A educação ambiental no ensino fundamental II
This work aims to present a proposal Environmental Education interdisciplinary in a State School in the city of Diadema – SP, aims at environmental awareness of fundamental students of the 6th grade of elementary school II. To achieve the objectives proposed in the present study, we conducted a surv...
Autor principal: | Pinto, Pedro José Amorim |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22150 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-22150 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-221502020-11-24T19:56:28Z A educação ambiental no ensino fundamental II The environmental education in elementary school II Pinto, Pedro José Amorim Sarmento, Cleonice Mendes Pereira Sarmento, Cleonice Mendes Pereira Brandão, Henry Charles Albert David N T Mendonça Sobjak, Ricardo Conscientização Abordagem interdisciplinar do conhecimento Recursos naturais Awareness Interdisciplinary approach to knowledge Natural resources CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This work aims to present a proposal Environmental Education interdisciplinary in a State School in the city of Diadema – SP, aims at environmental awareness of fundamental students of the 6th grade of elementary school II. To achieve the objectives proposed in the present study, we conducted a survey-type exploratory and descriptive literature to know at what stage school students surveyed were in relation to Environmental Education. For primary data collections were used respectively, 02 semistructured questionnaires: one for teachers, open questionnaire and for students, a closed questionnaire, and the latter audience was applied after the achievement of an environmental activity with slides and video. Participants were 10 teachers and 50 students of the 6th year. We highlight some results from the survey, teachers: lack of social and educational projects with environmental issues, little environmental activities developed throughout the school year, teachers lack training continues, lack interdisciplinarity with transversal contents; students: demonstrate knowledge of ecological principles, like the environmental activities undertaken. With the results obtained from the research, it became evident that it is essential a pedagogical interdisciplinary environmental education in school. Este trabalho teve como objetivo apresentar uma proposta de Educação Ambiental interdisciplinar em uma Escola Estadual do município de Diadema – SP, que visou a conscientização ambiental dos alunos do 6° ano do ensino fundamental II. Para atingir os objetivos propostos do presente estudo, foi realizada uma pesquisa do tipo exploratória, bibliográfica e descritiva para conhecer em que estágio os alunos da escola pesquisada estavam em relação à Educação Ambiental. Para a coleta de dados primários foram utilizadas, respectivamente, 02 questionários semiestruturados: um para os professores, questionário aberto e para os alunos, um questionário fechado, para o último público foi aplicado após a realização de uma atividade ambiental com slides e vídeo. Participaram da pesquisa 10 professores e 50 alunos do 6º ano. Podemos destacar alguns resultados obtidos com a pesquisa, professores: falta de projetos socioeducativos com as questões ambientais, poucas atividades ambientais desenvolvidas ao longo do ano escolar, falta capacitação dos professores, falta interdisciplinaridade com os conteúdos transversais; alunos: demonstram conhecer os princípios ecológicos, gostam das atividades ambientais desenvolvidas. Com os resultados obtidos com a pesquisa, ficou evidenciada que é imprescindível uma proposta pedagógica interdisciplinar de Educação Ambiental na escola. 2020-11-24T19:56:27Z 2020-11-24T19:56:27Z 2015-11-28 specializationThesis PINTO, Pedro José Amorim. A educação ambiental no ensino fundamental II. 2015. 52 f. Monografia (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2015. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22150 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Especialização em Ensino de Ciências UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Conscientização Abordagem interdisciplinar do conhecimento Recursos naturais Awareness Interdisciplinary approach to knowledge Natural resources CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Conscientização Abordagem interdisciplinar do conhecimento Recursos naturais Awareness Interdisciplinary approach to knowledge Natural resources CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Pinto, Pedro José Amorim A educação ambiental no ensino fundamental II |
description |
This work aims to present a proposal Environmental Education interdisciplinary in a State School in the city of Diadema – SP, aims at environmental awareness of fundamental students of the 6th grade of elementary school II. To achieve the objectives proposed in the present study, we conducted a survey-type exploratory and descriptive literature to know at what stage school students surveyed were in relation to Environmental Education. For primary data collections were used respectively, 02 semistructured questionnaires: one for teachers, open questionnaire and for students, a closed questionnaire, and the latter audience was applied after the achievement of an environmental activity with slides and video. Participants were 10 teachers and 50 students of the 6th year. We highlight some results from the survey, teachers: lack of social and educational projects with environmental issues, little environmental activities developed throughout the school year, teachers lack training continues, lack interdisciplinarity with transversal contents; students: demonstrate knowledge of ecological principles, like the environmental activities undertaken. With the results obtained from the research, it became evident that it is essential a pedagogical interdisciplinary environmental education in school. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Pinto, Pedro José Amorim |
author_sort |
Pinto, Pedro José Amorim |
title |
A educação ambiental no ensino fundamental II |
title_short |
A educação ambiental no ensino fundamental II |
title_full |
A educação ambiental no ensino fundamental II |
title_fullStr |
A educação ambiental no ensino fundamental II |
title_full_unstemmed |
A educação ambiental no ensino fundamental II |
title_sort |
educação ambiental no ensino fundamental ii |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
PINTO, Pedro José Amorim. A educação ambiental no ensino fundamental II. 2015. 52 f. Monografia (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2015. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22150 |
_version_ |
1805302153347072000 |
score |
10,814766 |