Analfabetismo científico dentro da escola

In this paper, scientific illiteracy was discussed within the school community and was motivated by the analysis of the report "Brazil in PISA 2015", published in November 2016 and published by the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP), according to...

ver descrição completa

Autor principal: Neri, Jorge Firmo de Barros
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22095
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-22095
recordtype dspace
spelling riut-1-220952020-11-24T19:46:17Z Analfabetismo científico dentro da escola Analfabetismo científico dentro da escola Neri, Jorge Firmo de Barros Cedran, Jaime da Costa Cedran, Jaime da Costa Cedran, Jaime da Costa Cedran, Jaime da Costa Alfabetização Internet e crianças Estudantes Literacy Internet and children Students CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO In this paper, scientific illiteracy was discussed within the school community and was motivated by the analysis of the report "Brazil in PISA 2015", published in November 2016 and published by the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP), according to which evidence the low proficiency in science by young Brazilians. The term scientific illiteracy emerged in the mid-1950s and in recent decades has been used as a slogan by researchers and science teachers (CACHAPUZ, 2005), with the intention of drawing attention to the dissemination of scientific knowledge to the general public, not just in the school environment. This theme has great relevance because the country that wishes to consolidate its sovereignty and position of prominence in the global scenario must seek advances in the educational, scientific and technological field (CORBUCCI, 2004). In order to start a discussion about some of the factors that may explain this situation in the country's schools, this research was carried out at the state school, Deputado Derville Allegretti, who through an online questionnaire demonstrated their knowledge and perceptions about science. Through a qualitative analysis, we sought to understand why the school, which in theory should be the appropriate place to acquire a basic scientific education, shows itself so little informed about how science works and develops over time. Nesse trabalho foi discutido o analfabetismo científico dentro da comunidade escolar e teve como motivador a análise do relatório “Brasil no PISA 2015”, publicado em novembro de 2016 e divulgado pelo Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP), segundo qual evidencia a baixa proficiência em ciências pelos jovens brasileiros. A expressão analfabetismo científico surgiu em meados dos anos 50 e nas últimas décadas vem sendo utilizada como slogan por pesquisadores e professores de ciências (CACHAPUZ, 2005), com o intuito de chamar a atenção para a disseminação do conhecimento científico para o público em geral, não apenas no ambiente escolar. Esse tema possui grande relevância pois o país que deseja consolidar sua soberania e posição de destaque no cenário global deve buscar avanços no campo educacional, científico e tecnológico (CORBUCCI, 2004). Para iniciar uma discussão sobre alguns dos fatores que podem explicar essa situação nas escolas do país, foi realizada essa pesquisa na escola estadual Deputado Derville Allegretti, que por meio de questionário online demonstraram seus conhecimentos e percepções acerca da ciência. Através de uma análise qualitativa, buscou-se compreender o porquê de a escola, que em tese deveria ser o local adequado para adquirir uma educação científica básica, se mostra tão pouco informada sobre como a ciência funciona e se desenvolve ao longo do tempo. 2020-11-24T19:46:17Z 2020-11-24T19:46:17Z 2018-08-18 bachelorThesis NERI, Jorge Firmo de Barros. Analfabetismo científico dentro da escola. 2018. Trabalho de conclusão de curso (Especialização em ensino de ciências) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22095 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Especialização em ensino de Ciências UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Alfabetização
Internet e crianças
Estudantes
Literacy
Internet and children
Students
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Alfabetização
Internet e crianças
Estudantes
Literacy
Internet and children
Students
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Neri, Jorge Firmo de Barros
Analfabetismo científico dentro da escola
description In this paper, scientific illiteracy was discussed within the school community and was motivated by the analysis of the report "Brazil in PISA 2015", published in November 2016 and published by the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP), according to which evidence the low proficiency in science by young Brazilians. The term scientific illiteracy emerged in the mid-1950s and in recent decades has been used as a slogan by researchers and science teachers (CACHAPUZ, 2005), with the intention of drawing attention to the dissemination of scientific knowledge to the general public, not just in the school environment. This theme has great relevance because the country that wishes to consolidate its sovereignty and position of prominence in the global scenario must seek advances in the educational, scientific and technological field (CORBUCCI, 2004). In order to start a discussion about some of the factors that may explain this situation in the country's schools, this research was carried out at the state school, Deputado Derville Allegretti, who through an online questionnaire demonstrated their knowledge and perceptions about science. Through a qualitative analysis, we sought to understand why the school, which in theory should be the appropriate place to acquire a basic scientific education, shows itself so little informed about how science works and develops over time.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
author Neri, Jorge Firmo de Barros
author_sort Neri, Jorge Firmo de Barros
title Analfabetismo científico dentro da escola
title_short Analfabetismo científico dentro da escola
title_full Analfabetismo científico dentro da escola
title_fullStr Analfabetismo científico dentro da escola
title_full_unstemmed Analfabetismo científico dentro da escola
title_sort analfabetismo científico dentro da escola
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2020
citation NERI, Jorge Firmo de Barros. Analfabetismo científico dentro da escola. 2018. Trabalho de conclusão de curso (Especialização em ensino de ciências) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22095
_version_ 1805297739679924224
score 10,814766