Humor e política nas caricaturas de Aluísio Azevedo
This article aims to think through the political caricatures by Aluísio Azevedo (1857-1913), published in O Fígaro, in 1876, and in O Mequetrefe, in 1877. In these drawings, graphic humor and positivist and anticlerical influence of the press in late 19th century set the tone of visual strategies ag...
Autor principal: | Queluz, Marilda Lopes Pinheiro |
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Formato: | Artigo |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Curitiba
2017
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Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/2213 |
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riut-1-22132017-07-27T13:56:52Z Humor e política nas caricaturas de Aluísio Azevedo Humor and politics in the caricatures by Aluísio Azevedo Queluz, Marilda Lopes Pinheiro Caricaturas e desenhos humorísticos - Aluísio Azevedo, 1857-1913 Arte e história Arte - Brasil - História Caricatures and cartoons - Aluísio Azevedo, 1857-1913 Art and history Art - Brazil - História Comunicação Visual This article aims to think through the political caricatures by Aluísio Azevedo (1857-1913), published in O Fígaro, in 1876, and in O Mequetrefe, in 1877. In these drawings, graphic humor and positivist and anticlerical influence of the press in late 19th century set the tone of visual strategies against the monarchy and in defense of the republic. Between the search for a paradise lost and the consolidation of a republican and nationalist future, the attempt to establish the sovereignty of a population characterized by its various faces is drawn. The representations of Brazil and the Brazilian people take a romantic and idealized look through the heroic figure of an Indian and a crucified martyr, pluralizing pieces of criticism on the empire, history, and the very role of art. O objetivo deste artigo é refletir sobre as caricaturas políticas de Aluísio Azevedo (1857-1913), publicadas em O Fígaro, em 1876, e em O Mequetrefe, em 1877. Nesses desenhos, o humor gráfico e a influência positivista e anticlerical da imprensa do final do século XIX dão o tom das estratégias visuais contra a monarquia e em defesa da república. Entre a busca de um paraíso perdido e a consolidação de um futuro republicano e nacionalista, desenha-se a tentativa de estabelecer a soberania de um povo caracterizado em suas diferentes faces. As representações do Brasil e do povo brasileiro assumem um olhar romântico e idealizado na figura heroica do índio e do mártir crucificado, pluralizando as críticas sobre o império, sobre a história e o próprio papel da arte. 2017-07-25T15:08:09Z 2017-07-25T15:08:09Z 2016 article QUELUZ, Marilda Lopes Pinheiro. Humor e política nas caricaturas de Aluísio Azevedo. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 8, n. 18, p. 134 - 156, maio/ago. 2016. Disponível em: <http://revistas.udesc.br/index.php/tempo/article/view/2175180308182016134>. Acesso em: 28 jun. 2017. 2175-1803 http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/2213 10.5965/175180308182016134 por Tempo e Argumento http://revistas.udesc.br/index.php/tempo/article/view/2175180308182016134 openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ application/pdf Curitiba Brasil |
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Caricaturas e desenhos humorísticos - Aluísio Azevedo, 1857-1913 Arte e história Arte - Brasil - História Caricatures and cartoons - Aluísio Azevedo, 1857-1913 Art and history Art - Brazil - História Comunicação Visual |
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This article aims to think through the political caricatures by Aluísio Azevedo (1857-1913), published in O Fígaro, in 1876, and in O Mequetrefe, in 1877. In these drawings, graphic humor and positivist and anticlerical influence of the press in late 19th century set the tone of visual strategies against the monarchy and in defense of the republic. Between the search for a paradise lost and the consolidation of a republican and nationalist future, the attempt to establish the sovereignty of a population characterized by its various faces is drawn. The representations of Brazil and the Brazilian people take a romantic and idealized look through the heroic figure of an Indian and a crucified martyr, pluralizing pieces of criticism on the empire, history, and the very role of art. |
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