O ludico no ensino de ciências: conhecendo as vitaminas pelos jogos
This work had as its theme the development and implementation of an educational game titled "Super Trump: Fruit Salad" that addresses the theme vitamins, for students of the 8th grade of elementary school as an instrument coupled with pedagogical teaching practices, assisting in the teachi...
Autor principal: | Ferro, Bruno Rogério |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21806 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-21806 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-218062020-11-24T19:13:39Z O ludico no ensino de ciências: conhecendo as vitaminas pelos jogos Ferro, Bruno Rogério Santos Junior, Elias Lira dos Ensino - Meios auxiliares Jogos educativos Aprendizagem Teaching - Aids and devices Educational games Learning Ensino de Ciências This work had as its theme the development and implementation of an educational game titled "Super Trump: Fruit Salad" that addresses the theme vitamins, for students of the 8th grade of elementary school as an instrument coupled with pedagogical teaching practices, assisting in the teaching process learning and promoting healthy eating through the awareness of students in a dynamic and fun way in the school environment. The project was developed based on the traditional game, already on the market Super Trunfo® cards. It was conducted in four stages: review of content, general rules of the game, the game application and a questionnaire. The results revealed that a significant number of students approved the proposal, which they felt motivated and interested in the integration of this methodology in classes, favoring the development of numerous skills. Therefore, we consider the use of playful, through educational games as a viable alternative to be used in science education, contributing to a significant student learning. Este trabalho teve como temática o desenvolvimento e aplicação de um jogo didático intitulado “Super Trunfo: Salada de Frutas” que aborda o tema vitaminas, para alunos dos oitavos anos do Ensino Fundamental, como instrumento aliado a pratica docente pedagógica, auxiliando no processo de ensino aprendizagem e na promoção da alimentação saudável através da conscientização dos alunos de forma dinâmica e divertida no ambiente escolar. O projeto foi desenvolvido baseado no jogo de cartas tradicional Super Trunfo®, já existente no mercado. Foi realizado através de quatro etapas: revisão do conteúdo, regras gerais do jogo, aplicação do jogo e aplicação de questionário. Os resultados revelaram que um número significativo de alunos aprovou a proposta, onde se sentiram motivados e interessados na inserção dessa metodologia nas aulas, favorecendo o desenvolvimento de inúmeras habilidades. Sendo assim, considera-se a utilização do lúdico, através dos jogos didáticos como uma alternativa viável a ser utilizada no ensino de ciências, contribuindo para uma aprendizagem significativa dos alunos. 2020-11-24T19:13:38Z 2020-11-24T19:13:38Z 2014-11-29 specializationThesis FERRO, Bruno Rogério. O lúdico no ensino de ciências: conhecendo as vitaminas pelos jogos. 2014. 59 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21806 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Ensino - Meios auxiliares Jogos educativos Aprendizagem Teaching - Aids and devices Educational games Learning Ensino de Ciências |
spellingShingle |
Ensino - Meios auxiliares Jogos educativos Aprendizagem Teaching - Aids and devices Educational games Learning Ensino de Ciências Ferro, Bruno Rogério O ludico no ensino de ciências: conhecendo as vitaminas pelos jogos |
description |
This work had as its theme the development and implementation of an educational game titled "Super Trump: Fruit Salad" that addresses the theme vitamins, for students of the 8th grade of elementary school as an instrument coupled with pedagogical teaching practices, assisting in the teaching process learning and promoting healthy eating through the awareness of students in a dynamic and fun way in the school environment. The project was developed based on the traditional game, already on the market Super Trunfo® cards. It was conducted in four stages: review of content, general rules of the game, the game application and a questionnaire. The results revealed that a significant number of students approved the proposal, which they felt motivated and interested in the integration of this methodology in classes, favoring the development of numerous skills. Therefore, we consider the use of playful, through educational games as a viable alternative to be used in science education, contributing to a significant student learning. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Ferro, Bruno Rogério |
author_sort |
Ferro, Bruno Rogério |
title |
O ludico no ensino de ciências: conhecendo as vitaminas pelos jogos |
title_short |
O ludico no ensino de ciências: conhecendo as vitaminas pelos jogos |
title_full |
O ludico no ensino de ciências: conhecendo as vitaminas pelos jogos |
title_fullStr |
O ludico no ensino de ciências: conhecendo as vitaminas pelos jogos |
title_full_unstemmed |
O ludico no ensino de ciências: conhecendo as vitaminas pelos jogos |
title_sort |
o ludico no ensino de ciências: conhecendo as vitaminas pelos jogos |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
FERRO, Bruno Rogério. O lúdico no ensino de ciências: conhecendo as vitaminas pelos jogos. 2014. 59 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21806 |
_version_ |
1805302142680956928 |
score |
10,814766 |