O uso do lúdico no ensino de química: uma visão discente
Studies show that teachers live in a constant read in order to find out what the best methodology to be applied in the classroom. It is also known that there is no single methodology or teaching resource for this, because research shows that there is a range of resources that should be measured and...
Autor principal: | Santos, Fábio Rocha dos |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22131 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-22131 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-221312021-12-16T21:19:13Z O uso do lúdico no ensino de química: uma visão discente The use of playful teaching of chemistry: a student view Santos, Fábio Rocha dos Brandão, Henry Charles Albert David Naidoo Terroso de Mendonça Brandão, Henry Charles Albert David Naidoo Terroso de Mendonça Sarmento, Cleonice Mendes Pereira Sobjak, Ricardo Jogos educativos Ensino criativo Evasão escolar Educational games Creative teaching Dropouts CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Studies show that teachers live in a constant read in order to find out what the best methodology to be applied in the classroom. It is also known that there is no single methodology or teaching resource for this, because research shows that there is a range of resources that should be measured and added in order to conduct a good class aimed at advancing in the teaching room of learning. The playfulness through educational games is one of the most varied resources that are present in all cycles of basic education, so much harder in the early grades due to the promotion of a relaxed and pleasant interaction and learning among student-student and student-teacher that the game provides. When they get to high school students encounter many difficulties, especially in accurate, as the chemistry discipline. Thus, this study sought to ascertain the views of students in a class of 1st year of high school compared to playfulness, ie by applying an educational game "Domino Chemical". The research here not sought to quantify the evolution of the class, but what they think of the inserted playful as a resource in chemistry class offsetting with lectures, and two questionnaires brought positive results and favorable to the playfulness, while pointing out the evolution of class researched to the studied content. Estudos apontam que os docentes vivem numa constante lida no intuito de descobrir qual a melhor metodologia para ser aplicada numa sala de aula. Sabe-se ainda que não exista uma única metodologia ou recurso didático para tal, pois, pesquisas demonstram a existência de uma gama de recursos disponíveis que devem ser dosados e somados no sentido de conduzir uma boa aula visando o progresso no processo de ensino aprendizagem em sala. A ludicidade através dos jogos pedagógicos é um dos mais variados recursos que está presente em todos os ciclos do ensino básico, logo, com muito mais afinco nas séries iniciais devido à promoção de um ambiente descontraído e prazeroso de interação e aprendizagem entre aluno-aluno e aluno-professor que o jogo proporciona. Quando chegam ao ensino médio muitos alunos encontram dificuldades, principalmente nas exatas, como a disciplina de Química. Sendo assim, o presente estudo buscou conhecer a visão dos discentes de uma turma do 1º ano do ensino médio em relação à ludicidade, ou seja, através da aplicação de um jogo pedagógico “Dominó Químico”. Esta pesquisa não buscou quantificar a evolução da turma, mas sim o que pensam do lúdico inserido como recurso nas aulas de Química contrabalanceando com as aulas expositivas, sendo que dois questionários aplicados trouxeram resultados positivos e favoráveis à ludicidade, além de apontar a evolução da turma pesquisada em relação ao conteúdo estudado. 2020-11-24T19:52:49Z 2020-11-24T19:52:49Z 2015-11-28 specializationThesis SANTOS, Fábio Rocha dos. O uso do lúdico no ensino de química: uma visão discente. 2015. 55 f. Monografia (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2015. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22131 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Especialização em Ensino de Ciências UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Jogos educativos Ensino criativo Evasão escolar Educational games Creative teaching Dropouts CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Jogos educativos Ensino criativo Evasão escolar Educational games Creative teaching Dropouts CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Santos, Fábio Rocha dos O uso do lúdico no ensino de química: uma visão discente |
description |
Studies show that teachers live in a constant read in order to find out what the best methodology to be applied in the classroom. It is also known that there is no single methodology or teaching resource for this, because research shows that there is a range of resources that should be measured and added in order to conduct a good class aimed at advancing in the teaching room of learning. The playfulness through educational games is one of the most varied resources that are present in all cycles of basic education, so much harder in the early grades due to the promotion of a relaxed and pleasant interaction and learning among student-student and student-teacher that the game provides. When they get to high school students encounter many difficulties, especially in accurate, as the chemistry discipline. Thus, this study sought to ascertain the views of students in a class of 1st year of high school compared to playfulness, ie by applying an educational game "Domino Chemical". The research here not sought to quantify the evolution of the class, but what they think of the inserted playful as a resource in chemistry class offsetting with lectures, and two questionnaires brought positive results and favorable to the playfulness, while pointing out the evolution of class researched to the studied content. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Santos, Fábio Rocha dos |
author_sort |
Santos, Fábio Rocha dos |
title |
O uso do lúdico no ensino de química: uma visão discente |
title_short |
O uso do lúdico no ensino de química: uma visão discente |
title_full |
O uso do lúdico no ensino de química: uma visão discente |
title_fullStr |
O uso do lúdico no ensino de química: uma visão discente |
title_full_unstemmed |
O uso do lúdico no ensino de química: uma visão discente |
title_sort |
o uso do lúdico no ensino de química: uma visão discente |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
SANTOS, Fábio Rocha dos. O uso do lúdico no ensino de química: uma visão discente. 2015. 55 f. Monografia (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2015. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22131 |
_version_ |
1805302702322745344 |
score |
10,814766 |