A formação docente e as novas tecnologias
The technology is increasingly occupying a prominent place in society, including within the school environment. In this scenario the formation of our teachers should be reviewed and analyzed carefully since it is necessary to train qualified professionals, which can integrate these new features offe...
Autor principal: | Ruiz, Cristina Machado |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21828 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-21828 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-218282020-11-24T19:14:59Z A formação docente e as novas tecnologias Ruiz, Cristina Machado Bocardi, Juliane Maria Bergamin Professores - Formação Tecnologia educacional Formação profissional Teachers, Training of Educational technology Occupational training Ensino de Ciências The technology is increasingly occupying a prominent place in society, including within the school environment. In this scenario the formation of our teachers should be reviewed and analyzed carefully since it is necessary to train qualified professionals, which can integrate these new features offered by different technologies in their classes in order to improve the teaching and learning relationship. It is necessary for educators to understand the benefits provided by these new means, and are committed to seek for more knowledge and improvement, however, never should fail to recognize the importance of a teacher in the classroom, since the new technology not replace it, but help in getting a better result. In this study we sought to investigate the teachers view the qualification for making use of technologies, investigating the difficulties and limitations encountered in the school context. For data collection questionnaires were used, which was applied to science teachers (elementary school) and Biology (High School) four institutions located in the city of Goioerê - Pr. The results of the research showed the concern of teachers regarding the new technologies available and still the weakness in not knowing and not having enough help to make use of it. However teachers are aware of the importance of such resources for education and state that always seek to use them as far as possible. That said it is clear that the research was of great value because it provided teachers rethink their way of teaching and to seek for knowledge and professional preparation. As tecnologias vêm cada vez mais ocupando lugar de destaque dentro da sociedade, inclusive dentro do ambiente escolar. Diante desse cenário a formação de nossos docentes deve ser revista e analisada cuidadosamente, visto que é preciso formar profissionais capacitados, os quais consigam integrar esses novos recursos ofertados pelas diferentes tecnologias em suas aulas, a fim de, melhorar a relação de ensino e aprendizagem. É necessário que os educadores entendam os benefícios proporcionados por esses novos meios, e se comprometam em buscar por mais conhecimento e aperfeiçoamento, entretanto, jamais deve-se deixar de reconhecer a importância de um professor dentro da sala de aula, pois as novas tecnologias não o substituem, mas auxiliam na obtenção de um melhor resultado. Nessa pesquisa buscou-se investigar na visão dos docentes a qualificação dos mesmos para fazer uso das tecnologias, investigando as dificuldades e limitações encontradas no contexto escolar. Para a coleta de dados foram utilizados questionários, os quais aplicou-se aos professores de Ciências (Ensino Fundamental) e Biologia (Ensino Médio) de quatro instituições localizadas no município de Goioerê – PR. Os resultados obtidos com a pesquisa mostraram a preocupação dos professores em relação as novas tecnologias disponíveis e ainda a fragilidade em não conhecer e não ter auxílio suficiente para fazer uso das mesmas. No entanto os professores tem consciência da importância desses meios para educação e afirmam que buscam sempre utilizá-los na medida do possível. Posto isso é possível afirmar que a pesquisa foi de muita valia, pois proporcionou aos professores repensar sua forma de ensinar e a buscar por conhecimento e preparação profissional. 2020-11-24T19:14:59Z 2020-11-24T19:14:59Z 2014-12-06 specializationThesis RUIZ, Cristina Machado. A formação docente e as novas tecnologias. 2014. 30 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21828 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Professores - Formação Tecnologia educacional Formação profissional Teachers, Training of Educational technology Occupational training Ensino de Ciências |
spellingShingle |
Professores - Formação Tecnologia educacional Formação profissional Teachers, Training of Educational technology Occupational training Ensino de Ciências Ruiz, Cristina Machado A formação docente e as novas tecnologias |
description |
The technology is increasingly occupying a prominent place in society, including within the school environment. In this scenario the formation of our teachers should be reviewed and analyzed carefully since it is necessary to train qualified professionals, which can integrate these new features offered by different technologies in their classes in order to improve the teaching and learning relationship. It is necessary for educators to understand the benefits provided by these new means, and are committed to seek for more knowledge and improvement, however, never should fail to recognize the importance of a teacher in the classroom, since the new technology not replace it, but help in getting a better result. In this study we sought to investigate the teachers view the qualification for making use of technologies, investigating the difficulties and limitations encountered in the school context. For data collection questionnaires were used, which was applied to science teachers (elementary school) and Biology (High School) four institutions located in the city of Goioerê - Pr. The results of the research showed the concern of teachers regarding the new technologies available and still the weakness in not knowing and not having enough help to make use of it. However teachers are aware of the importance of such resources for education and state that always seek to use them as far as possible. That said it is clear that the research was of great value because it provided teachers rethink their way of teaching and to seek for knowledge and professional preparation. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Ruiz, Cristina Machado |
author_sort |
Ruiz, Cristina Machado |
title |
A formação docente e as novas tecnologias |
title_short |
A formação docente e as novas tecnologias |
title_full |
A formação docente e as novas tecnologias |
title_fullStr |
A formação docente e as novas tecnologias |
title_full_unstemmed |
A formação docente e as novas tecnologias |
title_sort |
formação docente e as novas tecnologias |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
RUIZ, Cristina Machado. A formação docente e as novas tecnologias. 2014. 30 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21828 |
_version_ |
1805309795060678656 |
score |
10,814766 |