Análise aerodinâmica da carenagem de um veículo de eficiência projetado para a competição Shell Eco-Marathon
The Shell Eco-marathon is a competition that challenges students around the world to make a High Efficiency vehicle. One of the characteristics that influences the energy consumption is the body’s aerodynamic project. The main objective of this work is to analyze three different models of vehicles,...
Autor principal: | Maia, Carlos Eduardo |
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Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2021
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Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25319 |
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riut-1-253192021-06-19T06:04:02Z Análise aerodinâmica da carenagem de um veículo de eficiência projetado para a competição Shell Eco-Marathon Aerodynamic analysis of an efficiency vehicle built for the competition Shell Eco-Marathon Maia, Carlos Eduardo Przybysz, Aldo Silva, Raquel da Cunha Ribeiro da Przybysz, Aldo Galante, Renan Manozzo Dalmas, Sergio Energia - Consumo Veículos Engenharia mecânica Energy consumption Vehicles Mechanical engineering CNPQ::ENGENHARIAS The Shell Eco-marathon is a competition that challenges students around the world to make a High Efficiency vehicle. One of the characteristics that influences the energy consumption is the body’s aerodynamic project. The main objective of this work is to analyze three different models of vehicles, to better guide the UTECO team of The Federal University of Technology – Paraná, Guarapuava Campus, so the team can partake the competition Shell Eco-Marathon, that challenges students around the world to make a High Efficiency vehicle. The drag coefficient was used as a parameter to choose the body for construction, and was obtained using CFD with the software ANSYS. To simulate the conditions, the results were based on the Reynolds-Averaged Navier-Stokes equations and the turbulent model k-ε, and then the model with the drag coefficient of 0,09999, the lowest of the three, was chosen. Uma das características que influencia no consumo de energia é o projeto aerodinâmico da carenagem. O principal objetivo desse trabalho consiste na análise aerodinâmica de três modelos de veículos, afim de definir qual será construído pela UTECO para a Shell Eco- Marathon, uma competição que desafia estudantes de todo o mundo a construir um veículo de alta eficiência energética. O coeficiente de arrasto foi o parâmetro para a escolha do modelo a ser construído, e foi encontrado a partir de uma análise CFD com o software ANSYS. Para simular as condições, os resultados foram baseados nas equações Reynolds aproximadas de Navier-Stokes e o modelo turbulento κ-ε, e então escolhido o modelo com 0,09999 de coeficiente de arrasto, o menor entre os três modelos. 2021-06-18T12:28:00Z 2021-06-18T12:28:00Z 2021-05-10 bachelorThesis MAIA, Carlos Eduardo. Análise aerodinâmica da carenagem de um veículo de eficiência projetado para a competição Shell Eco-Marathon. 2021. 41 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Guarapuava, 2021. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25319 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Guarapuava Brasil Engenharia Mecânica UTFPR |
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The Shell Eco-marathon is a competition that challenges students around the world to make a High Efficiency vehicle. One of the characteristics that influences the energy consumption is the body’s aerodynamic project. The main objective of this work is to analyze three different models of vehicles, to better guide the UTECO team of The Federal University of Technology – Paraná, Guarapuava Campus, so the team can partake the competition Shell Eco-Marathon, that challenges students around the world to make a High Efficiency vehicle. The drag coefficient was used as a parameter to choose the body for construction, and was obtained using CFD with the software ANSYS. To simulate the conditions, the results were based on the Reynolds-Averaged Navier-Stokes equations and the turbulent model k-ε, and then the model with the drag coefficient of 0,09999, the lowest of the three, was chosen. |
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MAIA, Carlos Eduardo. Análise aerodinâmica da carenagem de um veículo de eficiência projetado para a competição Shell Eco-Marathon. 2021. 41 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Guarapuava, 2021. |
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