Educação ambiental na educação infantil

Nowadays we realize that the man-nature relationship is in unbalance, and that this debate has been built since the 60's, that is, the last century, since man begins to realize that natural resources are not so abundant, and that this could put at risk his own survival. Realizing that change mu...

ver descrição completa

Autor principal: Nunes, Mariza Martins
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25331
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-25331
recordtype dspace
spelling riut-1-253312021-06-22T06:03:47Z Educação ambiental na educação infantil Environmental education in early childhood education Nunes, Mariza Martins Estevan, Daniela Aparecida Estevan, Daniela Aparecida Ferrari, Fernanda Lima, Daniela Macedo de Educação ambiental Crianças Sustentabilidade Environmental education Children Sustainability CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Nowadays we realize that the man-nature relationship is in unbalance, and that this debate has been built since the 60's, that is, the last century, since man begins to realize that natural resources are not so abundant, and that this could put at risk his own survival. Realizing that change must start early, this research has as its theme Environmental Education in Early Childhood Education with the objective of getting to know this reality, and to analyze how schools have been working with students on this theme, whether in formal or non-formal education, and what are the developments for the child to truly become a subject of law and participatory in this socioeconomic and environmental context. Documental analysis was used with the proposal of knowing these aspects, gathering data, knowing the local and global reality, and the results of these actions in schools in different localities of our country. The results observed refer us to small advances in legislation and in the application of projects aimed at sustainability, observed through inclusion in the PPP or even the subjects/projects worked on in schools. On the other hand, the objective to be achieved comes up against a lack of specific training in Environmental Education, inadequate remuneration of teachers and school staff in inadequate buildings, bureaucratic issues and the human common sense that it is better to consume unrestrainedly than to resign the use of things. The task at hand is to break this consumerist paradigm and demands a collective and articulated work of teachers, school staff, parents and the community in general. This mutual relationship of respect for oneself, the other, and the planet is the path to be pursued. Nos dias atuais percebemos que a relação homem-natureza está em desequilibro, e que esse debate vem sendo construído desde a década de 60, ou seja, do século passado, visto que o homem começa a perceber que os recursos naturais não são tão abundantes, e que isso poderia colocar em risco a sua própria sobrevivência. Percebendo que a mudança deve começar desde cedo, a presente pesquisa tem por tema Educação Ambiental na Educação Infantil com o objetivo de conhecer essa realidade, e analisar como as escolas vêm trabalhando com os alunos essa temática, seja na educação formal ou não-formal, e quais os desdobramentos para que a criança se torne verdadeiramente um sujeito de direito e participativo nesse contexto socioeconômico e ambiental. Foi utilizada análise documental com a proposta de conhecer esses aspectos, levantar dados, conhecer a realidade local, e os resultados dessas ações nas escolas de diferentes localidades de nosso país. Os resultados observados nos remetem a pequenos avanços na legislação e na aplicação de projetos voltados a sustentabilidade, observados através da inclusão no PPP, ou até mesmo os assuntos/projetos trabalhados nas escolas. Em contrapartida o objetivo a ser alcançado esbarra na falta de formação específica em Educação Ambiental, na remuneração inadequada dos professores e equipe escolar nas edificações inadequadas, nas questões burocráticas e no senso comum humano que é melhor consumir desenfreadamente do que resignificar o uso das coisas. A tarefa posta é a quebra desse paradigma consumista e demanda um trabalho coletivo e articulado de professores, equipe escolar, pais e comunidade em geral. Essa relação mútua de respeito a si mesmo, ao outro e ao planeta, é o caminho a ser almejado. 2021-06-21T19:21:13Z 2021-06-21T19:21:13Z 2020-10-03 specializationThesis NUNES, Mariza Martins. Educação ambiental na educação infantil. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Práticas Educacionais em Ciências e Pluralidade) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Dois Vizinhos, 2020. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25331 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Dois Vizinhos Brasil Práticas Educacionais em Ciências e Pluralidade UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Educação ambiental
Crianças
Sustentabilidade
Environmental education
Children
Sustainability
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Educação ambiental
Crianças
Sustentabilidade
Environmental education
Children
Sustainability
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Nunes, Mariza Martins
Educação ambiental na educação infantil
description Nowadays we realize that the man-nature relationship is in unbalance, and that this debate has been built since the 60's, that is, the last century, since man begins to realize that natural resources are not so abundant, and that this could put at risk his own survival. Realizing that change must start early, this research has as its theme Environmental Education in Early Childhood Education with the objective of getting to know this reality, and to analyze how schools have been working with students on this theme, whether in formal or non-formal education, and what are the developments for the child to truly become a subject of law and participatory in this socioeconomic and environmental context. Documental analysis was used with the proposal of knowing these aspects, gathering data, knowing the local and global reality, and the results of these actions in schools in different localities of our country. The results observed refer us to small advances in legislation and in the application of projects aimed at sustainability, observed through inclusion in the PPP or even the subjects/projects worked on in schools. On the other hand, the objective to be achieved comes up against a lack of specific training in Environmental Education, inadequate remuneration of teachers and school staff in inadequate buildings, bureaucratic issues and the human common sense that it is better to consume unrestrainedly than to resign the use of things. The task at hand is to break this consumerist paradigm and demands a collective and articulated work of teachers, school staff, parents and the community in general. This mutual relationship of respect for oneself, the other, and the planet is the path to be pursued.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Nunes, Mariza Martins
author_sort Nunes, Mariza Martins
title Educação ambiental na educação infantil
title_short Educação ambiental na educação infantil
title_full Educação ambiental na educação infantil
title_fullStr Educação ambiental na educação infantil
title_full_unstemmed Educação ambiental na educação infantil
title_sort educação ambiental na educação infantil
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2021
citation NUNES, Mariza Martins. Educação ambiental na educação infantil. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Práticas Educacionais em Ciências e Pluralidade) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Dois Vizinhos, 2020.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25331
_version_ 1805296971284480000
score 10,814766