Práticas de letramento em uma comunidade de assentamento de reforma agrária: uma investigação a partir de relatos de estudantes do campo
This study is part of the Postgraduate Program in Language Studies (PPGEL) of the Federal Technological University of Paraná (UTFPR), in the area of concentration of Language and Technology and in the research line of Multiliteracies, discourses and the production process of sense. In the field of s...
Autor principal: | Cordeiro, Claudia Talochinski |
---|---|
Formato: | Dissertação |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/27123 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-27123 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-271232022-02-15T06:06:27Z Práticas de letramento em uma comunidade de assentamento de reforma agrária: uma investigação a partir de relatos de estudantes do campo Práticas de letramento em uma comunidade de assentamento de reforma agrária: uma investigação a partir de relatos de estudantes do campo Literacy practices in an agrarian reform settlement community: an investigation based on reports from students in the field Literacy practices in an agrarian reform settlement community: an investigation based on reports from students in the field Cordeiro, Claudia Talochinski Rohling, Nivea http://lattes.cnpq.br/4539606122901901 Rohling, Nivea http://lattes.cnpq.br/4539606122901901 Torquato, Cloris Porto http://lattes.cnpq.br/4009679922563932 Remenche, Maria de Lourdes Rossi http://lattes.cnpq.br/6197033117159924 Rohling, Nivea http://lattes.cnpq.br/4539606122901901 Letramento Educação rural Educação - Metodologia Reforma agrária Literacy Education, Rural Education - Methodology Land reform CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Letras This study is part of the Postgraduate Program in Language Studies (PPGEL) of the Federal Technological University of Paraná (UTFPR), in the area of concentration of Language and Technology and in the research line of Multiliteracies, discourses and the production process of sense. In the field of studies on the uses of reading and writing, the term ‘literacy’ has been often confused with literacy and much has been said and studied about the subject. Due to the understanding of the theme, there is a range of terms related to literacy such as: digital literacy, multiliteracies, literacy agency, literacy practices and events, among others. Therefore, initially, we seek to define and study the nomenclatures referred to literacies, in order to achieve the main objective of this research, which is to analyze the practices of literacy reconstructed in the reports of students from a Contested Agrarian Reform Settlement school, in the municipality of Lapa-PR. From a theoretical point of view, the research is based on new literacy studies, based on the writings of COPE and KALANTZIS (2000; 2005; 2008; 2013), Street (1988; 2014; 2020), Kleiman (1992; 1995; 2007), among others, which are part of the field of language studies, more specifically in the field of Applied Linguistics. The methodology used met the requirements of a qualitative-interpretative research, with a participating teacher, having as methodological tools for data collection two online meetings (meets) with the participants, a questionnaire and written production of the personal report genre. From the data, it was possible to perceive some literacy practices and events reconstructed in the participants’ texts. O presente estudo se insere no Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagens (PPGEL) da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), na área de concentração de Linguagem e Tecnologia e na linha de pesquisa de Multiletramentos, discursos e processo de produção de sentido. No campo de estudos sobre os usos de leitura e escrita, o termo ‘letramento’ já foi muito confundido com alfabetização e muito tem se falado e estudado sobre o assunto. Devido à compreensão do tema, há uma amplitude de termos relacionados ao letramento como: letramento digital, multiletramentos, agência de letramento, práticas e eventos de letramento, entre outras. Diante disso, inicialmente, busca-se definir e estudar as nomenclaturas referidas aos letramentos, para, assim, realizar o objetivo principal desta pesquisa, o qual é analisar as práticas de letramentos reconstruídas nos relatos de estudantes de uma escola Assentamento de Reforma Agrária Contestado, no município da Lapa-PR. Do ponto de vista teórico, a pesquisa se embasa nos novos estudos do letramento, com base nos escritos de COPE e KALANTZIS (2000; 2005; 2008; 2013), Street (1988; 2014; 2020), Kleiman (1992; 1995; 2007), dentre outros, que se inscreve no campo de estudos da linguagem, mais especificamente no âmbito da Linguística Aplicada. A metodologia utilizada atendeu os requisitos de uma pesquisa qualitativa-interpretativista, com professor participante, tendo como ferramentas metodológicas para levantamento de dados duas reuniões on-line (meets) com os participantes, questionário e produção escrita do gênero relato pessoal. A partir dos dados, foi possível perceber algumas práticas e eventos de letramentos reconstruídas nos textos dos participantes. 