Lei da aprendizagem: da naturalização à regulamentação de inserções precárias de jovens e adolescentes no mercado de trabalho
With the changes promoted in the world of labor by the adoption of flexible production, new precalyses and a new engagement of living work in capitalista production were estabilished. In this contexto, due to youths and lack of proficiencty, allies with difficultes to find work and keeping it. The t...
Autor principal: | Buiar, Janaina Cristina |
---|---|
Formato: | Tese |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25002 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-25002 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-250022021-05-20T06:11:57Z Lei da aprendizagem: da naturalização à regulamentação de inserções precárias de jovens e adolescentes no mercado de trabalho Law of learning: from naturalization to regulation of precarious insertions of young people and adolescents in the labor market Buiar, Janaina Cristina Garcia, Nilson Marcos Dias https://orcid.org/0000-0002-3242-994X http://lattes.cnpq.br/2711017945843978 Kuenzer, Acacia Zeneida https://orcid.org/0000-0001-6429-9345 http://lattes.cnpq.br/9099032959087648 Lima Filho, Domingos Leite https://orcid.org/0000-0003-3802-6794 http://lattes.cnpq.br/1113538527015820 Alves, Giovanni Antonio Pinto https://orcid.org/0000-0002-7745-855X http://lattes.cnpq.br/8745252518066333 Garcia, Nilson Marcos Dias https://orcid.org/0000-0002-3242-994X http://lattes.cnpq.br/2711017945843978 Fernandes, Solange https://orcid.org/0000-0003-1975-2379 http://lattes.cnpq.br/9767815823163181 Mercado do trabalho - Brasil Menores aprendizes Ensino técnico - Conhecimentos e aprendizagem Adolescentes - Relações profissionais Jovens - Emprego Prática profissional Ambiente de trabalho Labor market - Brasil Apprentices Technical education - Knowledge and learning Teenagers - Professional relationships Youth - Employment Professional practice Work environment CNPQ::CIENCIAS HUMANAS Sociais e Humanidades With the changes promoted in the world of labor by the adoption of flexible production, new precalyses and a new engagement of living work in capitalista production were estabilished. In this contexto, due to youths and lack of proficiencty, allies with difficultes to find work and keeping it. The teenagers and brazilian work youths it’s been left, often, only the temporary entry into e labor market in the condition of apprenties. Seeking to deepen and closer characterise this new condition in na interdiciplinary approach, it seeks to understad the extent to the completion of the technical-profissional learning corse and insertion in the labor market as an apprentice contribue after the end of learning contract with the development professional youths work. From this delimitation, a qualitative research, of an explanatory character, was developed, applying for the purpose of experimental data, methodological strategies that involve bibliographic research,documental and fiel research, with the application of questionnaries and realizaton of semi-structured interviws. The research universe was constitued by teenagers and youths residing in the municipality and were insterted in the labor Market as apprentices. The theme research, becuse it involves aspects of social character politic, economic, cultural and ethical, sought to respect the history, the conjucture moment, the conflicts and the contradictions in which the object of investigation has entered. It was found that the learning law, which regulates a teaching process for the work has not ensured in the inclusions definitive in Brazilian youth in the productive market. Among inclusions and exclusions and in a assistentialist way, he beckons the young man to work in functions subordinated and periphed. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) Fundação Araucária de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico do Paraná Com as alterações promovidas no mundo do trabalho pela adoção do regime de produção flexível, novas precarizações e um novo envolvimento do trabalho vivo na produção capitalista foram estabelecidos. Neste contexto, e devido à pouca idade e falta de experiência profissional, aliadas às dificuldades adicionais para encontrar trabalho e nele se manterem, à adolescência e juventude trabalhadora brasileira tem restado, muitas vezes, apenas o ingresso temporário no mercado de trabalho na condição de trabalhadores aprendizes. Buscando aprofundar e melhor caracterizar essa nova condição, numa abordagem interdisciplinar, busca-se compreender em que medida a realização do curso de aprendizagem técnico-profissional e a inserção no mercado de trabalho como aprendiz contribuem, após o término de contrato de aprendizagem, com o desenvolvimento profissional do jovem trabalhador. A partir desta delimitação, desenvolveu-se uma pesquisa qualitativa, de caráter explicativo, aplicando-se, para a obtenção dos dados empíricos, estratégias metodológicas que envolveram pesquisa bibliográfica, documental e de campo, com a aplicação de questionários e realização de entrevistas semiestruturadas. O universo da pesquisa foi constituído por adolescentes e jovens residentes no município de Araucária que realizaram curso de aprendizagem e se inseriram no mercado de trabalho como aprendizes. A temática pesquisada, por envolver aspectos de caráter social, político, econômico, cultural e ético, entre outros, procurou respeitar a historicidade, o momento conjuntural, os conflitos e as contradições em que o objeto de investigação se inseriu. Constatou-se que a Lei da Aprendizagem, que regulamenta um processo de ensino para o trabalho, não tem garantido a inclusão definitiva na juventude brasileira no mercado produtivo. Entre inclusões e exclusões e de forma assistencialista, acena ao jovem para trabalhos em funções subordinadas e periféricas. 