Design & cultura: representações sociais nos frascos de perfume do início do século XXI
The present studies look for reflections about the relationship between design and culture, present in the perfume bottles produced between 2000 and 2010. The purpose is to understand some social representations builted by the design of perfume bottles and their relations about the creation of space...
Autor principal: | França, Maureen Schaefer |
---|---|
Formato: | Dissertação |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/27138 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-27138 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-271382022-02-15T06:05:53Z Design & cultura: representações sociais nos frascos de perfume do início do século XXI França, Maureen Schaefer Queluz, Marilda Lopes Pinheiro https://orcid.org/0000-0003-1281-2260 http://lattes.cnpq.br/2110123354319236 Queluz, Marilda Lopes Pinheiro https://orcid.org/0000-0003-1281-2260 http://lattes.cnpq.br/2110123354319236 . . . . Design Cultura Perfumes - Embalagens Aromas Culture Perfumes - Packing Smell CNPQ::CIENCIAS HUMANAS Sociais e Humanidades The present studies look for reflections about the relationship between design and culture, present in the perfume bottles produced between 2000 and 2010. The purpose is to understand some social representations builted by the design of perfume bottles and their relations about the creation of spaces for the identification of potential consumers. Tried to study the packages on its materiality, how they constituted and are constituted by sócio-cultural speeches, questioning or reproducing stereotypes, traditions, social conventions and power relations. For this, was analyzed the tactile and visual language of several packages of perfume aimed at various audiences: female, male, wealthy or not, preferring those for adults, because they are in greater quantity. A semiotic analysis was used to deepen the reading of social representations from a small sample of perfume bottles, trying to show the intertwining of aesthetic, practical and symbolic functions. These packages usually give visibility to types of femininity and masculinity and lifestyles, which are crossed by gender, generational and class categories. Perfume bottles, as well as other products of design, allow to observe part of the representation of contemporary society. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) Os estudos apresentados buscam reflexões sobre as relações entre design e cultura, presentes nos frascos de perfume produzidos entre 2000 e 2010. O objetivo é compreender algumas representações sociais construídas pelo design de frascos de perfume e as suas relações com a criação de espaços de identificação para os consumidores potenciais. Buscou-se estudar os envoltórios, em sua materialidade, o modo como constituem e são constituídos por discursos sócio-culturais, questionando ou reproduzindo estereótipos, tradições, convenções sociais e relações de poder. Para isso, recorreu-se à análise da linguagem tátil e visual de diversas embalagens de perfume destinadas a variados públicos: feminino, masculino, abastado ou não; dando preferência aquelas destinadas aos adultos, visto que estão em maior quantidade. A análise semiótica foi utilizada para aprofundar a leitura de representações sociais a partir de uma pequena amostra de frascos de perfume, procurando evidenciar o entrelaçamento das funções estéticas, práticas e simbólicas. Estas embalagens costumam dar visibilidade a tipos de feminilidades e masculinidades e estilos de vida, que são atravessados por questões de gênero, geracionais e classistas. Os frascos de perfume, assim como outros produtos do design, permitem observar parte da representação da sociedade contemporânea. 2022-02-14T23:06:39Z 2022-02-14T23:06:39Z 2011-02-25 masterThesis FRANÇA, Maureen Schaefer. Design & cultura: representações sociais nos frascos de perfume do início do século XXI. 2011. Dissertação (Mestrado em Tecnologia e Sociedade) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2011. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/27138 por openAccess http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Sociedade UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Design Cultura Perfumes - Embalagens Aromas Culture Perfumes - Packing Smell CNPQ::CIENCIAS HUMANAS Sociais e Humanidades |
spellingShingle |
Design Cultura Perfumes - Embalagens Aromas Culture Perfumes - Packing Smell CNPQ::CIENCIAS HUMANAS Sociais e Humanidades França, Maureen Schaefer Design & cultura: representações sociais nos frascos de perfume do início do século XXI |
description |
The present studies look for reflections about the relationship between design and culture, present in the perfume bottles produced between 2000 and 2010. The purpose is to understand some social representations builted by the design of perfume bottles and their relations about the creation of spaces for the identification of potential consumers. Tried to study the packages on its materiality, how they constituted and are constituted by sócio-cultural speeches, questioning or reproducing stereotypes, traditions, social conventions and power relations. For this, was analyzed the tactile and visual language of several packages of perfume aimed at various audiences: female, male, wealthy or not, preferring those for adults, because they are in greater quantity. A semiotic analysis was used to deepen the reading of social representations from a small sample of perfume bottles, trying to show the intertwining of aesthetic, practical and symbolic functions. These packages usually give visibility to types of femininity and masculinity and lifestyles, which are crossed by gender, generational and class categories. Perfume bottles, as well as other products of design, allow to observe part of the representation of contemporary society. |
format |
Dissertação |
author |
França, Maureen Schaefer |
author_sort |
França, Maureen Schaefer |
title |
Design & cultura: representações sociais nos frascos de perfume do início do século XXI |
title_short |
Design & cultura: representações sociais nos frascos de perfume do início do século XXI |
title_full |
Design & cultura: representações sociais nos frascos de perfume do início do século XXI |
title_fullStr |
Design & cultura: representações sociais nos frascos de perfume do início do século XXI |
title_full_unstemmed |
Design & cultura: representações sociais nos frascos de perfume do início do século XXI |
title_sort |
design & cultura: representações sociais nos frascos de perfume do início do século xxi |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2022 |
citation |
FRANÇA, Maureen Schaefer. Design & cultura: representações sociais nos frascos de perfume do início do século XXI. 2011. Dissertação (Mestrado em Tecnologia e Sociedade) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2011. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/27138 |
_version_ |
1805321108552941568 |
score |
10,814766 |