Utilização do design expositivo na educação ambiental e valorização da identidade local

This work presents data from the research entitled “Use of exhibition design in environmental awareness and valorization of local identity”, which aims to carry out a proposal for a content study of curatorial and expographic redesign of the itinerant exhibition Bus Museum, using the expography as a...

ver descrição completa

Autor principal: Siqueira, Rebecca Neves
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/26683
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-26683
recordtype dspace
spelling riut-1-266832021-12-14T06:06:16Z Utilização do design expositivo na educação ambiental e valorização da identidade local Use of exhibition design in environmental education and enhancement of local identity Siqueira, Rebecca Neves Kretzschmar, Leonardo Sandim Bueno, Georgia Graichen Lucca, André de Souza Silveira, Luciana Martha Kretzschmar, Leonardo Adolfo Sandim Desenho industrial - Exposições Curadoria Sustentabilidade Educação ambiental Design, Industrial - Exhibitions Curatorship Sustainability Environmental education CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DESENHO INDUSTRIAL This work presents data from the research entitled “Use of exhibition design in environmental awareness and valorization of local identity”, which aims to carry out a proposal for a content study of curatorial and expographic redesign of the itinerant exhibition Bus Museum, using the expography as a communication tool. For this, Jean Davallon’s theory (1989) is used as theoretical and methodological basis, which investigates how the exhibited objects can transmit knowledge, the definition of common operation criteria between the exhibitions raised by Àngela Blanco (1999) and the contributions presented by Marília Xavier Cury (2005) about practices with exhibitions and their influences. In addition, bibliographical research on Curitiba and sustainable design were also carried out to integrate conceptual parameters of the redesign study in question. This theoretical reference, within the scope of exploratory research, aims to substantiate concepts and methods necessary for the development of the conceptual study of redesign that, through the museum path created here, emphasizes a sustainable regional importance and that is capable of transmitting knowledge. It is worth mentioning that the objective of this work is experimental and is characterized as an exploratory exercise on curatorial and expographic design, having no pretensions of solving monetary and administrative issues for the exhibition to happen, but rather of creating a concept and a proposal through the first contact with expographic experimentation. Este trabalho apresenta dados da pesquisa intitulada de “Utilização do design expositivo na conscientização ambiental e valorização da identidade local”, que visa realizar uma proposta de estudo conteitual de redesign curatorial e expográfico da exposição itinerante Ônibus Museu, utilizando a expografia como ferramenta de comunicação. Utiliza-se, para tanto, como embasamento teórico e metodológico a teoria de Jean Davallon (1989), que investiga como os objetos expostos podem transmitir conhecimentos, a definição de critérios de operações em comum entre as exposições levantadas por Àngela Blanco (1999) e as contribuições apresentadas por Marília Xavier Cury (2005) sobre práticas com exposições e suas influências. Além disso, também foram realizadas pesquisas bibliográficas sobre Curitiba e design sustentável para integrar parâmetros de conceituação do estudo de redesign conceitual em questão. Tal referencial teórico, dentro do escopo de pesquisa exploratória, tem como objetivo fundamentar conceitos e métodos necessários ao desenvolvimento do estudo conceitual de redesign que, através do trajeto museológico aqui criado, enfatize uma importância sustentável regional e que seja capaz de transmitir conhecimentos. Vale realçar que o objetivo desse trabalho é experimental e que se caracteriza como um exercício exploratório sobre design curatorial e expográfico, não tendo pretensões de resolver questões monetárias e administrativas para que a exposição aconteça, mas sim de criar um conceito e uma proposta por meio do primeiro contato com a experimentação expográfica. 2021-12-14T02:43:03Z 2021-12-14T02:43:03Z 2020-09-21 bachelorThesis SIQUEIRA, Rebecca Neves. Utilização do design expositivo na educação ambiental e valorização da identidade local. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Tecnologia em Design Gráfico) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2020. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/26683 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Tecnologia em Design Gráfico UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Desenho industrial - Exposições
Curadoria
Sustentabilidade
Educação ambiental
Design, Industrial - Exhibitions
Curatorship
Sustainability
Environmental education
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DESENHO INDUSTRIAL
spellingShingle Desenho industrial - Exposições
Curadoria
Sustentabilidade
Educação ambiental
Design, Industrial - Exhibitions
Curatorship
Sustainability
Environmental education
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DESENHO INDUSTRIAL
Siqueira, Rebecca Neves
Utilização do design expositivo na educação ambiental e valorização da identidade local
description This work presents data from the research entitled “Use of exhibition design in environmental awareness and valorization of local identity”, which aims to carry out a proposal for a content study of curatorial and expographic redesign of the itinerant exhibition Bus Museum, using the expography as a communication tool. For this, Jean Davallon’s theory (1989) is used as theoretical and methodological basis, which investigates how the exhibited objects can transmit knowledge, the definition of common operation criteria between the exhibitions raised by Àngela Blanco (1999) and the contributions presented by Marília Xavier Cury (2005) about practices with exhibitions and their influences. In addition, bibliographical research on Curitiba and sustainable design were also carried out to integrate conceptual parameters of the redesign study in question. This theoretical reference, within the scope of exploratory research, aims to substantiate concepts and methods necessary for the development of the conceptual study of redesign that, through the museum path created here, emphasizes a sustainable regional importance and that is capable of transmitting knowledge. It is worth mentioning that the objective of this work is experimental and is characterized as an exploratory exercise on curatorial and expographic design, having no pretensions of solving monetary and administrative issues for the exhibition to happen, but rather of creating a concept and a proposal through the first contact with expographic experimentation.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
author Siqueira, Rebecca Neves
author_sort Siqueira, Rebecca Neves
title Utilização do design expositivo na educação ambiental e valorização da identidade local
title_short Utilização do design expositivo na educação ambiental e valorização da identidade local
title_full Utilização do design expositivo na educação ambiental e valorização da identidade local
title_fullStr Utilização do design expositivo na educação ambiental e valorização da identidade local
title_full_unstemmed Utilização do design expositivo na educação ambiental e valorização da identidade local
title_sort utilização do design expositivo na educação ambiental e valorização da identidade local
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2021
citation SIQUEIRA, Rebecca Neves. Utilização do design expositivo na educação ambiental e valorização da identidade local. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Tecnologia em Design Gráfico) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2020.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/26683
_version_ 1805316523941691392
score 10,814766