Paradoxos geométricos em sala de aula
We present in this work some logical-mathematical paradoxes, as Galileo's paradox, and also some geometric paradoxes, such as Curry's paradox, Hooper's paradox and the Banach-Tarski paradox. We employ the Curry and Hooper paradoxes to motivate the study of concepts of Geometry and Num...
Autor principal: | Sentone, Francielle Gonçalves |
---|---|
Formato: | Dissertação |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2017
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/2701 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-2701 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-27012017-12-08T11:59:57Z Paradoxos geométricos em sala de aula Geometric paradoxes in classroon Sentone, Francielle Gonçalves Nós, Rudimar Luiz http://lattes.cnpq.br/4377393528295346 Nós, Rudimar Luiz Petry, Vitor José Sano, Mari Tocha, Neusa Nogas Geometria - Estudo e ensino Paradoxos - Matemática Teoria dos números Lógica simbólica e matemática Fibonacci, Números de Aprendizagem Atividades criativas na sala de aula Matemática recreativa Matemática Geometry - Study and teaching Paradoxes - Mathematics Number theory Logic, Symbolic and mathematical Fibonacci numbers Learning Creative activities and seat work Mathematical recreations Mathematics CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Matemática We present in this work some logical-mathematical paradoxes, as Galileo's paradox, and also some geometric paradoxes, such as Curry's paradox, Hooper's paradox and the Banach-Tarski paradox. We employ the Curry and Hooper paradoxes to motivate the study of concepts of Geometry and Number Theory, such as area, triangle similarity, Pythagorean Theorem, trigonometric ratios in the right triangle, angular coefficient of the line, and Fibonacci sequence, and we organize recreation activities for the classroom in Elementary and High School. CAPES Apresentamos neste trabalho alguns paradoxos lógico-matemáticos, como o paradoxo de Galileu, e também alguns paradoxos geométricos, como os paradoxos de Curry, de Hooper e de Banach-Tarski. Empregamos os paradoxos de Curry e de Hooper para motivar o estudo de conceitos de Geometria e de Teoria dos Números, tais como área, semelhança de triângulos, o Teorema de Pitágoras, razões trigonométricas no triângulo retângulo, o coeficiente angular da reta e a sequência de Fibonacci, e organizamos atividades lúdicas para a sala de aula no Ensino Fundamental e no Ensino Médio. 2017-12-08T11:59:57Z 2017-12-08T11:59:57Z 2017-02-10 masterThesis SENTONE, Francielle Gonçalves. Paradoxos geométricos em sala de aula. 2017. 98 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em rede nacional) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2017. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/2701 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Geometria - Estudo e ensino Paradoxos - Matemática Teoria dos números Lógica simbólica e matemática Fibonacci, Números de Aprendizagem Atividades criativas na sala de aula Matemática recreativa Matemática Geometry - Study and teaching Paradoxes - Mathematics Number theory Logic, Symbolic and mathematical Fibonacci numbers Learning Creative activities and seat work Mathematical recreations Mathematics CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Matemática |
spellingShingle |
Geometria - Estudo e ensino Paradoxos - Matemática Teoria dos números Lógica simbólica e matemática Fibonacci, Números de Aprendizagem Atividades criativas na sala de aula Matemática recreativa Matemática Geometry - Study and teaching Paradoxes - Mathematics Number theory Logic, Symbolic and mathematical Fibonacci numbers Learning Creative activities and seat work Mathematical recreations Mathematics CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Matemática Sentone, Francielle Gonçalves Paradoxos geométricos em sala de aula |
description |
We present in this work some logical-mathematical paradoxes, as Galileo's paradox, and also some geometric paradoxes, such as Curry's paradox, Hooper's paradox and the Banach-Tarski paradox. We employ the Curry and Hooper paradoxes to motivate the study of concepts of Geometry and Number Theory, such as area, triangle similarity, Pythagorean Theorem, trigonometric ratios in the right triangle, angular coefficient of the line, and Fibonacci sequence, and we organize recreation activities for the classroom in Elementary and High School. |
format |
Dissertação |
author |
Sentone, Francielle Gonçalves |
author_sort |
Sentone, Francielle Gonçalves |
title |
Paradoxos geométricos em sala de aula |
title_short |
Paradoxos geométricos em sala de aula |
title_full |
Paradoxos geométricos em sala de aula |
title_fullStr |
Paradoxos geométricos em sala de aula |
title_full_unstemmed |
Paradoxos geométricos em sala de aula |
title_sort |
paradoxos geométricos em sala de aula |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2017 |
citation |
SENTONE, Francielle Gonçalves. Paradoxos geométricos em sala de aula. 2017. 98 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em rede nacional) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2017. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/2701 |
_version_ |
1805321104156262400 |
score |
10,814766 |