Realidade virtual e realidade aumentada em bibliotecas: viabilidades de aplicação

The purpose of this article is to obtain a current survey of how libraries are employing and using Virtual Reality and Augmented Reality resources and to evaluate which of these resources can be applied effectively, serving the purpose of increasing research and education as well as their ways of Im...

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Autor principal: Araujo, Romeu Righetti de
Formato: Artigo
Idioma: Português
Publicado em: Cornelio Procopio 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/27341
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spelling riut-1-273412022-02-23T06:06:26Z Realidade virtual e realidade aumentada em bibliotecas: viabilidades de aplicação Araujo, Romeu Righetti de Realidade virtual Tecnologias da informação e comunicação Impacto tecnológico Inovação Virtual reality Information and communication technologies Technological impact Innovation CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO The purpose of this article is to obtain a current survey of how libraries are employing and using Virtual Reality and Augmented Reality resources and to evaluate which of these resources can be applied effectively, serving the purpose of increasing research and education as well as their ways of Implementation. The methodology used was a descriptive literature review with a qualitative approach. As a result of this investigation, it was found that many researches are being carried out related to the use of Virtual Reality and Augmented Reality in libraries and that some resources can be very useful and others unfeasible. In this context, it was possible to develop an assessment of the current scenario of Virtual Reality and Augmented Reality in libraries, how these applications are being used in contemporaneity and future perspectives. O objetivo deste artigo é obter um levantamento atual de como as bibliotecas estão empregando e utilizando recursos de realidade virtual e realidade aumentada e avaliar quais destes recursos podem ser aplicados com eficácia, atendendo o propósito de incremento à pesquisa e educação bem com as suas formas de implementação. A metodologia empregada foi uma revisão de literatura descritiva com abordagem qualitativa. Como resultados desta investigação constatou-se que estão sendo realizadas muitas pesquisas relacionadas ao emprego de realidade virtual e realidade aumentada em bibliotecas e que alguns recursos podem ser muito úteis e outros inviáveis. Neste contexto, foi possível o desenvolvimento de uma avaliação sobre o cenário atual da realidade virtual e realidade aumentada nas bibliotecas, como estas aplicações estão sendo empegadas na contemporaneidade e as perspectivas futuras. 2022-02-23T00:00:41Z 2022-02-23T00:00:41Z 2021-09-02 article ARAUJO, Romeu Righetti de. Realidade virtual e realidade aumentada em bibliotecas: viabilidades de aplicação. Biblionline, João Pessoa, v. 17, n. 2, p. 3-11, 2021. 1809-4775 http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/27341 por Biblionline https://periodicos.ufpb.br/index.php/biblio/article/view/59678 openAccess Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ application/pdf Cornelio Procopio Brasil
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
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Tecnologias da informação e comunicação
Impacto tecnológico
Inovação
Virtual reality
Information and communication technologies
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Innovation
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO
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Realidade virtual e realidade aumentada em bibliotecas: viabilidades de aplicação
description The purpose of this article is to obtain a current survey of how libraries are employing and using Virtual Reality and Augmented Reality resources and to evaluate which of these resources can be applied effectively, serving the purpose of increasing research and education as well as their ways of Implementation. The methodology used was a descriptive literature review with a qualitative approach. As a result of this investigation, it was found that many researches are being carried out related to the use of Virtual Reality and Augmented Reality in libraries and that some resources can be very useful and others unfeasible. In this context, it was possible to develop an assessment of the current scenario of Virtual Reality and Augmented Reality in libraries, how these applications are being used in contemporaneity and future perspectives.
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