A arte como elemento no ensino da educação ambiental no Brasil: educação infantil e ensino fundamental I

This paper presents a discussion of art education and its contribution to cognitive development of elementary school. Aims to study art as a tool in the teaching ofenvironmental education in Brazil, analyzing activities that can be used in environmental awareness and training of critical thinking of...

ver descrição completa

Autor principal: Santos, Helena Cardoso dos
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21796
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-21796
recordtype dspace
spelling riut-1-217962020-11-24T19:13:05Z A arte como elemento no ensino da educação ambiental no Brasil: educação infantil e ensino fundamental I Santos, Helena Cardoso dos Kavanagh, Edward Educação ambiental Arte - Estudo e ensino Conscientização Environmental education Art - Study and teaching Awareness Ensino de Ciências This paper presents a discussion of art education and its contribution to cognitive development of elementary school. Aims to study art as a tool in the teaching ofenvironmental education in Brazil, analyzing activities that can be used in environmental awareness and training of critical thinking of students from kindergarten and elementary school, enabling a look that gives real value to teaching art education for children. Thus, in this work, relevant to the teaching of art in education, including a brief history of art, the presence of the visual arts in Early Childhood Education and Elementary Education I and art as a tool for environmental education issues will be addressed. The result of this study is to seek the opinion of the authors that supported and wrote about this subject as well as realize that educators are not prepared to practice this activity. This research contributed to a reflection on the importance given to art education and the art as a tool for environmental education in the development of children who are in elementary school. Este trabalho traz uma discussão sobre a arte-educação e sua contribuição no desenvolvimento cognitivo da criança do Ensino Fundamental. Tem como objetivo estudar a arte como instrumento no ensino da Educação Ambiental no Brasil, analisando atividades passíveis de serem utilizadas na conscientização ambiental e formação de pensamento crítico dos alunos da Educação Infantil e do Ensino Fundamental I, possibilitando um olhar que dê o real valor ao ensino da arte-educação às crianças. Assim, no decorrer do trabalho, serão tratados assuntos pertinentes ao ensino da arte na educação, incluindo um breve histórico da Arte, da presença das artes visuais na Educação Infantil e no ensino Fundamental I e da arte como instrumento para a Educação Ambiental. O resultado desse estudo é buscar o a opinião dos autores que fundamentaram e escreveram sobre este assunto, bem como perceber que os educadores não estão preparados para a prática dessa atividade. Esta investigação contribuiu para uma reflexão sobre a importância dada à arte - educação e sobre a arte como instrumento para a Educação Ambiental no desenvolvimento das crianças que se encontram no Ensino Fundamental. 2020-11-24T19:13:05Z 2020-11-24T19:13:05Z 2014-04-05 specializationThesis SANTOS, Helena Cardoso dos. A arte como elemento no ensino da educação ambiental no Brasil: educação infantil e ensino fundamental I. 2014. 47 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21796 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Educação ambiental
Arte - Estudo e ensino
Conscientização
Environmental education
Art - Study and teaching
Awareness
Ensino de Ciências
spellingShingle Educação ambiental
Arte - Estudo e ensino
Conscientização
Environmental education
Art - Study and teaching
Awareness
Ensino de Ciências
Santos, Helena Cardoso dos
A arte como elemento no ensino da educação ambiental no Brasil: educação infantil e ensino fundamental I
description This paper presents a discussion of art education and its contribution to cognitive development of elementary school. Aims to study art as a tool in the teaching ofenvironmental education in Brazil, analyzing activities that can be used in environmental awareness and training of critical thinking of students from kindergarten and elementary school, enabling a look that gives real value to teaching art education for children. Thus, in this work, relevant to the teaching of art in education, including a brief history of art, the presence of the visual arts in Early Childhood Education and Elementary Education I and art as a tool for environmental education issues will be addressed. The result of this study is to seek the opinion of the authors that supported and wrote about this subject as well as realize that educators are not prepared to practice this activity. This research contributed to a reflection on the importance given to art education and the art as a tool for environmental education in the development of children who are in elementary school.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Santos, Helena Cardoso dos
author_sort Santos, Helena Cardoso dos
title A arte como elemento no ensino da educação ambiental no Brasil: educação infantil e ensino fundamental I
title_short A arte como elemento no ensino da educação ambiental no Brasil: educação infantil e ensino fundamental I
title_full A arte como elemento no ensino da educação ambiental no Brasil: educação infantil e ensino fundamental I
title_fullStr A arte como elemento no ensino da educação ambiental no Brasil: educação infantil e ensino fundamental I
title_full_unstemmed A arte como elemento no ensino da educação ambiental no Brasil: educação infantil e ensino fundamental I
title_sort arte como elemento no ensino da educação ambiental no brasil: educação infantil e ensino fundamental i
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation SANTOS, Helena Cardoso dos. A arte como elemento no ensino da educação ambiental no Brasil: educação infantil e ensino fundamental I. 2014. 47 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21796
_version_ 1805299130596065280
score 10,814766