A imagem de Maria Bueno na representação artística de Raul Cruz

The present work aims at studying Maria Bueno (1854-1893) image artistic representation, specifically focusing the painting “Saint Maria Bueno Portrait” by Raul Cruz through analyzing the particularities and context of the picture production taking into consideration the artist universe. Part of the...

ver descrição completa

Autor principal: Persona, Emerson
Formato: Dissertação
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2017
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/2578
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-2578
recordtype dspace
spelling riut-1-25782017-11-11T12:39:49Z A imagem de Maria Bueno na representação artística de Raul Cruz Artistic representation of Maria Bueno image by Raul Cruz Persona, Emerson Silveira, Luciana Martha http://lattes.cnpq.br/9969574876271040 Corrêa, Ronaldo de Oliveira Justino, Maria Jose Silveira, Luciana Martha Mikosz, José Eliézer Santas Santos cristãos Arte sacra Tecnologia Women saints Christian saints Christian art and symbolism Technology CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::ARTES PLASTICAS::PINTURA Sociais e Humanidades The present work aims at studying Maria Bueno (1854-1893) image artistic representation, specifically focusing the painting “Saint Maria Bueno Portrait” by Raul Cruz through analyzing the particularities and context of the picture production taking into consideration the artist universe. Part of the Paraná capital (Curitiba) population considers Maria Bueno pictures sacred, thus our work studies such sacredness process. From January 29, 1893, the day she was murdered, people started to impute miracles to Maria Bueno. Since there are no photographic records of Maria Bueno appearance, so we also analyze the skin whitening process in her portraits. There are two versions of Maria Bueno appearance; one describes her as a white person and the other as a black one for it is believed that her father was white and her mother was black. Nevertheless, painters have showed her as a white woman since the first time she was painted. Good examples of whitened representations of Maria Bueno are the portraits painted by Norwegian Alfredo Andersen (1860-1935) and Paraná citizen Raul Cruz (1957-1993). To meet the present work objective we discussed image as a process to build a person, including white and black, as well as the representation of white bodies in the Church sacred imagery. The image analyses process carried out in the present dissertation made us see the artistic production of Maria Bueno image in a different light, since it highlights the ideological building of images towards sacredness and skin whitening. O objetivo deste trabalho é estudar as representações artísticas das imagens de Maria Bueno (1854-1893), especificamente na pintura “Retrato de Santa Maria Bueno”, de Raul Cruz. Com este objetivo, analisam-se as particularidades e o contexto de produção desta pintura, dentro do universo do artista. As imagens de Maria Bueno são sacralizadas por parte da população da capital paranaense e, sendo assim, estuda-se neste trabalho o seu processo de sacralização. A partir de seu assassinato em 29 de janeiro de 1893, começam a lhe ser atribuídos milagres. Uma vez que não existe nenhum registro fotográfico da aparência de Maria Bueno, pensa-se também sobre a construção do branqueamento de seu tom de pele na sua representação em imagens. No caso de Maria Bueno, existem duas versões sobre sua real aparência, uma delas descrita como branca e a outra como negra, pois se tem que foi filha de pai branco e mãe negra. No entanto, desde as suas primeiras representações imagéticas, ela foi evidenciada com a pele branca. Exemplos desta representação branqueada são imagens feitas pelo pintor norueguês Alfredo Andersen (1860-1935) e também a pintura do artista plástico paranaense Raul Cruz (1957-19). Para se atingir o objetivo deste trabalho, discorreu-se sobre a imagem como construção do indivíduo, passando pela construção da imagem do branco e do negro e a representação do corpo branco nas imagens sacralizadas da igreja. O exercício de análise dessas imagens nesta dissertação trouxe um foco diferenciado à produção artística da imagem de Maria Bueno, uma vez que evidencia o viés da construção ideológica dessa imagem no sentido da sua sacralização e branqueamento de seu tom de pele. 2017-11-11T12:39:49Z 2017-11-11T12:39:49Z 2017-03-31 masterThesis PERSONA, Emerson. A imagem de Maria Bueno na representação artística de Raul Cruz. 2017. 126 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologia e Sociedade) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2017. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/2578 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Sociedade UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Santas
Santos cristãos
Arte sacra
Tecnologia
Women saints
Christian saints
Christian art and symbolism
Technology
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::ARTES PLASTICAS::PINTURA
Sociais e Humanidades
spellingShingle Santas
Santos cristãos
Arte sacra
Tecnologia
Women saints
Christian saints
Christian art and symbolism
Technology
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::ARTES PLASTICAS::PINTURA
Sociais e Humanidades
Persona, Emerson
A imagem de Maria Bueno na representação artística de Raul Cruz
description The present work aims at studying Maria Bueno (1854-1893) image artistic representation, specifically focusing the painting “Saint Maria Bueno Portrait” by Raul Cruz through analyzing the particularities and context of the picture production taking into consideration the artist universe. Part of the Paraná capital (Curitiba) population considers Maria Bueno pictures sacred, thus our work studies such sacredness process. From January 29, 1893, the day she was murdered, people started to impute miracles to Maria Bueno. Since there are no photographic records of Maria Bueno appearance, so we also analyze the skin whitening process in her portraits. There are two versions of Maria Bueno appearance; one describes her as a white person and the other as a black one for it is believed that her father was white and her mother was black. Nevertheless, painters have showed her as a white woman since the first time she was painted. Good examples of whitened representations of Maria Bueno are the portraits painted by Norwegian Alfredo Andersen (1860-1935) and Paraná citizen Raul Cruz (1957-1993). To meet the present work objective we discussed image as a process to build a person, including white and black, as well as the representation of white bodies in the Church sacred imagery. The image analyses process carried out in the present dissertation made us see the artistic production of Maria Bueno image in a different light, since it highlights the ideological building of images towards sacredness and skin whitening.
format Dissertação
author Persona, Emerson
author_sort Persona, Emerson
title A imagem de Maria Bueno na representação artística de Raul Cruz
title_short A imagem de Maria Bueno na representação artística de Raul Cruz
title_full A imagem de Maria Bueno na representação artística de Raul Cruz
title_fullStr A imagem de Maria Bueno na representação artística de Raul Cruz
title_full_unstemmed A imagem de Maria Bueno na representação artística de Raul Cruz
title_sort imagem de maria bueno na representação artística de raul cruz
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2017
citation PERSONA, Emerson. A imagem de Maria Bueno na representação artística de Raul Cruz. 2017. 126 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologia e Sociedade) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2017.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/2578
_version_ 1805310031336308736
score 10,814766