A representação do criminoso nas versões do filme Cape Fear dos anos de 1962 e 1991

This thesis aims at investigating how visual characteristics of the criminal have been represented in the cinema. Based on the case study of Cape Fear (1962) and Cape Fear (1991) movies, the research searchs for identifying possible relations with the theories of Fisiognomony, and, particularly, wit...

ver descrição completa

Autor principal: Andreo, Marcelo Castro
Formato: Dissertação
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/27139
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-27139
recordtype dspace
spelling riut-1-271392022-02-15T06:05:39Z A representação do criminoso nas versões do filme Cape Fear dos anos de 1962 e 1991 Andreo, Marcelo Castro Ono, Maristela Mitsuko https://orcid.org/ 0000-0001-6861-0495 http://lattes.cnpq.br/7757368813867877 Miranda, Carlos Eduardo Albuquerque http://lattes.cnpq.br/7457799308255221 Kaminski, Rosane https://orcid.org/0000-0002-8123-3716 http://lattes.cnpq.br/0588374677778245 Silveira, Luciana Martha https://orcid.org/0000-0003-0990-0892 http://lattes.cnpq.br/9969574876271040 Ono, Maristela Mitsuko https://orcid.org/ 0000-0001-6861-0495 https://orcid.org/ 0000-0001-6861-0495 Antropologia criminal Cinema Cultura Fisiognomia Arte - História Lombroso, Cesare, 1835-1909 Criminal anthropology Motion pictures Culture Physiognomy Art - History CNPQ::CIENCIAS HUMANAS Sociais e Humanidades This thesis aims at investigating how visual characteristics of the criminal have been represented in the cinema. Based on the case study of Cape Fear (1962) and Cape Fear (1991) movies, the research searchs for identifying possible relations with the theories of Fisiognomony, and, particularly, with the imaginary that emerges from the positivist science of the nineteenth century, which was presented by the Criminal Anthropology of Cesare Lombroso. It observes from a perspective that embraces the history of art, considering the importance of the graphic representation in the explanation and popularization of these theories in that period, as well as the Social Anthropology in the critical analysis of the representation of otherness, based on stereotypes and biological determinism that characterizes the eighteenth period. The adopted methodology follows a qualitative approach of an interpretative nature, based on concepts of Cultural Anthropology, focused on the interpretive approach of culture and cultural diversity. The main results of the research emphasize that the use of stereotypes has been an often resource applied in the production of visual narratives. Moreover, relating to the category of the personages that are here analyzed, they are strongly anchored on a set of physical characteristics that were catalogued by Lombroso (2007) as indications of a born criminal. This emphasizes the importance of thinking about the needs of the cinematographic narrative, as well as the demanded awareness in order to avoid prejudiced and ethnocentric representations. A presente dissertação tem como objetivo investigar o modo como o criminoso, em suas características visuais, tem sido representado no cinema, a partir do estudo de caso do filme Cape Fear em suas duas versões, dos anos de 1962 e de 1991, identificando possíveis relações com as teorias da Fisiognomonia e, em especial, com o imaginário despertado pela ciência positivista do século XIX, apresentado pela Antropologia Criminal de Cesare Lombroso. Procura-se observar desde um ponto vista que englobe a História da Arte, dada a importância da representação gráfica na explanação e popularização dessas teorias à sua época, bem como a Antropologia Social, na análise crítica da representação da alteridade, diante dos estereótipos e determinismo biológico que caracterizaram o período oitocentista. A metodologia adotada na pesquisa segue uma abordagem qualitativa de natureza interpretativa, com base em conceitos de Antropologia Cultural, com enfoque na abordagem interpretativa da cultura e diversidade cultural. Os principais resultados da pesquisa salientam que a utilização de estereótipos tem sido um recurso bastante empregado na produção de narrativas visuais, e que, para a categoria de personagens ora analisados, ancoram-se fortemente em um conjunto de características físicas catalogadas por Lombroso (2007) como indícios de um criminoso nato, suscitando reflexão sobre a narrativa cinematográfica e o cuidado necessário, de modo a evitar representações preconceituosas e etnocêntricas. 2022-02-14T23:06:59Z 2022-02-14T23:06:59Z 2009-02-20 masterThesis ANDREO, Marcelo Castro. A representação do criminoso nas versões do filme Cape Fear dos anos de 1962 e 1991. 2009. Dissertação (Mestrado em Tecnologia e Sociedade) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2009. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/27139 por openAccess http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Sociedade UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Antropologia criminal
Cinema
Cultura
Fisiognomia
Arte - História
Lombroso, Cesare, 1835-1909
Criminal anthropology
Motion pictures
Culture
Physiognomy
Art - History
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
Sociais e Humanidades
spellingShingle Antropologia criminal
Cinema
Cultura
Fisiognomia
Arte - História
Lombroso, Cesare, 1835-1909
Criminal anthropology
Motion pictures
Culture
Physiognomy
Art - History
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
Sociais e Humanidades
Andreo, Marcelo Castro
A representação do criminoso nas versões do filme Cape Fear dos anos de 1962 e 1991
description This thesis aims at investigating how visual characteristics of the criminal have been represented in the cinema. Based on the case study of Cape Fear (1962) and Cape Fear (1991) movies, the research searchs for identifying possible relations with the theories of Fisiognomony, and, particularly, with the imaginary that emerges from the positivist science of the nineteenth century, which was presented by the Criminal Anthropology of Cesare Lombroso. It observes from a perspective that embraces the history of art, considering the importance of the graphic representation in the explanation and popularization of these theories in that period, as well as the Social Anthropology in the critical analysis of the representation of otherness, based on stereotypes and biological determinism that characterizes the eighteenth period. The adopted methodology follows a qualitative approach of an interpretative nature, based on concepts of Cultural Anthropology, focused on the interpretive approach of culture and cultural diversity. The main results of the research emphasize that the use of stereotypes has been an often resource applied in the production of visual narratives. Moreover, relating to the category of the personages that are here analyzed, they are strongly anchored on a set of physical characteristics that were catalogued by Lombroso (2007) as indications of a born criminal. This emphasizes the importance of thinking about the needs of the cinematographic narrative, as well as the demanded awareness in order to avoid prejudiced and ethnocentric representations.
format Dissertação
author Andreo, Marcelo Castro
author_sort Andreo, Marcelo Castro
title A representação do criminoso nas versões do filme Cape Fear dos anos de 1962 e 1991
title_short A representação do criminoso nas versões do filme Cape Fear dos anos de 1962 e 1991
title_full A representação do criminoso nas versões do filme Cape Fear dos anos de 1962 e 1991
title_fullStr A representação do criminoso nas versões do filme Cape Fear dos anos de 1962 e 1991
title_full_unstemmed A representação do criminoso nas versões do filme Cape Fear dos anos de 1962 e 1991
title_sort representação do criminoso nas versões do filme cape fear dos anos de 1962 e 1991
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2022
citation ANDREO, Marcelo Castro. A representação do criminoso nas versões do filme Cape Fear dos anos de 1962 e 1991. 2009. Dissertação (Mestrado em Tecnologia e Sociedade) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2009.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/27139
_version_ 1805301165248741376
score 10,814766