Estudo de acessibilidade do bloco “C” da Universidade Tecnológica Federal do Paraná no Campus de Toledo

This study has as intent to verify if the bathrooms, stairs, corridors and classrooms of Block “C” of Toledo’s Campus of the Federal Technological University of Paraná, meet the normative requirements of ABNT NBR 9050: 2015 - Accessibility to buildings, furniture, equipment and urban areas. The fact...

ver descrição completa

Autor principal: Piroca, Matheus Frizon
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25042
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-25042
recordtype dspace
spelling riut-1-250422021-05-25T06:11:36Z Estudo de acessibilidade do bloco “C” da Universidade Tecnológica Federal do Paraná no Campus de Toledo Study of accessibility of block “C” of Federal Technological University of Paraná Campus Toledo Piroca, Matheus Frizon Feiber, Fúlvio Natercio Feiber, Silmara Dias Paula, Frederico Braida Rodrigues de Feiber, Fúlvio Natercio Edifícios públicos - Projeto de acessibilidade Pessoas com deficiência - Orientação e mobilidade Instalações universitárias Public buildings - Barrier-free design People with disabilities - Orientation and mobility College facilities CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL This study has as intent to verify if the bathrooms, stairs, corridors and classrooms of Block “C” of Toledo’s Campus of the Federal Technological University of Paraná, meet the normative requirements of ABNT NBR 9050: 2015 - Accessibility to buildings, furniture, equipment and urban areas. The fact that accessibility and mobility is mandatory in public places, in this case an educational institution, for people with disabilities is the basis for this study. In terms of methodology, the environments were analyzed based on what the regulations recommend as location, signage, safety items and ergonomics for the bathrooms; dimensions, signaling elements and safety for the stairs; presence of tactile floor and anthropometric parameters of circulation and maneuver in the corridors; height of the controls and furniture required by the classroom regulations. After the realization of surveys, the dimensions were determined to update the campus building project, obtained through the institution's engineering department, in order to visualize the irregularities and provide the necessary improvements. In all the studied environments, items that need to be identified were identified, being the state of conservation of the tactile floor that most caught the attention. With the project surveys and site visits, irregular elements were identified as presented in this paper. Este estudo tem como objetivo verificar se os banheiros, as escadas, os corredores e as salas de aula do Bloco “C” do campus de Toledo da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, atendem aos requisitos normativos presentes na ABNT NBR 9050:2015 - Acessibilidade a edificações, mobiliário, espaços e equipamentos urbanos. O fato da acessibilidade e mobilidade ser obrigatória em locais públicos, no presente caso uma instituição de ensino, para pessoas com algum tipo de deficiência é a base para este estudo. Em termos de metodologia, os ambientes foram analisados com base no que a normativa recomenda como localização, sinalização, itens de segurança e ergonomia para os banheiros; dimensões, elementos de sinalização e segurança para as escadas; presença de piso tátil e parâmetros antropométricos de circulação e manobra nos corredores; altura dos comandos e mobiliário necessário requerido pela normativa para as salas de aula. Com a realização dos levantamentos in loco, foram determinadas as dimensões para atualização do projeto da edificação do campus, obtido através do departamento de engenharia da instituição, com intuito de visualização das irregularidades e fornecimento das melhorias necessárias. Em todos os ambientes estudados foram identificados itens que necessitam de adequação, sendo o estado de conservação do piso tátil o que mais chamou a atenção. Com todos os levantamentos em projeto e visitas ao local, foram identificados os elementos irregulares, conforme apresentado neste trabalho. 2021-05-24T18:58:36Z 2021-05-24T18:58:36Z 2019-11-12 bachelorThesis PIROCA, Matheus Frizon. Estudo de acessibilidade do bloco “C” da Universidade Tecnológica Federal do Paraná no Campus de Toledo. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Engenharia Civil) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Toledo, 2019. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25042 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Toledo Brasil Engenharia Civil UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Edifícios públicos - Projeto de acessibilidade
Pessoas com deficiência - Orientação e mobilidade
Instalações universitárias
Public buildings - Barrier-free design
People with disabilities - Orientation and mobility
College facilities
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL
spellingShingle Edifícios públicos - Projeto de acessibilidade
Pessoas com deficiência - Orientação e mobilidade
Instalações universitárias
Public buildings - Barrier-free design
People with disabilities - Orientation and mobility
College facilities
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVIL
Piroca, Matheus Frizon
Estudo de acessibilidade do bloco “C” da Universidade Tecnológica Federal do Paraná no Campus de Toledo
description This study has as intent to verify if the bathrooms, stairs, corridors and classrooms of Block “C” of Toledo’s Campus of the Federal Technological University of Paraná, meet the normative requirements of ABNT NBR 9050: 2015 - Accessibility to buildings, furniture, equipment and urban areas. The fact that accessibility and mobility is mandatory in public places, in this case an educational institution, for people with disabilities is the basis for this study. In terms of methodology, the environments were analyzed based on what the regulations recommend as location, signage, safety items and ergonomics for the bathrooms; dimensions, signaling elements and safety for the stairs; presence of tactile floor and anthropometric parameters of circulation and maneuver in the corridors; height of the controls and furniture required by the classroom regulations. After the realization of surveys, the dimensions were determined to update the campus building project, obtained through the institution's engineering department, in order to visualize the irregularities and provide the necessary improvements. In all the studied environments, items that need to be identified were identified, being the state of conservation of the tactile floor that most caught the attention. With the project surveys and site visits, irregular elements were identified as presented in this paper.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
author Piroca, Matheus Frizon
author_sort Piroca, Matheus Frizon
title Estudo de acessibilidade do bloco “C” da Universidade Tecnológica Federal do Paraná no Campus de Toledo
title_short Estudo de acessibilidade do bloco “C” da Universidade Tecnológica Federal do Paraná no Campus de Toledo
title_full Estudo de acessibilidade do bloco “C” da Universidade Tecnológica Federal do Paraná no Campus de Toledo
title_fullStr Estudo de acessibilidade do bloco “C” da Universidade Tecnológica Federal do Paraná no Campus de Toledo
title_full_unstemmed Estudo de acessibilidade do bloco “C” da Universidade Tecnológica Federal do Paraná no Campus de Toledo
title_sort estudo de acessibilidade do bloco “c” da universidade tecnológica federal do paraná no campus de toledo
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2021
citation PIROCA, Matheus Frizon. Estudo de acessibilidade do bloco “C” da Universidade Tecnológica Federal do Paraná no Campus de Toledo. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Engenharia Civil) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Toledo, 2019.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25042
_version_ 1805297871071739904
score 10,814766