O público idoso e o design participativo para apoio à inclusão digital

The elderly public, growing in Brazil and increasingly adept at using the internet and digital media, needs attention when it comes to digital inclusion, since they may present physical and cognitive limitations that make it difficult to perform tasks that require computer use. Considering these use...

ver descrição completa

Autor principal: Lesinhovski, Anne Caroline
Formato: Dissertação
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2017
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/2614
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-2614
recordtype dspace
spelling riut-1-26142021-12-10T21:18:28Z O público idoso e o design participativo para apoio à inclusão digital Elderly public and participatory design to support digital inclusion Lesinhovski, Anne Caroline Amaral, Marilia Abrahão http://lattes.cnpq.br/9319101798473279 Almeida, Leonelo Dell Anhol Emer, Maria Cláudia Figueiredo Pereira Amaral, Marilia Abrahão Amaral, Marilia Abrahão Projeto de sistema centrado no usuário Aprendizagem de adultos Educação aberta Idosos - Educação Tecnologia User-centered system design Adult learning Open learning Older people - Education Technology CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA::SOCIOLOGIA DO DESENVOLVIMENTO Sociais e Humanidades The elderly public, growing in Brazil and increasingly adept at using the internet and digital media, needs attention when it comes to digital inclusion, since they may present physical and cognitive limitations that make it difficult to perform tasks that require computer use. Considering these users and involving them in the process of developing teaching materials in the digital format, using Participatory Design techniques, can ease the rejection related to the use of this material by this public. With this, it was defined as a general objective of this research to analyze the application of Participatory Design techniques with the elderly public for digital inclusion. In this research were applied the techniques of Participatory Design Storytelling Workshop, Creation of common languages and Braindraw with the elderly, for the development of an example of digital didactic material aimed at this public. The steps taken to reach the general objective were: a bibliographic study through a file and a systematic literature review; Data collection through interviews, to investigate the digital inclusion demands of the elderly public; Application of Participatory Design techniques with the elderly, whose objective was the survey of requirements for the development of didactic material. After analyzing the information obtained with the application of Participatory Design techniques, some observation points were identified and listed, which address the preferences of these users in the use of digital didactic materials. With these observation points, an example of didactic material in the digital format, characterized as Open Educational Resource, was proposed for learning an internet communication tool. This material was validated by elderly users and met most of the requirements. Finally, it was verified that the participative activity for the elderly generates positive results and can be adopted in the development of technologies for this public. O público idoso, crescente no Brasil e cada vez mais adepto do uso da internet e dos meios digitais, necessita de atenção quando o assunto é inclusão digital, pois podem apresentar limitações físicas e cognitivas que dificultam a realização de tarefas que requeiram o uso computador. Considerar estes usuários e envolvê-los no processo de desenvolvimento de materiais didáticos no formato digital, utilizando técnicas de Design Participativo, pode amenizar a rejeição relacionada à utilização deste material por este público. Com isso, definiu-se como objetivo geral desta pesquisa analisar a aplicação de técnicas de Design Participativo com o público idoso para a inclusão digital. Nesta pesquisa foram aplicadas as técnicas de Design Participativo Storytelling Workshop, Criação de linguagens comuns e Braindraw com idosos, para o desenvolvimento de um exemplo de material didático digital voltado a este público. Os passos adotados para atingir o objetivo geral foram: estudo bibliográfico por meio de um fichamento e de uma revisão sistemática de literatura; coleta de dados por meio de entrevistas, para investigação das demandas de inclusão digital do público idoso; aplicação de técnicas de Design Participativo com idosos, cujo objetivo foi o levantamento de requisitos para o desenvolvimento do material didático. Após a análise das informações obtidas com a aplicação das técnicas de Design Participativo foram identificados e listados alguns pontos de observação, que tratam das preferências destes usuários na utilização de materiais didáticos digitais. Com estes pontos de observação foi proposto um exemplo de material didático no formato digital, caracterizado como Recurso Educacional Aberto, para aprendizagem de uma ferramenta de comunicação via internet. Este material foi validado por usuários idosos e atendeu a maioria dos requisitos. Por fim, constatou-se que a atividade participativa para os idosos gera resultados positivos e pode ser adotada no desenvolvimento de tecnologias para este público. 2017-11-20T19:01:38Z 2017-11-20T19:01:38Z 2017-03-08 masterThesis LESINHOVSKI, Anne Caroline. O público idoso e o design participativo para apoio à inclusão digital. 2017. 167 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologia e Sociedade) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2017. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/2614 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Sociedade UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Projeto de sistema centrado no usuário
Aprendizagem de adultos
Educação aberta
Idosos - Educação
Tecnologia
User-centered system design
Adult learning
Open learning
Older people - Education
Technology
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA::SOCIOLOGIA DO DESENVOLVIMENTO
Sociais e Humanidades
spellingShingle Projeto de sistema centrado no usuário
Aprendizagem de adultos
Educação aberta
Idosos - Educação
Tecnologia
User-centered system design
Adult learning
Open learning
Older people - Education
Technology
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA::SOCIOLOGIA DO DESENVOLVIMENTO
Sociais e Humanidades
Lesinhovski, Anne Caroline
O público idoso e o design participativo para apoio à inclusão digital
description The elderly public, growing in Brazil and increasingly adept at using the internet and digital media, needs attention when it comes to digital inclusion, since they may present physical and cognitive limitations that make it difficult to perform tasks that require computer use. Considering these users and involving them in the process of developing teaching materials in the digital format, using Participatory Design techniques, can ease the rejection related to the use of this material by this public. With this, it was defined as a general objective of this research to analyze the application of Participatory Design techniques with the elderly public for digital inclusion. In this research were applied the techniques of Participatory Design Storytelling Workshop, Creation of common languages and Braindraw with the elderly, for the development of an example of digital didactic material aimed at this public. The steps taken to reach the general objective were: a bibliographic study through a file and a systematic literature review; Data collection through interviews, to investigate the digital inclusion demands of the elderly public; Application of Participatory Design techniques with the elderly, whose objective was the survey of requirements for the development of didactic material. After analyzing the information obtained with the application of Participatory Design techniques, some observation points were identified and listed, which address the preferences of these users in the use of digital didactic materials. With these observation points, an example of didactic material in the digital format, characterized as Open Educational Resource, was proposed for learning an internet communication tool. This material was validated by elderly users and met most of the requirements. Finally, it was verified that the participative activity for the elderly generates positive results and can be adopted in the development of technologies for this public.
format Dissertação
author Lesinhovski, Anne Caroline
author_sort Lesinhovski, Anne Caroline
title O público idoso e o design participativo para apoio à inclusão digital
title_short O público idoso e o design participativo para apoio à inclusão digital
title_full O público idoso e o design participativo para apoio à inclusão digital
title_fullStr O público idoso e o design participativo para apoio à inclusão digital
title_full_unstemmed O público idoso e o design participativo para apoio à inclusão digital
title_sort o público idoso e o design participativo para apoio à inclusão digital
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2017
citation LESINHOVSKI, Anne Caroline. O público idoso e o design participativo para apoio à inclusão digital. 2017. 167 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologia e Sociedade) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2017.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/2614
_version_ 1805307391416205312
score 10,814766