Inserção da educação ambiental na prática pedagógica da educação infantil
This work was subject to inclusion of environmental education in early childhood education, showing the contents that are transmitted to the students of the College Iguaçu, in the city of Foz do Iguaçu, Paraná state, and how they are addressed by educators, highlighting the importance of environment...
Autor principal: | Pereira, Daniélli Maciel |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22012 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-22012 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-220122020-11-24T19:33:30Z Inserção da educação ambiental na prática pedagógica da educação infantil Pereira, Daniélli Maciel Costa, Michelle Budke Meio ambiente e crianças Currículos - Planejamento Educação de crianças Environment and children Curriculum planning Early childhood education Ensino de Ciências This work was subject to inclusion of environmental education in early childhood education, showing the contents that are transmitted to the students of the College Iguaçu, in the city of Foz do Iguaçu, Paraná state, and how they are addressed by educators, highlighting the importance of environmental education focused on building values. The research was qualitative and through the exchange of experiences in early childhood education, based on the literature search, the purpose of acquiring and theoretical understanding on the issue. It was possible to observe and collect data on education for children, through applied research, using as a tool to analyze participant observation. Through research, it was found within the early childhood education teachers to consider extremely important work of environmental awareness, it contributes to the formation of a generation aware about their role as citizens. The topics covered on the environment are developed through the school project, which are developed through pedagogical practices, as well as jokes, games and fun activities, essential to be worked in early childhood education. These topics are covered in the school context in order to provide the knowledge and awareness of students in order to practice caring for the environment, citizenship and building values, seeking to show the importance of the care and respect that we should have with nature. O presente trabalho teve como temática a inserção da educação ambiental na educação infantil, evidenciando os conteúdos que são transmitidos para os alunos do Colégio Iguaçu, localizado no município de Foz do Iguaçu, estado do Paraná, e a forma como os mesmos são abordados pelos educadores, destacando a importância da educação ambiental voltada na construção de valores. A pesquisa foi de cunho qualitativo e através da troca de experiências na Educação Infantil, fundamentada na pesquisa bibliográfica, com o propósito de aquisição e compreensão teórica em relação ao tema. Foi possível observar e coletar dados com a educação Infantil, por meio de pesquisa aplicada, utilizando como instrumento para analise observação participativa. Mediante a pesquisa, foi constatado no âmbito da educação infantil que os professores consideram de suma importância o trabalho de conscientização ambiental, pois contribui para a formação de uma geração consciente em relação ao seu papel como cidadão. Os temas abordados sobre meio ambiente são desenvolvidos na escola por meio de projeto, os quais são desenvolvidos por meio de práticas pedagógicas, assim como brincadeiras, jogos e atividades lúdicas, algo essencial a ser trabalhado na educação infantil. Esses temas são abordados no contexto escolar de forma que proporcione o conhecimento e a conscientização dos alunos, visando colocar em prática os cuidados com o meio ambiente, cidadania e construção de valores, buscando mostrar a importância do cuidado e respeito que devemos ter com a natureza. 2020-11-24T19:33:29Z 2020-11-24T19:33:29Z 2012-12-07 specializationThesis PEREIRA, Daniélli Maciel. Inserção da educação ambiental na prática pedagógica da educação infantil. 2012. 47 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2012. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22012 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Meio ambiente e crianças Currículos - Planejamento Educação de crianças Environment and children Curriculum planning Early childhood education Ensino de Ciências |
spellingShingle |
Meio ambiente e crianças Currículos - Planejamento Educação de crianças Environment and children Curriculum planning Early childhood education Ensino de Ciências Pereira, Daniélli Maciel Inserção da educação ambiental na prática pedagógica da educação infantil |
description |
This work was subject to inclusion of environmental education in early childhood education, showing the contents that are transmitted to the students of the College Iguaçu, in the city of Foz do Iguaçu, Paraná state, and how they are addressed by educators, highlighting the importance of environmental education focused on building values. The research was qualitative and through the exchange of experiences in early childhood education, based on the literature search, the purpose of acquiring and theoretical understanding on the issue. It was possible to observe and collect data on education for children, through applied research, using as a tool to analyze participant observation. Through research, it was found within the early childhood education teachers to consider extremely important work of environmental awareness, it contributes to the formation of a generation aware about their role as citizens. The topics covered on the environment are developed through the school project, which are developed through pedagogical practices, as well as jokes, games and fun activities, essential to be worked in early childhood education. These topics are covered in the school context in order to provide the knowledge and awareness of students in order to practice caring for the environment, citizenship and building values, seeking to show the importance of the care and respect that we should have with nature. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Pereira, Daniélli Maciel |
author_sort |
Pereira, Daniélli Maciel |
title |
Inserção da educação ambiental na prática pedagógica da educação infantil |
title_short |
Inserção da educação ambiental na prática pedagógica da educação infantil |
title_full |
Inserção da educação ambiental na prática pedagógica da educação infantil |
title_fullStr |
Inserção da educação ambiental na prática pedagógica da educação infantil |
title_full_unstemmed |
Inserção da educação ambiental na prática pedagógica da educação infantil |
title_sort |
inserção da educação ambiental na prática pedagógica da educação infantil |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
PEREIRA, Daniélli Maciel. Inserção da educação ambiental na prática pedagógica da educação infantil. 2012. 47 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2012. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22012 |
_version_ |
1760453247935447040 |
score |
10,966579 |