Matemática: como superar as dificuldades de aprendizagem

Mathematics was always pointed to as one of the subjects that most fail at all stages. Even the teaching have gone through several adjustments, until this moment had no improvements on the difficulties presented by the students. The reproofs and retentions because of mathematics have been contributi...

ver descrição completa

Autor principal: Ferreira, Roseli Martins Novais
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21798
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-21798
recordtype dspace
spelling riut-1-217982020-11-24T19:13:12Z Matemática: como superar as dificuldades de aprendizagem Ferreira, Roseli Martins Novais Bortolotti, Silvana Ligia Vincenzi Rendimento escolar Aprendizagem Ensino - Metodologia Academic achievement Learning Teaching - Methodology Ensino de Ciências Mathematics was always pointed to as one of the subjects that most fail at all stages. Even the teaching have gone through several adjustments, until this moment had no improvements on the difficulties presented by the students. The reproofs and retentions because of mathematics have been contributing to the low level of development and school performance impairing the emotional and the high esteem of the students. The scenario presented in tests and national tests comes confirming this reality that involves the teaching learning of mathematics. On one side teachers justify the low student performance, pointing several factors, such as lack of attention, disinterest for the discipline, etc. Another, students who failed or withheld due to the difficulties in learning mathematics. To find solutions that contribute to the teaching of mathematics is necessary a renewal of teaching and participation of all teachers and students on the mathematics taught and contribution to the intellectual and social development of individuals. Thus, this study focuses on the analysis of learning difficulties presented by elementary school students at a state school in the municipality of Goioerê. It is a quantitative and qualitative research a questionnaire was administered to thirty-nine ninth graders of elementary school. Through the analysis of the data obtained were indicated several factors that contribute to difficulties with learning mathematics teaching, among them, there is the methodology used by teachers, mathematical language, teachers impatience, among other factors. With it is concluded that the teaching of mathematics requires a wide renovation and effective participation of all stakeholders in this process and an ongoing reflection of teachers and students in their practice in the classroom, as both are active agents in the construction of knowledge. A matemática sempre foi apontada como uma das disciplinas que mais reprova em todas as fases escolares. Mesmo o ensino ter passado por diversas adequações, até o presente momento não surtiu melhorias nas dificuldades apresentadas pelos alunos. As reprovações e retenções por causa da matemática vêm contribuindo para o baixo nível de desenvolvimento e rendimento escolar prejudicando o emocional e a alta estima dos alunos. O cenário apresentado em testes e provas nacionais vem comprovando esta realidade que envolve o ensino aprendizagem de matemática. De um lado professores justificando o baixo desempenho dos alunos apontando diversos fatores como falta de atenção, desinteresse pela disciplina etc. Do outro, alunos reprovados ou retidos devido às dificuldades em aprender a matemática. Para encontrar soluções que contribuam para o ensino da matemática se faz necessário uma renovação do ensino e participação de todos os professores e alunos sobre a matemática ensinada e contribuição para o desenvolvimento intelectual e social dos indivíduos. Deste modo, este estudo tem como foco a análise das dificuldades de aprendizagem apresentadas pelos alunos do ensino fundamental de uma escola estadual do município de Goioerê. É uma pesquisa qualitativa quantitativa, onde foi aplicado um questionário a trinta e nove alunos do nono ano do ensino fundamental. Por meio da análise dos dados obtidos foram apontados diversos fatores que contribuem para as dificuldades com a aprendizagem do ensino da matemática, entre eles, destaca-se a metodologia utilizada pelos professores, a linguagem matemática, impaciência dos professores, entre outros fatores. Com isso, conclui se que o ensino de matemática necessita de uma renovação ampla e participação efetiva de todos os envolvidos nesse processo e uma permanente reflexão dos professores e alunos na sua pratica em sala de aula, pois ambos são agentes ativos na construção do conhecimento. 2020-11-24T19:13:11Z 2020-11-24T19:13:11Z 2014-03-15 specializationThesis FERREIRA, Roseli Martins Novais. Matemática: como superar as dificuldades de aprendizagem. 2014. 37 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21798 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Rendimento escolar
Aprendizagem
Ensino - Metodologia
Academic achievement
Learning
Teaching - Methodology
Ensino de Ciências
spellingShingle Rendimento escolar
Aprendizagem
Ensino - Metodologia
Academic achievement
Learning
Teaching - Methodology
Ensino de Ciências
Ferreira, Roseli Martins Novais
Matemática: como superar as dificuldades de aprendizagem
description Mathematics was always pointed to as one of the subjects that most fail at all stages. Even the teaching have gone through several adjustments, until this moment had no improvements on the difficulties presented by the students. The reproofs and retentions because of mathematics have been contributing to the low level of development and school performance impairing the emotional and the high esteem of the students. The scenario presented in tests and national tests comes confirming this reality that involves the teaching learning of mathematics. On one side teachers justify the low student performance, pointing several factors, such as lack of attention, disinterest for the discipline, etc. Another, students who failed or withheld due to the difficulties in learning mathematics. To find solutions that contribute to the teaching of mathematics is necessary a renewal of teaching and participation of all teachers and students on the mathematics taught and contribution to the intellectual and social development of individuals. Thus, this study focuses on the analysis of learning difficulties presented by elementary school students at a state school in the municipality of Goioerê. It is a quantitative and qualitative research a questionnaire was administered to thirty-nine ninth graders of elementary school. Through the analysis of the data obtained were indicated several factors that contribute to difficulties with learning mathematics teaching, among them, there is the methodology used by teachers, mathematical language, teachers impatience, among other factors. With it is concluded that the teaching of mathematics requires a wide renovation and effective participation of all stakeholders in this process and an ongoing reflection of teachers and students in their practice in the classroom, as both are active agents in the construction of knowledge.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Ferreira, Roseli Martins Novais
author_sort Ferreira, Roseli Martins Novais
title Matemática: como superar as dificuldades de aprendizagem
title_short Matemática: como superar as dificuldades de aprendizagem
title_full Matemática: como superar as dificuldades de aprendizagem
title_fullStr Matemática: como superar as dificuldades de aprendizagem
title_full_unstemmed Matemática: como superar as dificuldades de aprendizagem
title_sort matemática: como superar as dificuldades de aprendizagem
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation FERREIRA, Roseli Martins Novais. Matemática: como superar as dificuldades de aprendizagem. 2014. 37 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21798
_version_ 1805296888669274112
score 10,814766