Mulheres no circuito de cinema em Curitiba entre 1976 e 1989
This research is about women in the Curitiba film circuit, between 1976 and 1989. By crossing documents, biographical narratives, and theoretical frameworks, I intended to reconstruct women’s experiences in several activities such as making films, organizing exhibitions and festivals, research activ...
Autor principal: | França, Ana Claudia Camila Veiga de |
---|---|
Formato: | Tese |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25140 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-25140 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-251402021-06-11T06:05:32Z Mulheres no circuito de cinema em Curitiba entre 1976 e 1989 Women in the film circuit in Curitiba between 1976 and 1989 França, Ana Claudia Camila Veiga de Corrêa, Ronaldo de Oliveira https://orcid.org/0000-0003-1894-1944 http://lattes.cnpq.br/3869130149433615 Queluz, Gilson Leandro https://orcid.org/0000-0002-0728-1218 http://lattes.cnpq.br/9402463923848550 Queluz, Marilda Lopes Pinheiro https://orcid.org/0000-0003-1281-2260 http://lattes.cnpq.br/2110123354319236 Tedesco, Marina Cavalcanti https://orcid.org/0000-0002-2659-7541 http://lattes.cnpq.br/4477543150852748 Pinto, Pedro Plaza http://lattes.cnpq.br/4210264642096088 Corrêa, Ronaldo de Oliveira https://orcid.org/0000-0003-1894-1944 http://lattes.cnpq.br/3869130149433615 Mulheres no cinema Cinema - Curitiba (PR) Mulheres na indústria cinematográfica Cinema - História Crítica cinematográfica Política cultural Women in motion pictures Motion pictures - Curitiba (PR) Women in the motion picture industry Motion pictures - History Film criticism Cultural policy CNPQ::CIENCIAS HUMANAS Sociais e Humanidades This research is about women in the Curitiba film circuit, between 1976 and 1989. By crossing documents, biographical narratives, and theoretical frameworks, I intended to reconstruct women’s experiences in several activities such as making films, organizing exhibitions and festivals, research activities, training courses, and film criticism. Therefore, I mapped people, events, and spaces, describing and analyzing ways these women constituted knowledge, practices, and sociabilities. Along this path, in public, private and personal collections, I found a varied typology of documents with fragments and clues about the uses of cinema in the city. I argue that to recognize these women’s experiences, it is also necessary to shift investigation’s objects and methods, considering a diversity of practices, documents, and narratives. From this perspective, the circuit notion becomes congruous. Thereby, it is possible to tell not only women’s experiences, but other film narratives, which are relevant to recognize tensions, asymmetries, and the multiplicity of the Brazilian film field, and more specifically, of the Paraná state film field. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) Esta pesquisa é sobre a presença de mulheres no circuito de cinema de Curitiba, entre 1976 e 1989. A partir do cruzamento de documentos, narrativas biográficas e referencial teórico, minha intenção foi reconstruir experiências de mulheres na realização de filmes, organização de mostras e festivais, atividades de pesquisa, cursos de formação e crítica cinematográfica. Para tanto, mapeei pessoas, eventos e espaços; descrevendo e analisando modos como essas mulheres constituíram saberes, práticas e sociabilidades. Nesse percurso, encontrei em acervos públicos, privados e pessoais, uma variada tipologia de documentos com fragmentos e pistas sobre os usos do cinema na cidade. Argumento que, para reconhecer as experiências dessas mulheres é preciso também deslocar objetos e métodos de investigação, considerando uma variedade de práticas, documentos e narrativas. A partir desse deslocamento, no qual a noção de circuito se faz congruente, é possível narrar não apenas experiências de mulheres, mas narrativas outras, importantes para reconhecer tensões, assimetrias e a multiplicidade do campo cinematográfico brasileiro, e mais especificamente, paranaense. 2021-06-10T20:45:23Z 2021-06-10T20:45:23Z 2021-03-30 doctoralThesis FRANÇA, Ana Claudia Camila Veiga de. Mulheres no circuito de cinema em Curitiba entre 1976 e 1989. 2021. Tese (Doutorado em Tecnologia e Sociedade) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2021. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25140 por openAccess http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Sociedade UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Mulheres no cinema Cinema - Curitiba (PR) Mulheres na indústria cinematográfica Cinema - História Crítica cinematográfica Política cultural Women in motion pictures Motion pictures - Curitiba (PR) Women in the motion picture industry Motion pictures - History Film criticism Cultural policy CNPQ::CIENCIAS HUMANAS Sociais e Humanidades |
spellingShingle |
Mulheres no cinema Cinema - Curitiba (PR) Mulheres na indústria cinematográfica Cinema - História Crítica cinematográfica Política cultural Women in motion pictures Motion pictures - Curitiba (PR) Women in the motion picture industry Motion pictures - History Film criticism Cultural policy CNPQ::CIENCIAS HUMANAS Sociais e Humanidades França, Ana Claudia Camila Veiga de Mulheres no circuito de cinema em Curitiba entre 1976 e 1989 |
description |
This research is about women in the Curitiba film circuit, between 1976 and 1989. By crossing documents, biographical narratives, and theoretical frameworks, I intended to reconstruct women’s experiences in several activities such as making films, organizing exhibitions and festivals, research activities, training courses, and film criticism. Therefore, I mapped people, events, and spaces, describing and analyzing ways these women constituted knowledge, practices, and sociabilities. Along this path, in public, private and personal collections, I found a varied typology of documents with fragments and clues about the uses of cinema in the city. I argue that to recognize these women’s experiences, it is also necessary to shift investigation’s objects and methods, considering a diversity of practices, documents, and narratives. From this perspective, the circuit notion becomes congruous. Thereby, it is possible to tell not only women’s experiences, but other film narratives, which are relevant to recognize tensions, asymmetries, and the multiplicity of the Brazilian film field, and more specifically, of the Paraná state film field. |
format |
Tese |
author |
França, Ana Claudia Camila Veiga de |
author_sort |
França, Ana Claudia Camila Veiga de |
title |
Mulheres no circuito de cinema em Curitiba entre 1976 e 1989 |
title_short |
Mulheres no circuito de cinema em Curitiba entre 1976 e 1989 |
title_full |
Mulheres no circuito de cinema em Curitiba entre 1976 e 1989 |
title_fullStr |
Mulheres no circuito de cinema em Curitiba entre 1976 e 1989 |
title_full_unstemmed |
Mulheres no circuito de cinema em Curitiba entre 1976 e 1989 |
title_sort |
mulheres no circuito de cinema em curitiba entre 1976 e 1989 |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2021 |
citation |
FRANÇA, Ana Claudia Camila Veiga de. Mulheres no circuito de cinema em Curitiba entre 1976 e 1989. 2021. Tese (Doutorado em Tecnologia e Sociedade) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2021. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25140 |
_version_ |
1805317973530902528 |
score |
10,814766 |