2021-05-19T23:34:34Z 2021-05-19T23:34:34Z 2019-06-28 doctoralThesis BUIAR, Janaina Cristina. Lei da aprendizagem: da naturalização à regulamentação de inserções precárias de jovens e adolescentes no mercado de trabalho. 2019. Tese (Doutorado em Tecnologia e Sociedade) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2019. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25002 por openAccess http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Sociedade UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Mercado do trabalho - Brasil Menores aprendizes Ensino técnico - Conhecimentos e aprendizagem Adolescentes - Relações profissionais Jovens - Emprego Prática profissional Ambiente de trabalho Labor market - Brasil Apprentices Technical education - Knowledge and learning Teenagers - Professional relationships Youth - Employment Professional practice Work environment CNPQ::CIENCIAS HUMANAS Sociais e Humanidades |
spellingShingle |
Mercado do trabalho - Brasil Menores aprendizes Ensino técnico - Conhecimentos e aprendizagem Adolescentes - Relações profissionais Jovens - Emprego Prática profissional Ambiente de trabalho Labor market - Brasil Apprentices Technical education - Knowledge and learning Teenagers - Professional relationships Youth - Employment Professional practice Work environment CNPQ::CIENCIAS HUMANAS Sociais e Humanidades Buiar, Janaina Cristina Lei da aprendizagem: da naturalização à regulamentação de inserções precárias de jovens e adolescentes no mercado de trabalho |
description |
With the changes promoted in the world of labor by the adoption of flexible production, new precalyses and a new engagement of living work in capitalista production were estabilished. In this contexto, due to youths and lack of proficiencty, allies with difficultes to find work and keeping it. The teenagers and brazilian work youths it’s been left, often, only the temporary entry into e labor market in the condition of apprenties. Seeking to deepen and closer characterise this new condition in na interdiciplinary approach, it seeks to understad the extent to the completion of the technical-profissional learning corse and insertion in the labor market as an apprentice contribue after the end of learning contract with the development professional youths work. From this delimitation, a qualitative research, of an explanatory character, was developed, applying for the purpose of experimental data, methodological strategies that involve bibliographic research,documental and fiel research, with the application of questionnaries and realizaton of semi-structured interviws. The research universe was constitued by teenagers and youths residing in the municipality and were insterted in the labor Market as apprentices. The theme research, becuse it involves aspects of social character politic, economic, cultural and ethical, sought to respect the history, the conjucture moment, the conflicts and the contradictions in which the object of investigation has entered. It was found that the learning law, which regulates a teaching process for the work has not ensured in the inclusions definitive in Brazilian youth in the productive market. Among inclusions and exclusions and in a assistentialist way, he beckons the young man to work in functions subordinated and periphed. |
format |
Tese |
author |
Buiar, Janaina Cristina |
author_sort |
Buiar, Janaina Cristina |
title |
Lei da aprendizagem: da naturalização à regulamentação de inserções precárias de jovens e adolescentes no mercado de trabalho |
title_short |
Lei da aprendizagem: da naturalização à regulamentação de inserções precárias de jovens e adolescentes no mercado de trabalho |
title_full |
Lei da aprendizagem: da naturalização à regulamentação de inserções precárias de jovens e adolescentes no mercado de trabalho |
title_fullStr |
Lei da aprendizagem: da naturalização à regulamentação de inserções precárias de jovens e adolescentes no mercado de trabalho |
title_full_unstemmed |
Lei da aprendizagem: da naturalização à regulamentação de inserções precárias de jovens e adolescentes no mercado de trabalho |
title_sort |
lei da aprendizagem: da naturalização à regulamentação de inserções precárias de jovens e adolescentes no mercado de trabalho |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2021 |
citation |
BUIAR, Janaina Cristina. Lei da aprendizagem: da naturalização à regulamentação de inserções precárias de jovens e adolescentes no mercado de trabalho. 2019. Tese (Doutorado em Tecnologia e Sociedade) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2019. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25002 |
_version_ |
1805324458217439232 |
score |
10,814766 |