2022-02-14T22:59:42Z 2022-02-14T22:59:42Z 2021-09-30 masterThesis masterThesis CORDEIRO, Claudia Talochinski. Práticas de letramento em uma comunidade de assentamento de reforma agrária: uma investigação a partir de relatos de estudantes do campo. 2021. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagens) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2021. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/27123 por openAccess openAccess http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagens UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Letramento Educação rural Educação - Metodologia Reforma agrária Literacy Education, Rural Education - Methodology Land reform CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Letras |
spellingShingle |
Letramento Educação rural Educação - Metodologia Reforma agrária Literacy Education, Rural Education - Methodology Land reform CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Letras Cordeiro, Claudia Talochinski Práticas de letramento em uma comunidade de assentamento de reforma agrária: uma investigação a partir de relatos de estudantes do campo |
description |
This study is part of the Postgraduate Program in Language Studies (PPGEL) of the Federal Technological University of Paraná (UTFPR), in the area of concentration of Language and Technology and in the research line of Multiliteracies, discourses and the production process of sense. In the field of studies on the uses of reading and writing, the term ‘literacy’ has been often confused with literacy and much has been said and studied about the subject. Due to the understanding of the theme, there is a range of terms related to literacy such as: digital literacy, multiliteracies, literacy agency, literacy practices and events, among others. Therefore, initially, we seek to define and study the nomenclatures referred to literacies, in order to achieve the main objective of this research, which is to analyze the practices of literacy reconstructed in the reports of students from a Contested Agrarian Reform Settlement school, in the municipality of Lapa-PR. From a theoretical point of view, the research is based on new literacy studies, based on the writings of COPE and KALANTZIS (2000; 2005; 2008; 2013), Street (1988; 2014; 2020), Kleiman (1992; 1995; 2007), among others, which are part of the field of language studies, more specifically in the field of Applied Linguistics. The methodology used met the requirements of a qualitative-interpretative research, with a participating teacher, having as methodological tools for data collection two online meetings (meets) with the participants, a questionnaire and written production of the personal report genre. From the data, it was possible to perceive some literacy practices and events reconstructed in the participants’ texts. |
format |
Dissertação |
author |
Cordeiro, Claudia Talochinski |
author_sort |
Cordeiro, Claudia Talochinski |
title |
Práticas de letramento em uma comunidade de assentamento de reforma agrária: uma investigação a partir de relatos de estudantes do campo |
title_short |
Práticas de letramento em uma comunidade de assentamento de reforma agrária: uma investigação a partir de relatos de estudantes do campo |
title_full |
Práticas de letramento em uma comunidade de assentamento de reforma agrária: uma investigação a partir de relatos de estudantes do campo |
title_fullStr |
Práticas de letramento em uma comunidade de assentamento de reforma agrária: uma investigação a partir de relatos de estudantes do campo |
title_full_unstemmed |
Práticas de letramento em uma comunidade de assentamento de reforma agrária: uma investigação a partir de relatos de estudantes do campo |
title_sort |
práticas de letramento em uma comunidade de assentamento de reforma agrária: uma investigação a partir de relatos de estudantes do campo |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2022 |
citation |
CORDEIRO, Claudia Talochinski. Práticas de letramento em uma comunidade de assentamento de reforma agrária: uma investigação a partir de relatos de estudantes do campo. 2021. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagens) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2021. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/27123 |
_version_ |
1805297102482309120 |
score |
10,814766 |