about this subject as well as realize that educators are not prepared to practice this activity. This research contributed to a reflection on the importance given to art education and the art as a tool for environmental education in the development of children who are in elementary school. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Santos, Helena Cardoso dos |
author_sort |
Santos, Helena Cardoso dos |
title |
A arte como elemento no ensino da educação ambiental no Brasil: educação infantil e ensino fundamental I |
title_short |
A arte como elemento no ensino da educação ambiental no Brasil: educação infantil e ensino fundamental I |
title_full |
A arte como elemento no ensino da educação ambiental no Brasil: educação infantil e ensino fundamental I |
title_fullStr |
A arte como elemento no ensino da educação ambiental no Brasil: educação infantil e ensino fundamental I |
title_full_unstemmed |
A arte como elemento no ensino da educação ambiental no Brasil: educação infantil e ensino fundamental I |
title_sort |
arte como elemento no ensino da educação ambiental no brasil: educação infantil e ensino fundamental i |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
SANTOS, Helena Cardoso dos. A arte como elemento no ensino da educação ambiental no Brasil: educação infantil e ensino fundamental I. 2014. 47 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21796 |
_version_ |
1805299130596065280 |
score |
10,814766 |