Fotoformas: a poética do processo interventor de Geraldo de barros na práxis fotográfica
Through the visual poetics and photographic proposal – Fotoformas – initiate in the decade of 1940 by Geraldo de Barros (1923-1998), recognized as one of the accountable by the appearance of the modern photograph aesthetics in Brazil, this work attempts to demonstrate the possibility of disruption w...
Autor principal: | Batista, Paulo Henrique Camargo |
---|---|
Formato: | Dissertação |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/27141 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-27141 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-271412022-02-15T06:05:58Z Fotoformas: a poética do processo interventor de Geraldo de barros na práxis fotográfica Batista, Paulo Henrique Camargo Silveira, Luciana Martha https://orcid.org/0000-0003-0990-0892 http://lattes.cnpq.br/9969574876271040 Silveira, Luciana Martha https://orcid.org/0000-0003-0990-0892 http://lattes.cnpq.br/9969574876271040 . . . . Fotografia - Brasil Barros, Geraldo de, 1923-1998 Fotografia artística Imagens fotográficas Photography - Brasil Photography, Artistic Images, Photografic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS Sociais e Humanidades Through the visual poetics and photographic proposal – Fotoformas – initiate in the decade of 1940 by Geraldo de Barros (1923-1998), recognized as one of the accountable by the appearance of the modern photograph aesthetics in Brazil, this work attempts to demonstrate the possibility of disruption with the common praxis of the process of photographic images constitution. We based, theoretical and conceptually, our study, in the conceptions of Vilém Flusser and Arlindo Machado, from a conceptual perspective of intervention in the process of photographic images construction and of disruption with the programs of the semiotic devices (photographic machine), as a way the user not only depend on the options of choices disposed by machine program, without trying to understand or to interfere into its information coding process. We conclude that Geraldo de Barros is a clear example of conceptual and aesthetic disruption with the operation of photographic device programs, for interfering directly in the registration of the images (technical images) when producing them not repeating the coding process already programmed on the machine. We observed that in his photographic production, Geraldo de Barros acted in an inventive way and in the search of plural results in significance and experimentation, continually being ruled by his expressive freedom and avant-garde posture to reconcieve and reelaborate the semiotics function of the mediator apparatus and of the photographic technique, adding new elements to its productive system. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) Através da poética visual e proposta fotográfica – Fotoformas – iniciada na década de 1940 por Geraldo de Barros (1923-1998), reconhecido como um dos responsáveis pelo surgimento da estética e da fotografia moderna no Brasil, este trabalho buscou demonstrar a possibilidade de rompimento com a práxis comum do processo de constituição das imagens fotográficas. Embasamos, teórica e conceitualmente, nosso estudo, pelas concepções de Vilém Flusser e Arlindo Machado, a partir de uma perspectiva conceitual de intervenção no processo de construção das imagens fotográficas e de rompimento com os programas dos aparelhos semióticos (máquina fotográfica), como uma maneira do usuário não depender somente das opções de escolhas disponibilizadas pelo programa da máquina, sem buscar conhecer ou interferir em sua natureza codificadora de informações. Concluímos que Geraldo de Barros é um exemplo claro de rompimento conceitual e estético com a operação dos programas do aparelho fotográfico, por interferir diretamente no registro das imagens (imagens técnicas) ao produzí-las de forma não programática. Observou-se que em sua produção fotográfica, Geraldo de Barros agiu de maneira inventiva e na busca de resultados plurais em significação e experimentação, continuamente se pautando por sua liberdade expressiva e postura vanguardista ao reconceituar e reelaborar a função semiótica do aparato mediador e da técnica fotográfica, agregando novos elementos ao seu sistema produtivo. 2022-02-14T23:08:52Z 2022-02-14T23:08:52Z 2006-02 masterThesis BATISTA, Paulo Henrique Camargo. Fotoformas: a poética do processo interventor de Geraldo de barros na práxis fotográfica. 2006. Dissertação (Mestrado em Tecnologia e Sociedade) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2006. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/27141 por openAccess http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Sociedade UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Fotografia - Brasil Barros, Geraldo de, 1923-1998 Fotografia artística Imagens fotográficas Photography - Brasil Photography, Artistic Images, Photografic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS Sociais e Humanidades |
spellingShingle |
Fotografia - Brasil Barros, Geraldo de, 1923-1998 Fotografia artística Imagens fotográficas Photography - Brasil Photography, Artistic Images, Photografic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS Sociais e Humanidades Batista, Paulo Henrique Camargo Fotoformas: a poética do processo interventor de Geraldo de barros na práxis fotográfica |
description |
Through the visual poetics and photographic proposal – Fotoformas – initiate in the decade of 1940 by Geraldo de Barros (1923-1998), recognized as one of the accountable by the appearance of the modern photograph aesthetics in Brazil, this work attempts to demonstrate the possibility of disruption with the common praxis of the process of photographic images constitution. We based, theoretical and conceptually, our study, in the conceptions of Vilém Flusser and Arlindo Machado, from a conceptual perspective of intervention in the process of photographic images construction and of disruption with the programs of the semiotic devices (photographic machine), as a way the user not only depend on the options of choices disposed by machine program, without trying to understand or to interfere into its information coding process. We conclude that Geraldo de Barros is a clear example of conceptual and aesthetic disruption with the operation of photographic device programs, for interfering directly in the registration of the images (technical images) when producing them not repeating the coding process already programmed on the machine. We observed that in his photographic production, Geraldo de Barros acted in an inventive way and in the search of plural results in significance and experimentation, continually being ruled by his expressive freedom and avant-garde posture to reconcieve and reelaborate the semiotics function of the mediator apparatus and of the photographic technique, adding new elements to its productive system. |
format |
Dissertação |
author |
Batista, Paulo Henrique Camargo |
author_sort |
Batista, Paulo Henrique Camargo |
title |
Fotoformas: a poética do processo interventor de Geraldo de barros na práxis fotográfica |
title_short |
Fotoformas: a poética do processo interventor de Geraldo de barros na práxis fotográfica |
title_full |
Fotoformas: a poética do processo interventor de Geraldo de barros na práxis fotográfica |
title_fullStr |
Fotoformas: a poética do processo interventor de Geraldo de barros na práxis fotográfica |
title_full_unstemmed |
Fotoformas: a poética do processo interventor de Geraldo de barros na práxis fotográfica |
title_sort |
fotoformas: a poética do processo interventor de geraldo de barros na práxis fotográfica |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2022 |
citation |
BATISTA, Paulo Henrique Camargo. Fotoformas: a poética do processo interventor de Geraldo de barros na práxis fotográfica. 2006. Dissertação (Mestrado em Tecnologia e Sociedade) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2006. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/27141 |
_version_ |
1805311795267633152 |
score |
10,814766 |