Atenuação de vibrações utilizando modelos linearizados de atuadores eletromagnéticos

In the present work, it is developed a computational approach regarding active vibration control techniques applied to flexible rotors using linearized electromagnetic actuators models, techniques such as Quadratic Linear Regulator, Quadratic Linear Regulator solved via linear matrix inequalities an...

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Autor principal: Ifanger, João Victor
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/27472
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spelling riut-1-274722022-02-23T06:10:04Z Atenuação de vibrações utilizando modelos linearizados de atuadores eletromagnéticos Ifanger, João Victor Koroishi, Edson Hideki Koroishi, Edson Hideki Lopes Junior, José Aparecido Raimo, Conrado di Rotores Desigualdades (Matemática) Algoritmos genéticos Rotors Inequalities (Mathematics) Genetic algorithms CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA MECANICA In the present work, it is developed a computational approach regarding active vibration control techniques applied to flexible rotors using linearized electromagnetic actuators models, techniques such as Quadratic Linear Regulator, Quadratic Linear Regulator solved via linear matrix inequalities and control using linear matrix inequalities with insertion of polytopic uncertainties. Several tests are performed, among them the run-up test, permanent regime and impulse response, to better understand the behavior of each of the techniques analyzed. In addition to the computational analysis, it is proposed the design and start of the construction of a bench of tests aiming the continuity of the research and the experimental validation in future works, a method is also proposed, based on genetic algorithms, to estimate physical quantities of damping and bearing rigidity from the frequency response function obtained from the model. No presente trabalho é realizado uma abordagem em ambiente computacional a respeito de técnicas de controle ativo de vibrações aplicadas a rotores flexíveis utilizando modelos de atuadores eletromagnéticos linearizados, técnicas tais como o Regulador Linear Quadrático, Regulador Linear Quadrático resolvido via desigualdades matriciais lineares e controle utilizando desigualdades matriciais lineares com inserção de incertezas politópicas. São realizados diversos testes, dentre eles o teste run-up, regime permanente e resposta ao impulso, para compreender melhor o comportamento de cada uma das técnicas analisadas. Além da análise computacional, é proposto o projeto, e início da construção, de uma bancada de testes visando a continuidade da pesquisa e a validação experimental em trabalhos futuros, também é proposto um método, baseado em algoritmos genéticos, para estimar grandezas físicas de amortecimento e rigidez nos mancais a partir da função resposta em frequência obtida do modelo. 2022-02-23T01:51:44Z 2022-02-23T01:51:44Z 2018-11-29 bachelorThesis IFANGER, João Victor. Atenuação de vibrações utilizando modelos linearizados de atuadores eletromagnéticos. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Engenharia Mecânica) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Cornélio Procópio, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/27472 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Cornelio Procopio Brasil Engenharia Mecânica UTFPR
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Atenuação de vibrações utilizando modelos linearizados de atuadores eletromagnéticos
description In the present work, it is developed a computational approach regarding active vibration control techniques applied to flexible rotors using linearized electromagnetic actuators models, techniques such as Quadratic Linear Regulator, Quadratic Linear Regulator solved via linear matrix inequalities and control using linear matrix inequalities with insertion of polytopic uncertainties. Several tests are performed, among them the run-up test, permanent regime and impulse response, to better understand the behavior of each of the techniques analyzed. In addition to the computational analysis, it is proposed the design and start of the construction of a bench of tests aiming the continuity of the research and the experimental validation in future works, a method is also proposed, based on genetic algorithms, to estimate physical quantities of damping and bearing rigidity from the frequency response function obtained from the model.
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