Controle interno de uma cooperativa de crédito: um estudo baseado na compreensão dos colaboradores

For effective internal control it is necessary to act and work with transparency based on a quality management system. Internal control is surrounded by actions that permeate the management activities of a cooperative in order to manage, plan, direct and monitor any and all activities. To this end,...

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Autor principal: Vieira, Katia Lehnhard Poleto
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/26231
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spelling riut-1-262312021-10-29T06:05:58Z Controle interno de uma cooperativa de crédito: um estudo baseado na compreensão dos colaboradores Internal control of a credit cooperative: a study based on employee understanding Vieira, Katia Lehnhard Poleto Rubbo, Priscila Casagrande, Luiz Fernande Bortoluzzi, Sandro César Schvirck, Eliandro Auditoria interna Controladoria Cooperativas de crédito Auditing, Internal Controllership Banks and banking, Cooperative CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEIS For effective internal control it is necessary to act and work with transparency based on a quality management system. Internal control is surrounded by actions that permeate the management activities of a cooperative in order to manage, plan, direct and monitor any and all activities. To this end, the objective was to identify the relevance of internal controls of a Credit Cooperative from the perception of its employees. The quantitative research methodology was used, using a structured questionnaire, with a total of fourteen interviewees. We conclude that the internal control performance is effective, but some points need to be improved; as the clearest explanation to all employees, even those who understand their context, improving the communication process, emphasizing its relevance. These points ensure greater service reliability. lt is emphasized that the communication process is presenting some small deficits and need to be corrected. Para um controle interno eficaz é necessário agir e trabalhar com transparência embasado em um sistema de gestão de qualidade. O controle interno é composto de ações que permeiam as atividades de gestão de uma cooperativa com o intuito de gerenciar, planejar, dirigir e monitorar toda e qualquer atividade. Para tal objetivou-se identificar a relevância dos controles internos de uma Cooperativa de Crédito a partir da percepção dos seus colaboradores. Foi utilizado a metodologia de pesquisa quantitativa, com utilização de questionário estruturado, com total de 14 entrevistados. Conclui-se que a atuação do controle interno é eficaz, mas alguns pontos precisam ser melhorados; como a explicação de forma mais clara a todos os colaboradores, mesmo para os que compreendem o seu contexto melhorando o processo de comunicação, enfatizando a sua relevância. Esses pontos asseguram maior confiabilidade do serviço. Frisa-se que o processo de comunicação está apresentando alguns pequenos déficits e precisam ser corrigidos. 2021-10-28T13:12:30Z 2021-10-28T13:12:30Z 2020-03-14 specializationThesis VIEIRA, Katia Lehnhard Poleto. Controle interno de uma cooperativa de crédito: um estudo baseado na compreensão dos colaboradores. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Gestão Contábil e Financeira) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2020. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/26231 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Pato Branco Brasil Gestão Contábil e Financeira UTFPR
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Controle interno de uma cooperativa de crédito: um estudo baseado na compreensão dos colaboradores
description For effective internal control it is necessary to act and work with transparency based on a quality management system. Internal control is surrounded by actions that permeate the management activities of a cooperative in order to manage, plan, direct and monitor any and all activities. To this end, the objective was to identify the relevance of internal controls of a Credit Cooperative from the perception of its employees. The quantitative research methodology was used, using a structured questionnaire, with a total of fourteen interviewees. We conclude that the internal control performance is effective, but some points need to be improved; as the clearest explanation to all employees, even those who understand their context, improving the communication process, emphasizing its relevance. These points ensure greater service reliability. lt is emphasized that the communication process is presenting some small deficits and need to be corrected.
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