Pigmentos vegetais: uma alternativa para o ensino de química utilizando a técnica de cromatografia
The objective was to use the trial from the subject plant pigments, in order to assess the improvement in student learning. The study was conducted with high school students at a private school in the city of Rondon, Paraná. For this, two questionnaires were applied, where 66 students were interview...
Autor principal: | Laureth, Jessica Cristina Urbanski |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22155 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-22155 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-221552020-11-24T19:57:28Z Pigmentos vegetais: uma alternativa para o ensino de química utilizando a técnica de cromatografia Plant pigments: an alternative to the chemistry teaching using chromatography Laureth, Jessica Cristina Urbanski Heep, Graciela Leila Heep, Graciela Leila Costa Junior, Ismael Laurindo Nunes, Rodrigo Ruschel Souza, Josiane Araujo de Educação Aprendizagem Metodologia Education Learning Methodology CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The objective was to use the trial from the subject plant pigments, in order to assess the improvement in student learning. The study was conducted with high school students at a private school in the city of Rondon, Paraná. For this, two questionnaires were applied, where 66 students were interviewed. First, an exhibition-dialogue-based lecture was given in order to introduce the topic plant pigments and demonstrate their main classes. Later, a questionnaire was passed. Then a practical activity on the subject was held. For the extraction of plant pigments, samples beet, cabbage and carrots were used. After alcoholic extraction of these materials, chromatography technique on paper was made for the separation of these compounds, and then evaluated through the second questionnaire, student learning. The results were satisfactory, it was observed that the practice methodology assisted students in obtaining further compression on the subject. Therefore, the trial may be a viable alternative to chemical education, and is a good strategy for science education. O objetivo do trabalho foi utilizar a experimentação a partir do tema pigmentos vegetais, com o intuito de avaliar a melhora no aprendizado dos alunos. O trabalho foi desenvolvido com alunos do Ensino Médio em um colégio particular do município de Marechal Cândido Rondon, Paraná. Para isso, foram aplicados dois questionários, onde 66 alunos foram entrevistados. Primeiramente, uma aula expositiva-dialogada foi ministrada, afim de introduzir o tema pigmentos vegetais e demonstrar suas principais classes. Posteriormente, um questionário foi repassado. Em seguida, uma atividade prática sobre o assunto foi realizada. Para a extração de pigmentos vegetais, amostras de beterraba, couve e cenoura foram utilizadas. Após a extração alcoólica destes materiais, a técnica de cromatografia em papel foi realizada para a separação destes compostos, sendo então avaliado, através do segundo questionário, o aprendizado dos alunos. Os resultados apresentados foram satisfatórios, pois foi observado que a metodologia prática utilizada auxiliou os alunos na obtenção de uma compressão mais aprofundada sobre o tema. Portanto, a experimentação pode ser uma alternativa viável para o ensino de química, além de ser uma boa estratégia para o Ensino de Ciências. 2020-11-24T19:57:27Z 2020-11-24T19:57:27Z 2015-12-05 specializationThesis LAURETH, Jessica Cristina Urbanski. Pigmentos vegetais: uma alternativa para o ensino de química utilizando a técnica de cromatografia. 2015. 32 f. Monografia (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2015. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22155 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Especialização em Ensino de Ciências UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Educação Aprendizagem Metodologia Education Learning Methodology CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Educação Aprendizagem Metodologia Education Learning Methodology CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Laureth, Jessica Cristina Urbanski Pigmentos vegetais: uma alternativa para o ensino de química utilizando a técnica de cromatografia |
description |
The objective was to use the trial from the subject plant pigments, in order to assess the improvement in student learning. The study was conducted with high school students at a private school in the city of Rondon, Paraná. For this, two questionnaires were applied, where 66 students were interviewed. First, an exhibition-dialogue-based lecture was given in order to introduce the topic plant pigments and demonstrate their main classes. Later, a questionnaire was passed. Then a practical activity on the subject was held. For the extraction of plant pigments, samples beet, cabbage and carrots were used. After alcoholic extraction of these materials, chromatography technique on paper was made for the separation of these compounds, and then evaluated through the second questionnaire, student learning. The results were satisfactory, it was observed that the practice methodology assisted students in obtaining further compression on the subject. Therefore, the trial may be a viable alternative to chemical education, and is a good strategy for science education. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Laureth, Jessica Cristina Urbanski |
author_sort |
Laureth, Jessica Cristina Urbanski |
title |
Pigmentos vegetais: uma alternativa para o ensino de química utilizando a técnica de cromatografia |
title_short |
Pigmentos vegetais: uma alternativa para o ensino de química utilizando a técnica de cromatografia |
title_full |
Pigmentos vegetais: uma alternativa para o ensino de química utilizando a técnica de cromatografia |
title_fullStr |
Pigmentos vegetais: uma alternativa para o ensino de química utilizando a técnica de cromatografia |
title_full_unstemmed |
Pigmentos vegetais: uma alternativa para o ensino de química utilizando a técnica de cromatografia |
title_sort |
pigmentos vegetais: uma alternativa para o ensino de química utilizando a técnica de cromatografia |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2020 |
citation |
LAURETH, Jessica Cristina Urbanski. Pigmentos vegetais: uma alternativa para o ensino de química utilizando a técnica de cromatografia. 2015. 32 f. Monografia (Especialização) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2015. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/22155 |
_version_ |
1805316429369573376 |
score |
10,814766 |