Educação ambiental no ensino técnico profissional: uma revisão de literatura
The environment has been intensely degraded by man over the past few years, at the same time that there are deep sensitizations in society in search of environmental preservation. One way of raising awareness is through the implementation of environmental education in formal education. Thus, the obj...
Autor principal: | Silva, Jamille Santos da |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25868 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-25868 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-258682021-09-01T06:05:37Z Educação ambiental no ensino técnico profissional: uma revisão de literatura Environmental education in technical teaching profissional: a literature review Silva, Jamille Santos da Blanco, Daniel Rodrigues Blanco, Daniel Rodrigues Gomes, Eliane Rodrigues dos Santos Sousa, Jennifer Caroline de Educação ambiental Ensino técnico Ambiente escolar Environmental education Technical education School environment CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA The environment has been intensely degraded by man over the past few years, at the same time that there are deep sensitizations in society in search of environmental preservation. One way of raising awareness is through the implementation of environmental education in formal education. Thus, the objective of this work was to evaluate, through a literature review, the different ways in which environmental education has been approached in Brazilian professional technical education, identifying characteristics, methodologies used, limitations and challenges. A selection of 35 works was carried out in the Google Scholar database related to environmental education in Brazilian professional technical education. The works were analyzed and the results of these works showed that the implementation of Environmental Education in technical schools is still scarce, largely due to teachers who, for various reasons, do not feel prepared to develop this theme in the classroom, being necessary encouraging the training of teachers in this area. In addition, the uncritical and conservative view of the environment by teachers and students still remains prevalent, making them keep in mind that man is not part of the environment and, consequently, do not feel responsible for their actions in the face of environmental impacts generated. However, this type of conservative view has been modified in some of the most recent studies, through the application of new didactic resources and new learning tools. O meio ambiente tem sido intensamente degradado pelo homem ao longo dos últimos anos, ao mesmo tempo que ocorrem profundas sensibilizações na sociedade em busca da preservação ambiental. Uma das formas de sensibilização é através da implementação da educação ambiental na educação formal. Desta forma, o objetivo desse trabalho foi avaliar, através de uma revisão de literatura, as diferentes formas de como a educação ambiental tem sido abordada no ensino técnico profissional brasileiro, identificando características, metodologias utilizadas, limitações e desafios. Foi realizada uma seleção de 35 trabalhos na base de dados Google Scholar relacionados à educação ambiental no ensino técnico profissional brasileiro. Os trabalhos foram analisados e os resultados desses trabalhos apontaram que a implementação da Educação Ambiental nas escolas técnicas ainda é escassa, em grande parte devido aos professores que, por diversos motivos, não se sentem preparados para desenvolver essa temática em sala de aula, sendo necessário o incentivo à capacitação dos docentes nessa área. Além disso, a visão acrítica e conservadora do meio ambiente pelos professores e alunos ainda continua predominante, fazendo com que estes tenham em mente que o homem não faz parte do meio ambiente e, consequentemente, não se sintam responsáveis por suas ações diante dos impactos ambientais gerados. Porém, este tipo de visão conservadora tem sido modificado em alguns dos estudos mais recentes, através da aplicação de novos recursos didáticos e novas ferramentas de aprendizagem. 2021-08-31T17:49:15Z 2021-08-31T17:49:15Z 2020-10-03 specializationThesis SILVA, Jamille Santos da. Educação ambiental no ensino técnico profissional: uma revisão de literatura. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ensino de Ciências) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2020. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25868 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Ensino de Ciências UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Educação ambiental Ensino técnico Ambiente escolar Environmental education Technical education School environment CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
spellingShingle |
Educação ambiental Ensino técnico Ambiente escolar Environmental education Technical education School environment CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA Silva, Jamille Santos da Educação ambiental no ensino técnico profissional: uma revisão de literatura |
description |
The environment has been intensely degraded by man over the past few years, at the same time that there are deep sensitizations in society in search of environmental preservation. One way of raising awareness is through the implementation of environmental education in formal education. Thus, the objective of this work was to evaluate, through a literature review, the different ways in which environmental education has been approached in Brazilian professional technical education, identifying characteristics, methodologies used, limitations and challenges. A selection of 35 works was carried out in the Google Scholar database related to environmental education in Brazilian professional technical education. The works were analyzed and the results of these works showed that the implementation of Environmental Education in technical schools is still scarce, largely due to teachers who, for various reasons, do not feel prepared to develop this theme in the classroom, being necessary encouraging the training of teachers in this area. In addition, the uncritical and conservative view of the environment by teachers and students still remains prevalent, making them keep in mind that man is not part of the environment and, consequently, do not feel responsible for their actions in the face of environmental impacts generated. However, this type of conservative view has been modified in some of the most recent studies, through the application of new didactic resources and new learning tools. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Silva, Jamille Santos da |
author_sort |
Silva, Jamille Santos da |
title |
Educação ambiental no ensino técnico profissional: uma revisão de literatura |
title_short |
Educação ambiental no ensino técnico profissional: uma revisão de literatura |
title_full |
Educação ambiental no ensino técnico profissional: uma revisão de literatura |
title_fullStr |
Educação ambiental no ensino técnico profissional: uma revisão de literatura |
title_full_unstemmed |
Educação ambiental no ensino técnico profissional: uma revisão de literatura |
title_sort |
educação ambiental no ensino técnico profissional: uma revisão de literatura |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2021 |
citation |
SILVA, Jamille Santos da. Educação ambiental no ensino técnico profissional: uma revisão de literatura. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ensino de Ciências) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2020. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25868 |
_version_ |
1805320508532588544 |
score |
10,814766 |