Candomblé, práticas educativas e as relações de gênero no espaço social onde filhas e filhos de santo aprendem e ensinam por meio da oralidade
The present article focuses on the educational actions, and relationship practices on the part of “Mães e Pais de Santo”, who are frequenters of the Houses of Àse, and on gender relations. Results were obtained by means of visits and interviews carried out from December, 2013 to February, 2014. Duri...
Autor principal: | Ghelardi, Vania Galliciano |
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Formato: | Dissertação |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Estadual do Centro-Oeste
2017
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Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/2754 |
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riut-1-27542019-01-14T12:46:26Z Candomblé, práticas educativas e as relações de gênero no espaço social onde filhas e filhos de santo aprendem e ensinam por meio da oralidade Candomblé, educational practices and gender relations: social space and filhas and filhos de santo’s learning via oral tradition Ghelardi, Vania Galliciano Silva, Jefferson Olivatto da http://lattes.cnpq.br/0088578024264046 Silva, Jefferson Olivatto da Silva, Maria Nilza da Vestena, Carla Luciane Blum Candomblé Religião Educação não-formal Cultura Candomble (Cult) Religion Non-formal education Culture CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Ciências Humanas The present article focuses on the educational actions, and relationship practices on the part of “Mães e Pais de Santo”, who are frequenters of the Houses of Àse, and on gender relations. Results were obtained by means of visits and interviews carried out from December, 2013 to February, 2014. During this period, the researcher spent three weeks with the House of Àse’s members. She took part in rituals, as well as on their preparation, including the initiation process of Ìyáwó. Throughout this experience formal and informal dialogues were exchanged among the houses’ members. Observations yielded unexpected answers to the questions posed. The study investigated specific institutions of the AfroBrazilian religion through verbal reports from Pais, Mães and filhos de Santo. Methods, the teaching of culture, the doctrine and gender relations were analyzed, as well as their influence on the process of “being” and “doing” in the context of the Houses of Àse. Bearing that in mind, and given the investigative character of this study; one searched for information about the interviewed, as well as their ancestors’ religious past and origins amongst other background information. O foco do presente trabalho está nas ações educativas, práticas de convivência de Mães e Pais de Santo, frequentadores das Casas de Àse e nas relações de gênero. Os resultados foram obtidos por meio de visitas e entrevistas no período entre dezembro de 2013 a fevereiro de 2014, momento em que a pesquisadora conviveu por três semanas com membros da Casa de Àse, participou de rituais, assim como na preparação dos mesmos, incluindo o processo de iniciação de um Ìyáwó. Nessa experiência ocorreram diálogos formais e informais com os membros da casa. As observações geraram respostas inesperadas às questões propostas. A pesquisa investigou, por meio de relatos de Pais, Mães e filhos de Santo, instituições específicas da Religião Afro-brasileira. Analisaram-se os métodos, ensino da cultura, doutrina, relações de gênero e suas influências no processo de ser e fazer no contexto dessas Casas de Àse. Para tanto, devido ao caráter investigativo, buscou-se informações sobre o passado religioso dos entrevistados, seus ancestrais, origens, entre outros. 2017-12-14T12:36:42Z 2017-12-14T12:36:42Z 2015-03-20 masterThesis GHELARDI, Vania Galliciano. Candomblé, práticas educativas e as relações de gênero no espaço social onde filhas e filhos de santo aprendem e ensinam por meio da oralidade. 2015. 173 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual do Centro-Oeste, Guarapuava, 2015. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/2754 por http://tede.unicentro.br:8080/jspui/bitstream/jspui/840/2/VANIA%20GALLICIANO.pdf openAccess application/pdf Universidade Estadual do Centro-Oeste Curitiba Brasil Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação UNICENTRO |
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Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
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Português |
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Candomblé Religião Educação não-formal Cultura Candomble (Cult) Religion Non-formal education Culture CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Ciências Humanas |
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The present article focuses on the educational actions, and relationship practices on the part of “Mães e Pais de Santo”, who are frequenters of the Houses of Àse, and on gender relations. Results were obtained by means of visits and interviews carried out from December, 2013 to February, 2014. During this period, the researcher spent three weeks with the House of Àse’s members. She took part in rituals, as well as on their preparation, including the initiation process of Ìyáwó. Throughout this experience formal and informal dialogues were exchanged among the houses’ members. Observations yielded unexpected answers to the questions posed. The study investigated specific institutions of the AfroBrazilian religion through verbal reports from Pais, Mães and filhos de Santo. Methods, the teaching of culture, the doctrine and gender relations were analyzed, as well as their influence on the process of “being” and “doing” in the context of the Houses of Àse. Bearing that in mind, and given the investigative character of this study; one searched for information about the interviewed, as well as their ancestors’ religious past and origins amongst other background information. |
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Universidade Estadual do Centro-Oeste |
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GHELARDI, Vania Galliciano. Candomblé, práticas educativas e as relações de gênero no espaço social onde filhas e filhos de santo aprendem e ensinam por meio da oralidade. 2015. 173 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual do Centro-Oeste, Guarapuava, 2015. |
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