Contribuições metodológicas para o ensino de matemática

This work had as its theme the methodologies for teaching Mathematics, demonstrating how teachers can innovate their daily activities in the classroom. Examples of application are presented in the classroom from 2016 to 2019, in the seventh year of a State School, in the first years of Secondary Edu...

ver descrição completa

Autor principal: Duarte, Raquel Coziuc
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25335
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-25335
recordtype dspace
spelling riut-1-253352021-06-22T06:03:51Z Contribuições metodológicas para o ensino de matemática Methodological contributions to the teaching of mathematics Duarte, Raquel Coziuc Turmena, Leandro Turmena, Leandro Manfio, Daiara Pereira, Luciana Boemer Cesar Educação Matemática - Estudo e ensino Aprendizagem Education Mathematics - Study and teaching Learning CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This work had as its theme the methodologies for teaching Mathematics, demonstrating how teachers can innovate their daily activities in the classroom. Examples of application are presented in the classroom from 2016 to 2019, in the seventh year of a State School, in the first years of Secondary Education in a second State School, in the sixth and seventh years of a Municipal School, and in the fourth and sixth years years of a second Municipal School, the first State School in the municipality of Bady Bassitt and the others in São José do Rio Preto. In the activities, in which concrete materials are presented, the components used to make them are shown, which can be manufactured by the students themselves in the classroom. Also, the concept of mediating evaluation is presented, very present in active methodologies. The results of this research showed that students are more interested in classes and participate more attentively, either by producing materials or presenting their work orally. Este trabalho teve como temática as metodologias para o ensino de Matemática, demonstrando como professores podem inovar suas atividades diárias em sala de aula. São apresentados exemplos de aplicação em sala de aula de 2016 a 2019, no sétimo ano de uma Escola Estadual, nos primeiros anos do Ensino Médio de uma segunda Escola Estadual, nos sextos e no sétimo anos de uma Escola Municipal, e no quarto e sextos anos de uma segunda Escola Municipal, sendo a primeira Escola Estadual do município de Bady Bassitt e as demais de São José do Rio Preto. Nas atividades, em que são apresentados materiais concretos, são mostrados os componentes utilizados para a sua confecção, podendo ser fabricados pelos próprios alunos em sala de aula. Também, é apresentado o conceito de avaliação mediadora, muito presente em metodologias ativas. Os resultados dessa pesquisa mostraram que os alunos se interessam mais pelas aulas e participam mais atentamente, seja produzindo materiais ou apresentando oralmente seus trabalhos. 2021-06-21T19:25:59Z 2021-06-21T19:25:59Z 2020-09-14 specializationThesis DUARTE, Raquel Coziuc. Contribuições metodológicas para o ensino de matemática. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Práticas Educacionais em Ciências e Pluralidade) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Dois Vizinhos, 2020. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25335 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Dois Vizinhos Brasil Práticas Educacionais em Ciências e Pluralidade UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Educação
Matemática - Estudo e ensino
Aprendizagem
Education
Mathematics - Study and teaching
Learning
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Educação
Matemática - Estudo e ensino
Aprendizagem
Education
Mathematics - Study and teaching
Learning
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Duarte, Raquel Coziuc
Contribuições metodológicas para o ensino de matemática
description This work had as its theme the methodologies for teaching Mathematics, demonstrating how teachers can innovate their daily activities in the classroom. Examples of application are presented in the classroom from 2016 to 2019, in the seventh year of a State School, in the first years of Secondary Education in a second State School, in the sixth and seventh years of a Municipal School, and in the fourth and sixth years years of a second Municipal School, the first State School in the municipality of Bady Bassitt and the others in São José do Rio Preto. In the activities, in which concrete materials are presented, the components used to make them are shown, which can be manufactured by the students themselves in the classroom. Also, the concept of mediating evaluation is presented, very present in active methodologies. The results of this research showed that students are more interested in classes and participate more attentively, either by producing materials or presenting their work orally.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Duarte, Raquel Coziuc
author_sort Duarte, Raquel Coziuc
title Contribuições metodológicas para o ensino de matemática
title_short Contribuições metodológicas para o ensino de matemática
title_full Contribuições metodológicas para o ensino de matemática
title_fullStr Contribuições metodológicas para o ensino de matemática
title_full_unstemmed Contribuições metodológicas para o ensino de matemática
title_sort contribuições metodológicas para o ensino de matemática
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2021
citation DUARTE, Raquel Coziuc. Contribuições metodológicas para o ensino de matemática. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Práticas Educacionais em Ciências e Pluralidade) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Dois Vizinhos, 2020.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25335
_version_ 1805311696210755584
score 10,814766