Estudar pode ser divertido: a utilização do lúdico na educação infantil
This research aimed to understand how the Playful method can be used in pre-school classes considering learning as an essential factor for the student. The methodology used for the research was the bibliographic review that sought to understand what the Playful method is, how it can be developed spe...
Autor principal: | Strotkamp, Daiane Cristina |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/26857 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-26857 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-268572021-12-24T06:05:47Z Estudar pode ser divertido: a utilização do lúdico na educação infantil Studying can be fun: the use of playfulness in early childhood education Strotkamp, Daiane Cristina Sandmann, André Sandmann, André Sehn, Elizandra Hlenka, Vanessa Ensino - Meios auxiliares Atividades criativas na sala de aula Aprendizagem Teaching - Aids and devices Creative activities and seat work Learning CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This research aimed to understand how the Playful method can be used in pre-school classes considering learning as an essential factor for the student. The methodology used for the research was the bibliographic review that sought to understand what the Playful method is, how it can be developed specifically in early childhood education, and how the development phase occurs in preschool age, thus establishing a relationship of how it can be used, based on what children need, according to their age group, in order to contribute to the student's teaching learning process. Thus, the importance of Playfulness in Elementary School Initial Series was presented, to understand their relationships, since a new norm is established that is still unknown to education professionals, leaving the teacher in doubt about how to use it correctly, as a teaching aid tool. As well as possible activities for the teacher to work in the classroom. And through this, to enable teachers to better understand how to use the Playful method so that students can appropriate knowledge. And to collect concrete data, field research was used, based on an interview with preschool teachers. In view of the results, it is considered essential to use ludicity in the classroom, guaranteeing the learning of knowledge through sometimes mediated play, which is organized by the teacher with a specific objective thinking about human development. Esta pesquisa teve por objetivo compreender como o método lúdico pode ser utilizado em turmas de pré-escola, considerando a aprendizagem como fator essencial para o aluno. A metodologia utilizada para a pesquisa foi a revisão bibliográfica que buscou compreender o que é o método lúdico, como ele pode ser desenvolvido especificamente na Educação Infantil e como ocorre a fase de desenvolvimento na idade pré-escolar. Estabelecendo assim, uma relação de como pode ser utilizada, a partir do que as crianças necessitam, conforme a sua faixa etária, de modo a contribuir com o processo de ensino aprendizagem do aluno. Deste modo, apresentou-se a importância do lúdico no Ensino Fundamental – Séries Iniciais, para entender as suas relações, já que se estabelece uma nova normativa que ainda é desconhecida para os profissionais da educação, deixando o professor em dúvidas de como utilizá-lo de forma correta, como uma ferramenta auxiliadora no ensino. Bem como, possíveis atividades para que o docente possa trabalhar em sala de aula como forma de apoio ao ensino. E por meio disso, possibilitar maior compreensão aos docentes de como utilizar o método lúdico para que os alunos se apropriem de conhecimento. E para levantar dados concretos se utilizou de pesquisa de campo, a partir de uma entrevista com professores regentes da pré-escola. Diante dos resultados, considera-se essencial o uso da ludicidade em sala de aula, garantindo a aprendizagem de conhecimentos por meio da brincadeira por vezes mediada, que é organizada pelo professor com um objetivo específico, pensando no desenvolvimento humano. 2021-12-23T20:26:07Z 2021-12-23T20:26:07Z 2020-10-02 specializationThesis STROTKAMP, Daiane Cristina. Estudar pode ser divertido: a utilização do lúdico na educação infantil. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2020. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/26857 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Educação: Métodos e Técnicas de Ensino UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Ensino - Meios auxiliares Atividades criativas na sala de aula Aprendizagem Teaching - Aids and devices Creative activities and seat work Learning CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Ensino - Meios auxiliares Atividades criativas na sala de aula Aprendizagem Teaching - Aids and devices Creative activities and seat work Learning CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Strotkamp, Daiane Cristina Estudar pode ser divertido: a utilização do lúdico na educação infantil |
description |
This research aimed to understand how the Playful method can be used in pre-school classes considering learning as an essential factor for the student. The methodology used for the research was the bibliographic review that sought to understand what the Playful method is, how it can be developed specifically in early childhood education, and how the development phase occurs in preschool age, thus establishing a relationship of how it can be used, based on what children need, according to their age group, in order to contribute to the student's teaching learning process. Thus, the importance of Playfulness in Elementary School Initial Series was presented, to understand their relationships, since a new norm is established that is still unknown to education professionals, leaving the teacher in doubt about how to use it correctly, as a teaching aid tool. As well as possible activities for the teacher to work in the classroom. And through this, to enable teachers to better understand how to use the Playful method so that students can appropriate knowledge. And to collect concrete data, field research was used, based on an interview with preschool teachers. In view of the results, it is considered essential to use ludicity in the classroom, guaranteeing the learning of knowledge through sometimes mediated play, which is organized by the teacher with a specific objective thinking about human development. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Strotkamp, Daiane Cristina |
author_sort |
Strotkamp, Daiane Cristina |
title |
Estudar pode ser divertido: a utilização do lúdico na educação infantil |
title_short |
Estudar pode ser divertido: a utilização do lúdico na educação infantil |
title_full |
Estudar pode ser divertido: a utilização do lúdico na educação infantil |
title_fullStr |
Estudar pode ser divertido: a utilização do lúdico na educação infantil |
title_full_unstemmed |
Estudar pode ser divertido: a utilização do lúdico na educação infantil |
title_sort |
estudar pode ser divertido: a utilização do lúdico na educação infantil |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2021 |
citation |
STROTKAMP, Daiane Cristina. Estudar pode ser divertido: a utilização do lúdico na educação infantil. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2020. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/26857 |
_version_ |
1805318011880472576 |
score |
10,814766 |