Análise das atividades de educação ambiental presentes na proposta curricular de ciências e geografia do estado de São Paulo
This paper had as its theme the study of learning situations available in the school material of São Paulo State for Science and Geography of elementary education II, thus comprising the 6th to 9th grade (5th to 8th grade). Our objective was to determine the presence of activities related to environ...
Autor principal: | Paula, Rafael Freire de |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21873 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-21873 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-218732020-11-24T19:18:19Z Análise das atividades de educação ambiental presentes na proposta curricular de ciências e geografia do estado de São Paulo Paula, Rafael Freire de Pletsch, Adelmo Lowe Currículos Planos de aula Educação ambiental Education - Curricula Lesson planning Environmental education Ensino de Ciências This paper had as its theme the study of learning situations available in the school material of São Paulo State for Science and Geography of elementary education II, thus comprising the 6th to 9th grade (5th to 8th grade). Our objective was to determine the presence of activities related to environmental education in the teaching-learning process proposed in the state curriculum, as well as their limits and challenges, appointed by both the research itself and the teachers contacted. We have analyzed the learning situations of both disciplines in order to develop an overview of the implementation of environmental education in São Paulo State schools and also to conduct a critical analysis and contribution to the material. We realize, among other things, the concentration of environmental education activities in science and geography in the 6th grade of primary education, followed by a gradual decline in dealing with the theme in the following years. This work was aimed to unravel some of the advances and limitations of São Paulo didactic material prepared in 2007 and direct use by students from 2009, given the low number of publications and debates on the subject. After the systematization of this brief survey, it was possible to identify the limits of generalization of learning material, which makes partially impossible dealing with local features, thus it is necessary an increasingly effective intervention of the teacher in the teaching-learning process, being the subject of environmental education illustrative I the case of local and regional dynamics. Este trabalho teve como temática o estudo das situações de aprendizagem dispostas no material didático paulista para as disciplinas de Ciências e Geografia do ensino fundamental II, compreendendo, assim, do 6º ao 9º ano (5º à 8º série). Nosso intuito foi verificar a presença das atividades relativas à educação ambiental no processo de ensino-aprendizagem proposto no currículo estadual, bem como os limites e desafios do mesmo, apontados tanto pela pesquisa em si como pelos professores contatados. Analisamos as situações de aprendizagem de ambas as disciplinas com objetivo de elaborar uma síntese da aplicação da educação ambiental nas escolas paulistas e também para realizarmos uma análise crítica e contributiva para com o material. Percebemos, entre outras coisas, a concentração de atividades de educação ambiental em Ciências e Geografia no 6º Ano do ensino fundamental, acompanhada de queda gradativa no tratamento do tema nos anos posteriores. A realização deste trabalho foi um esforço voltado para desvendar parte dos avanços e limites do material didático paulista elaborado em 2007 e com uso direto por parte dos estudantes a partir de 2009, tendo em vista a baixa quantidade de publicações e debates sobre o assunto. Após a sistematização desta breve pesquisa, foi possível identificar os limites da generalização do material didático, que inviabilizada em partes o tratamento de particularidades locais, desse modo, faz-se necessário uma intervenção cada vez mais efetiva do professor no processo de ensino-aprendizagem, sendo a temática de educação ambiental ilustrativa no caso das dinâmicas locais e regionais. 2020-11-24T19:18:19Z 2020-11-24T19:18:19Z 2014-12-13 specializationThesis PAULA, Rafael Freire de. Análise das atividades de educação ambiental presentes na proposta curricular de ciências e geografia do estado de São Paulo. 2014. 43 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21873 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Currículos Planos de aula Educação ambiental Education - Curricula Lesson planning Environmental education Ensino de Ciências |
spellingShingle |
Currículos Planos de aula Educação ambiental Education - Curricula Lesson planning Environmental education Ensino de Ciências Paula, Rafael Freire de Análise das atividades de educação ambiental presentes na proposta curricular de ciências e geografia do estado de São Paulo |
description |
This paper had as its theme the study of learning situations available in the school material of São Paulo State for Science and Geography of elementary education II, thus comprising the 6th to 9th grade (5th to 8th grade). Our objective was to determine the presence of activities related to environmental education in the teaching-learning process proposed in the state curriculum, as well as their limits and challenges, appointed by both the research itself and the teachers contacted. We have analyzed the learning situations of both disciplines in order to develop an overview of the implementation of environmental education in São Paulo State schools and also to conduct a critical analysis and contribution to the material. We realize, among other things, the concentration of environmental education activities in science and geography in the 6th grade of primary education, followed by a gradual decline in dealing with the theme in the following years. This work was aimed to unravel some of the advances and limitations of São Paulo didactic material prepared in 2007 and direct use by students from 2009, given the low number of publications and debates on the subject. After the systematization of this brief survey, it was possible to identify the limits of generalization of learning material, which makes partially impossible dealing with local features, thus it is necessary an increasingly effective intervention of the teacher in the teaching-learning process, being the subject of environmental education illustrative I the case of local and regional dynamics. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Paula, Rafael Freire de |
author_sort |
Paula, Rafael Freire de |
title |
Análise das atividades de educação ambiental presentes na proposta curricular de ciências e geografia do estado de São Paulo |
title_short |
Análise das atividades de educação ambiental presentes na proposta curricular de ciências e geografia do estado de São Paulo |
title_full |
Análise das atividades de educação ambiental presentes na proposta curricular de ciências e geografia do estado de São Paulo |
title_fullStr |
Análise das atividades de educação ambiental presentes na proposta curricular de ciências e geografia do estado de São Paulo |
title_full_unstemmed |
Análise das atividades de educação ambiental presentes na proposta curricular de ciências e geografia do estado de São Paulo |
title_sort |
análise das atividades de educação ambiental presentes na proposta curricular de ciências e geografia do estado de são paulo |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
PAULA, Rafael Freire de. Análise das atividades de educação ambiental presentes na proposta curricular de ciências e geografia do estado de São Paulo. 2014. 43 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21873 |
_version_ |
1805299133066510336 |
score |
10,814766 |