Kit didático pedagógico “fração fácil” como facilitador e motivador da aprendizagem no ensino da matemática
The research aims to develop and evaluate the effectiveness of didactic teaching kit "Fraction Easy" and their contributions in teaching mathematics as motivated and supportive learning fraction. Analyzing student learning from a public school Andirá-PR. The research, a qualitative approac...
Autor principal: | Castro, Gleice Sabrina de |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22043 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-22043 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-220432020-11-24T19:37:50Z Kit didático pedagógico “fração fácil” como facilitador e motivador da aprendizagem no ensino da matemática Castro, Gleice Sabrina de Schutz, Fabiana Costa de Araújo Aprendizagem por atividades Matemática Didática Active learning Mathematics Didatics Ensino de Ciências The research aims to develop and evaluate the effectiveness of didactic teaching kit "Fraction Easy" and their contributions in teaching mathematics as motivated and supportive learning fraction. Analyzing student learning from a public school Andirá-PR. The research, a qualitative approach, students investigated a support room to grade 6 th year this city. To collect data, we used questionnaires, which were administered before and after the application kit, containing also a matter of satisfaction. He also had direct observation of the process of implementation of instructional kit that served as supplementary data. Furthermore we analyzed the effectiveness of the methods used, since the explanatory methods to the manuals, and seen if these serve as a learning strategy and assistance to teachers and students in the teaching of mathematics in teaching but specific fraction in its nomenclature, representation and basic operations of addition. The kit sought a meaningful learning, based on the Theory of Meaningful Learning of Ausubel, where it was used to demonstrate multimodes representation content of fractional numbers. The kit consists of explanatory frameworks, and demonstrative teaching a game. Through the methodological strategy adopted and the results obtained from the use of playful and tables that make up the educational kit "Fraction Easy", the reader will notice that it is effective in teaching the content in question and providing a learning significant, and create an environment of relaxation and motivation among students. A pesquisa tem como objetivo desenvolver e avaliar a eficácia do Kit Didático pedagógico “Fração Fácil” e suas contribuições no ensino de matemática como, motivado e auxiliador da aprendizagem de fração. Analisando a aprendizagem dos alunos provenientes de uma escola pública de Andirá-PR. A pesquisa, de abordagem qualitativa, investigou alunos de uma sala de apoio do 6º ano desta cidade. Para a coleta dos dados foram utilizados questionários, que foram aplicados antes e após a aplicação do kit, contendo ainda uma questão de satisfação. Também teve a observação direta do processo de aplicação do kit didático que serviram como complementação dos dados. Alem disso foi analisada a eficácia dos métodos usados, desde os métodos explicativos até os manuais, e vistos se esses servem como uma estratégia de aprendizagem e auxilio para professores e alunos no ensino da matemática mas específico no ensino de fração, na sua nomenclatura, representação e operações básicas de adição. O kit buscou uma aprendizagem significativa, pautada na Teoria da Aprendizagem Significativa de Ausubel, onde foi utilizado multimodos de representação para demonstrar o conteúdo de números fracionários. O kit é composto de quadros explicativos, demonstrativos e um jogo didático. Por meio da estratégia metodológica adotada e pelos resultados obtidos com a utilização do lúdico e dos quadros que compõe o kit didático “Fração Fácil”, o leitor poderá constatar que o mesmo é efetivo no processo de ensino do conteúdo em questão e que proporciona uma aprendizagem significativa, além de criar um ambiente de descontração e motivação entre os alunos. 2020-11-24T19:37:50Z 2020-11-24T19:37:50Z 2013-03-16 specializationThesis CASTRO, Gleice Sabrina. Kit didático pedagógico “fração fácil” como facilitador e motivador da aprendizagem no ensino da matemática. 2012. 54 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2012. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22043 por application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Aprendizagem por atividades Matemática Didática Active learning Mathematics Didatics Ensino de Ciências |
spellingShingle |
Aprendizagem por atividades Matemática Didática Active learning Mathematics Didatics Ensino de Ciências Castro, Gleice Sabrina de Kit didático pedagógico “fração fácil” como facilitador e motivador da aprendizagem no ensino da matemática |
description |
The research aims to develop and evaluate the effectiveness of didactic teaching kit "Fraction Easy" and their contributions in teaching mathematics as motivated and supportive learning fraction. Analyzing student learning from a public school Andirá-PR. The research, a qualitative approach, students investigated a support room to grade 6 th year this city. To collect data, we used questionnaires, which were administered before and after the application kit, containing also a matter of satisfaction. He also had direct observation of the process of implementation of instructional kit that served as supplementary data. Furthermore we analyzed the effectiveness of the methods used, since the explanatory methods to the manuals, and seen if these serve as a learning strategy and assistance to teachers and students in the teaching of mathematics in teaching but specific fraction in its nomenclature, representation and basic operations of addition. The kit sought a meaningful learning, based on the Theory of Meaningful Learning of Ausubel, where it was used to demonstrate multimodes representation content of fractional numbers. The kit consists of explanatory frameworks, and demonstrative teaching a game. Through the methodological strategy adopted and the results obtained from the use of playful and tables that make up the educational kit "Fraction Easy", the reader will notice that it is effective in teaching the content in question and providing a learning significant, and create an environment of relaxation and motivation among students. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Castro, Gleice Sabrina de |
author_sort |
Castro, Gleice Sabrina de |
title |
Kit didático pedagógico “fração fácil” como facilitador e motivador da aprendizagem no ensino da matemática |
title_short |
Kit didático pedagógico “fração fácil” como facilitador e motivador da aprendizagem no ensino da matemática |
title_full |
Kit didático pedagógico “fração fácil” como facilitador e motivador da aprendizagem no ensino da matemática |
title_fullStr |
Kit didático pedagógico “fração fácil” como facilitador e motivador da aprendizagem no ensino da matemática |
title_full_unstemmed |
Kit didático pedagógico “fração fácil” como facilitador e motivador da aprendizagem no ensino da matemática |
title_sort |
kit didático pedagógico “fração fácil” como facilitador e motivador da aprendizagem no ensino da matemática |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
CASTRO, Gleice Sabrina. Kit didático pedagógico “fração fácil” como facilitador e motivador da aprendizagem no ensino da matemática. 2012. 54 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2012. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22043 |
_version_ |
1805312734432067584 |
score |
10,814766 |