Ecopedagogia e educação ambiental no ensino de ciências
The discourse on environmental degradation, globalization, society, politics and culture is increasingly present in educational environments, with the intention to developing ways to educate citizens more able and aware, so the present work aims to reflect and highlight e the importance of ecopedago...
Autor principal: | Fadel, Nathalia |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21878 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-21878 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-218782020-11-24T19:18:45Z Ecopedagogia e educação ambiental no ensino de ciências Fadel, Nathalia Periotto, Fernando Educação ambiental Ciência - Estudo e ensino Aprendizagem perceptiva Desenvolvimento sustentável Environmental education Science - Study and teaching Perceptual learning Sustainable development Ensino de Ciências The discourse on environmental degradation, globalization, society, politics and culture is increasingly present in educational environments, with the intention to developing ways to educate citizens more able and aware, so the present work aims to reflect and highlight e the importance of ecopedagogy and environmental education in science education and understand the concept of theory/movement ecopedagogy. Environmental education is present in education since the early days, ecopedagogy emerged at the end of 20th century as a movement based on the ideas of Moacir Gadotti based on work of Francisco Gutiérrez that today is managed by Paulo Freire Institute, she came with the intention of combining the environmental education for the formation of a citizen concerned about environmental issues, social and cultural rights, in which the three factors come together so that the planet is sustainable so that everyone has the same rights and respect as well as you know whether the respect planet. For the ecopedagogy and environmental education and gain strength in education and in science education necessary to reorientation of curriculum and preparation of educators and the school in order to rethink their practices transmission of knowledge is not mechanized and that can contribute to the formation of a planetary citizen. The study shows that education is the tool to spread the presupposition of ecopedagogy and environmental education through the teaching of science, and that the ecopedagogy complements the environmental education in order to contribute to the training of students. Os discursos sobre a degradação ambiental, a globalização, a sociedade, política e cultura se mostra cada vez mais presente nos ambientes de ensino, com a pretensão de desenvolver maneiras de formar cidadãos mais capazes e conscientes, portanto o presente trabalho tem como objetivo refletir e evidenciar a importância da ecopedagogia e da educação ambiental no ensino de ciências e compreender o conceito da teoria/movimento ecopedagogia. A educação ambiental se faz presente na educação desde os primórdios, a ecopedagogia surgiu no final do século 20 como um movimento a partir das ideias de Moacir Gadotti com base na obra de Francisco Gutiérrez que atualmente é gerenciado pelo Instituto Paulo Freire, ela veio com o intuito de se aliar a educação ambiental para na formação de um cidadão preocupado com as questões ambientais, sociais e culturais, no qual os três fatores se juntam para que o planeta seja sustentável de maneira que todos tenham os mesmo direitos e que saibam se respeitar bem como o respeitar planeta. Para que a ecopedagogia e a educação ambiental ganhem força na educação e no ensino de ciências se faz necessário uma reorientação dos currículos e uma preparação dos educadores e da escola a fim de repensar suas práticas para que a transmissão do conhecimento não seja mecanizada e que possa contribuir para a formação de um cidadão planetário. O estudo mostra que a educação é a ferramenta para difundir o pressuposto da ecopedagogia e da educação ambiental através do ensino de ciências, e que a ecopedagogia complementa a educação ambiental de maneira a contribuir com a formação dos educandos. 2020-11-24T19:18:44Z 2020-11-24T19:18:44Z 2014-11-29 specializationThesis FADEL, Nathalia. Ecopedagogia e educação ambiental no ensino de ciências. 2014. 44 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21878 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Educação ambiental Ciência - Estudo e ensino Aprendizagem perceptiva Desenvolvimento sustentável Environmental education Science - Study and teaching Perceptual learning Sustainable development Ensino de Ciências |
spellingShingle |
Educação ambiental Ciência - Estudo e ensino Aprendizagem perceptiva Desenvolvimento sustentável Environmental education Science - Study and teaching Perceptual learning Sustainable development Ensino de Ciências Fadel, Nathalia Ecopedagogia e educação ambiental no ensino de ciências |
description |
The discourse on environmental degradation, globalization, society, politics and culture is increasingly present in educational environments, with the intention to developing ways to educate citizens more able and aware, so the present work aims to reflect and highlight e the importance of ecopedagogy and environmental education in science education and understand the concept of theory/movement ecopedagogy. Environmental education is present in education since the early days, ecopedagogy emerged at the end of 20th century as a movement based on the ideas of Moacir Gadotti based on work of Francisco Gutiérrez that today is managed by Paulo Freire Institute, she came with the intention of combining the environmental education for the formation of a citizen concerned about environmental issues, social and cultural rights, in which the three factors come together so that the planet is sustainable so that everyone has the same rights and respect as well as you know whether the respect planet. For the ecopedagogy and environmental education and gain strength in education and in science education necessary to reorientation of curriculum and preparation of educators and the school in order to rethink their practices transmission of knowledge is not mechanized and that can contribute to the formation of a planetary citizen. The study shows that education is the tool to spread the presupposition of ecopedagogy and environmental education through the teaching of science, and that the ecopedagogy complements the environmental education in order to contribute to the training of students. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Fadel, Nathalia |
author_sort |
Fadel, Nathalia |
title |
Ecopedagogia e educação ambiental no ensino de ciências |
title_short |
Ecopedagogia e educação ambiental no ensino de ciências |
title_full |
Ecopedagogia e educação ambiental no ensino de ciências |
title_fullStr |
Ecopedagogia e educação ambiental no ensino de ciências |
title_full_unstemmed |
Ecopedagogia e educação ambiental no ensino de ciências |
title_sort |
ecopedagogia e educação ambiental no ensino de ciências |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
FADEL, Nathalia. Ecopedagogia e educação ambiental no ensino de ciências. 2014. 44 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2014. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/21878 |
_version_ |
1805312727124541440 |
score |
10,814766 |