Ensinando probabilidade com o jogo de dados de Mozart

The present work’s objective is to elaborate a proposal to teach probabilities, based on Mozart’s Dice Game. The research presents itself with an exploratory-descriptive characteristic, developing a proposal that uses group activities with targeted discussions, so that students raise hypotheses, dis...

ver descrição completa

Autor principal: Boni, Djones Aldivo
Formato: Dissertação
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/24601
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-24601
recordtype dspace
spelling riut-1-246012021-04-02T06:11:02Z Ensinando probabilidade com o jogo de dados de Mozart Teaching probability with Mozart’s dice game Boni, Djones Aldivo Andrade, Rodrigo Manoel Dias https://orcid.org/0000-0003-2806-8579 http://lattes.cnpq.br/4540621572563154 Coca Salazar, Andrés Eduardo https://orcid.org/0000-0002-1222-1017 http://lattes.cnpq.br/9651142799957514 Andrade, Rodrigo Manoel Dias https://orcid.org/0000-0003-2806-8579 http://lattes.cnpq.br/4540621572563154 Tavares, Leandro da Silva http://lattes.cnpq.br/4538597220747410 Vertuan, Rodolfo Eduardo https://orcid.org/0000-0002-0695-3086 http://lattes.cnpq.br/7270314006427713 Jogos de probabilidades (Matemática) Jogos educativos Música no ensino de matemática Games of chance (Mathematics) Educational games Music in mathematics education CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Matemática The present work’s objective is to elaborate a proposal to teach probabilities, based on Mozart’s Dice Game. The research presents itself with an exploratory-descriptive characteristic, developing a proposal that uses group activities with targeted discussions, so that students raise hypotheses, discuss methods to test them and, thereby, solve the suggested problems. Within the proposal are adressed: concepts of combinatorics, probabilities, probability distributions and the use of experimentation to test probabilistic hypotheses. Additional content was prepared as a supplement to the proposal: an educational product (in the form of a website), teaching materials and a selection of technological resources available on the internet. In addition, it was carried out a field research, applying the teaching proposal with high school and first undergraduate students, followed by an evaluation questionnaire. For this, the proposal was adapted to the format of a videoconference and it was applied to high school students, as well as a supplementary application with a video class with high school and first undergraduate students. The questionnaire applied to students sought to identify the target audience, ascertain aspects of interest and identify learning attributes about them. In the evaluation of the responses to the questionnaire the following impressions were identified: positive reaction of the students, interest in the subject and learning of the content, which positively may have been influenced by personal motivations of the students, such as liking music, playing musical instruments or enjoying math. Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) O objetivo do presente trabalho é elaborar uma proposta de ensino do conteúdo de probabilidade, baseada no Jogo de Dados de Mozart. A pesquisa apresenta-se com caráter exploratório-descritivo, desenvolvendo uma proposta que faz uso de atividades em grupo e discussões direcionadas, de forma que os alunos realizem o levantamento de hipóteses, discutem métodos para testá-las e, a partir disso, cheguem à resolução dos problemas sugeridos. Nela, são abordados conceitos de combinatória, de probabilidade, de distribuição de probabilidades e o uso da experimentação para testar hipóteses probabilísticas. Como suplemento à proposta foram elaborados: um produto educacional (em formato de website), materiais de ensino e uma seleção de recursos tecnológicos disponíveis na internet. Além disso, foi realizada uma pesquisa de campo, aplicando a proposta de ensino com alunos de Ensino Médio e de primeiro período de cursos de Graduação, seguida por um questionário de avaliação. Para tanto, a proposta foi adaptada para o formato de uma videoconferência e foi aplicada com alunos de Ensino Médio, além de uma aplicação suplementar em modelo de videoaula com alunos de Ensino Médio e de primeiro período de cursos de Graduação. O questionário aplicado aos alunos buscou identificar o público alvo, averiguar aspectos de interesse e identificar atributos de aprendizado dos alunos. Na avaliação das respostas ao questionário foram identificadas as seguintes impressões: reação positiva dos alunos, interesse no assunto e aprendizado do conteúdo, o que pode ter sido influenciado positivamente por motivações pessoais dos alunos, como gostar de música, tocar instrumentos musicais ou apreciar a matemática. 2021-04-01T14:14:57Z 2021-04-01T14:14:57Z 2021-02-18 masterThesis BONI, Djones Aldivo. Ensinando probabilidade com o jogo de dados de Mozart. 2021. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Toledo, 2021. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/24601 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Toledo Brasil Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Jogos de probabilidades (Matemática)
Jogos educativos
Música no ensino de matemática
Games of chance (Mathematics)
Educational games
Music in mathematics education
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Matemática
spellingShingle Jogos de probabilidades (Matemática)
Jogos educativos
Música no ensino de matemática
Games of chance (Mathematics)
Educational games
Music in mathematics education
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Matemática
Boni, Djones Aldivo
Ensinando probabilidade com o jogo de dados de Mozart
description The present work’s objective is to elaborate a proposal to teach probabilities, based on Mozart’s Dice Game. The research presents itself with an exploratory-descriptive characteristic, developing a proposal that uses group activities with targeted discussions, so that students raise hypotheses, discuss methods to test them and, thereby, solve the suggested problems. Within the proposal are adressed: concepts of combinatorics, probabilities, probability distributions and the use of experimentation to test probabilistic hypotheses. Additional content was prepared as a supplement to the proposal: an educational product (in the form of a website), teaching materials and a selection of technological resources available on the internet. In addition, it was carried out a field research, applying the teaching proposal with high school and first undergraduate students, followed by an evaluation questionnaire. For this, the proposal was adapted to the format of a videoconference and it was applied to high school students, as well as a supplementary application with a video class with high school and first undergraduate students. The questionnaire applied to students sought to identify the target audience, ascertain aspects of interest and identify learning attributes about them. In the evaluation of the responses to the questionnaire the following impressions were identified: positive reaction of the students, interest in the subject and learning of the content, which positively may have been influenced by personal motivations of the students, such as liking music, playing musical instruments or enjoying math.
format Dissertação
author Boni, Djones Aldivo
author_sort Boni, Djones Aldivo
title Ensinando probabilidade com o jogo de dados de Mozart
title_short Ensinando probabilidade com o jogo de dados de Mozart
title_full Ensinando probabilidade com o jogo de dados de Mozart
title_fullStr Ensinando probabilidade com o jogo de dados de Mozart
title_full_unstemmed Ensinando probabilidade com o jogo de dados de Mozart
title_sort ensinando probabilidade com o jogo de dados de mozart
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2021
citation BONI, Djones Aldivo. Ensinando probabilidade com o jogo de dados de Mozart. 2021. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Toledo, 2021.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/24601
_version_ 1805323201779073024
score 10,814766