O cálculo diferencial e integral no ensino profissionalizante

That job aims to studying professional education in high school, especificaly Differential and Integral Calculus contents (ICD). Calculus is a subjects of mathematics, in which there are several applications in different contexts, one of them the industrial area. This fact raises the question of why...

ver descrição completa

Autor principal: Borgo, Leonardo Antonio
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/23708
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-23708
recordtype dspace
spelling riut-1-237082021-01-06T06:10:06Z O cálculo diferencial e integral no ensino profissionalizante Borgo, Leonardo Antonio Mocrosky, Luciane Ferreira Mocrosky, Luciane Ferreira Kalinke, Marco Aurélio Oliveira, Luciana Schreiner de Ensino profissional Cálculo diferencial Cálculo integral Ensino técnico Educação Professional education Differential calculus Integral calculus Technical education Education CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA That job aims to studying professional education in high school, especificaly Differential and Integral Calculus contents (ICD). Calculus is a subjects of mathematics, in which there are several applications in different contexts, one of them the industrial area. This fact raises the question of why this topic was excluded from the curriculum of professional education, some courses do not have it as a subject. To answer this question, a theoretical study was carried out, seeking in the legislation and literature, to get to know the theme through the path in professional education in Brazil, structuring the investigation in the twentieth century. To make it easier to understand the exclusion of the ICD, we reviewed the story from the beginning of the last century beginning of the last century with the creation of the “Escola de Aprendiz Artífice”, officially beginning the technical vocational education. Will also contemplate the reforms of Francisco Campos, Capanema and the Modern Math Movement (MMM), directly implicated in the content of the ICD. To mention the history of the Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), since its creation, citing also by the Escola Técnica Federal do Paraná (ETFPR) and Centro Federal de Educação Tecnológica (CEFET). The legislation is fundamental to regulate the course curriculum in Brazil, só the Brazilian legislation was revised from the last Lei de Diretrizes e Base da Educação Nacional (LDB) law 9.394, of 1996, reaching the national curriculum directive that is a document prepared by the Conselho Nacional de Educação (CNE). Finally, what the authors have written about ICD in vocational education, as well as its feasibility and application using technological resources. Este trabalho tem por objetivo de estudar o Cálculo Diferencial e Integral (CDI) no ensino situado historicamente nos cursos técnicos da educação brasileira, procurando pelos porquês da exclusão do conteúdo de CDI na atualidade. O cálculo é um assunto da Matemática, em que há muitas aplicações em diferentes contextos, um deles é na área industrial. Pelo fato desta importância indaga-se os motivos da exclusão deste tópico nos currículos dos cursos profissionalizantes, visto que as ementas de alguns cursos técnicos não contemplam. Para responder o perguntado optamos em realizar um estudo teórico, buscando na legislação e na literatura, para conhecer o tema pelo percurso histórico da Educação Profissional no Brasil, estruturando a investigação no século XX. Para facilitar o entendimento da exclusão do CDI revisamos a história, partindo do início do século passado com a criação das Escola de Aprendiz Artífice, dando início oficialmente do Ensino profissional Técnico. Também contemplaremos as Reformas de Francisco Campos, Capanema e o Movimento da Matemática Moderna (MMM), que implicaram diretamente no conteúdo de CDI. Mencionaremos a história da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), desde a sua criação, passando pela Escola Técnica Federal do Paraná (ETFPR) e Centro Federal de Educação Tecnológica (CEFET). A legislação é fundamental para regulamentar os currículos no Brasil, por isso foi revisada a legislação brasileira a partir da última Lei de Diretrizes e Base da Educação Nacional (LDB) Lei 9.394, de 1996, chegando ais diretrizes curriculares nacionais, que é um documento elaborado pelo Conselho Nacional de Educação (CNE). Por fim o que os autores têm escrito sobre o CDI no ensino profissionalizante, bem como sua viabilização e aplicação utilizando recursos tecnológicos. 2021-01-05T14:16:21Z 2021-01-05T14:16:21Z 2019-12-02 bachelorThesis BORGO, Leonardo Antonio. O cálculo diferencial e integral no ensino profissionalizante. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2019. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/23708 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Licenciatura em Matemática UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Ensino profissional
Cálculo diferencial
Cálculo integral
Ensino técnico
Educação
Professional education
Differential calculus
Integral calculus
Technical education
Education
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
spellingShingle Ensino profissional
Cálculo diferencial
Cálculo integral
Ensino técnico
Educação
Professional education
Differential calculus
Integral calculus
Technical education
Education
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Borgo, Leonardo Antonio
O cálculo diferencial e integral no ensino profissionalizante
description That job aims to studying professional education in high school, especificaly Differential and Integral Calculus contents (ICD). Calculus is a subjects of mathematics, in which there are several applications in different contexts, one of them the industrial area. This fact raises the question of why this topic was excluded from the curriculum of professional education, some courses do not have it as a subject. To answer this question, a theoretical study was carried out, seeking in the legislation and literature, to get to know the theme through the path in professional education in Brazil, structuring the investigation in the twentieth century. To make it easier to understand the exclusion of the ICD, we reviewed the story from the beginning of the last century beginning of the last century with the creation of the “Escola de Aprendiz Artífice”, officially beginning the technical vocational education. Will also contemplate the reforms of Francisco Campos, Capanema and the Modern Math Movement (MMM), directly implicated in the content of the ICD. To mention the history of the Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), since its creation, citing also by the Escola Técnica Federal do Paraná (ETFPR) and Centro Federal de Educação Tecnológica (CEFET). The legislation is fundamental to regulate the course curriculum in Brazil, só the Brazilian legislation was revised from the last Lei de Diretrizes e Base da Educação Nacional (LDB) law 9.394, of 1996, reaching the national curriculum directive that is a document prepared by the Conselho Nacional de Educação (CNE). Finally, what the authors have written about ICD in vocational education, as well as its feasibility and application using technological resources.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
author Borgo, Leonardo Antonio
author_sort Borgo, Leonardo Antonio
title O cálculo diferencial e integral no ensino profissionalizante
title_short O cálculo diferencial e integral no ensino profissionalizante
title_full O cálculo diferencial e integral no ensino profissionalizante
title_fullStr O cálculo diferencial e integral no ensino profissionalizante
title_full_unstemmed O cálculo diferencial e integral no ensino profissionalizante
title_sort o cálculo diferencial e integral no ensino profissionalizante
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2021
citation BORGO, Leonardo Antonio. O cálculo diferencial e integral no ensino profissionalizante. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2019.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/23708
_version_ 1805300950454239232
score 10,814766