A modelagem como estratégia de ensino nas aulas de matemática

This work had as a thematicthedeepening of Mathematical Modeling and investigative experimentation as a strategy for teaching and learning equation 2nd degree and linear recurrences of the 2nd degree from an experience report in the classroom about the gold number. For this work, several books...

ver descrição completa

Autor principal: Pinheiro, Antonio Cesar
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/26279
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-26279
recordtype dspace
spelling riut-1-262792021-11-05T06:05:31Z A modelagem como estratégia de ensino nas aulas de matemática Modeling as a teaching strategy in mathematics classes Pinheiro, Antonio Cesar Costa Junior, Ismael Laurindo Costa Junior, Ismael Laurindo Sobjak, Ricardo De Marco, Marilete Terezinha Matemática - Estudo e ensino Modelos matemáticos Prática de ensino Mathematics - Study and teaching Mathematical models Student teaching CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA This work had as a thematicthedeepening of Mathematical Modeling and investigative experimentation as a strategy for teaching and learning equation 2nd degree and linear recurrences of the 2nd degree from an experience report in the classroom about the gold number. For this work, several books and articles by national authors were analyzed in addition to legal documents such as the Common Basic Basic Curriculum ­BNCC and the Curriculum of the City of São Paulo ­Mathematics tosupport the meaning of Mathematical Modeling and thus qualify and improve the Mathematics teaching practice. They are discussed during the work as several stages of Mathematical Modeling and conception of Mathematical Model and Mathematical Modeling more focused on the teaching practice in Basic Education. An experience or investigative task discussed in the work deserves to be highlighted because it allows, only with Mathematical Modeling, or the student's pleasure to learn mathematical concepts. Este trabalho teve como temática o aprofundamento da Modelagem Matemática e da experimentação investigativa como estratégia para o ensino e a aprendizagem de equação do 2ºgrau e recorrências lineares do 2ºgrau a partir de um relato de experiência em sala de aula sobre o número de ouro. Foram revisadas diferentes fontes bibliográficas além dos documentos legais como a Base Nacional Comum Curricular –BNCC e o Currículo da Cidade de São Paulo –Matemática para embasar o significado da Modelagem Matemática e assim qualificar e melhorar a prática de ensino de Matemática. Foram discutidos durante o trabalho as diversas etapas da Modelagem Matemática e a conceituação de Modelo Matemático e a Modelação Matemática mais voltada para a prática docente na Educação Básica. A experimentação ou tarefa investigativa discutida no trabalho merece destaque por possibilitar, justamente com a Modelagem Matemática, o prazer do aluno aprender conceitos matemáticos. 2021-11-04T15:16:50Z 2021-11-04T15:16:50Z 2020-09-12 specializationThesis PINHEIRO, Antonio Cesar. A modelagem como estratégia de ensino nas aulas de matemática. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ensino de Ciências) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2020. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/26279 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Ensino de Ciências UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Matemática - Estudo e ensino
Modelos matemáticos
Prática de ensino
Mathematics - Study and teaching
Mathematical models
Student teaching
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
spellingShingle Matemática - Estudo e ensino
Modelos matemáticos
Prática de ensino
Mathematics - Study and teaching
Mathematical models
Student teaching
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
Pinheiro, Antonio Cesar
A modelagem como estratégia de ensino nas aulas de matemática
description This work had as a thematicthedeepening of Mathematical Modeling and investigative experimentation as a strategy for teaching and learning equation 2nd degree and linear recurrences of the 2nd degree from an experience report in the classroom about the gold number. For this work, several books and articles by national authors were analyzed in addition to legal documents such as the Common Basic Basic Curriculum ­BNCC and the Curriculum of the City of São Paulo ­Mathematics tosupport the meaning of Mathematical Modeling and thus qualify and improve the Mathematics teaching practice. They are discussed during the work as several stages of Mathematical Modeling and conception of Mathematical Model and Mathematical Modeling more focused on the teaching practice in Basic Education. An experience or investigative task discussed in the work deserves to be highlighted because it allows, only with Mathematical Modeling, or the student's pleasure to learn mathematical concepts.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização)
author Pinheiro, Antonio Cesar
author_sort Pinheiro, Antonio Cesar
title A modelagem como estratégia de ensino nas aulas de matemática
title_short A modelagem como estratégia de ensino nas aulas de matemática
title_full A modelagem como estratégia de ensino nas aulas de matemática
title_fullStr A modelagem como estratégia de ensino nas aulas de matemática
title_full_unstemmed A modelagem como estratégia de ensino nas aulas de matemática
title_sort modelagem como estratégia de ensino nas aulas de matemática
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2021
citation PINHEIRO, Antonio Cesar. A modelagem como estratégia de ensino nas aulas de matemática. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Ensino de Ciências) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2020.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/26279
_version_ 1805317996224184320
score 10,814766