Criação de um tool box para o software ADVISOR com a arquitetura paralela de eixos separados

Faced with factors such as global warming, increased pollution, the need for transportation, among others, governments and society together promote regulations and programs to reduce society’s impacts on the environment. Among the adopted initiatives, we can mention the efforts made by scientists in...

ver descrição completa

Autor principal: Rodrigues, Julio Cesar Bortolini
Formato: Dissertação
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/27647
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-27647
recordtype dspace
spelling riut-1-276472022-03-17T06:06:36Z Criação de um tool box para o software ADVISOR com a arquitetura paralela de eixos separados Creation of a tool box for the ADVISOR software with the parallel architecture of separate axles Rodrigues, Julio Cesar Bortolini Corrêa, Fernanda Cristina https://orcid.org/0000-0003-4907-0395 http://lattes.cnpq.br/1495216809511536 Corrêa, Fernanda Cristina https://orcid.org/0000-0003-4907-0395 http://lattes.cnpq.br/1495216809511536 Santiciolli, Fabio Mazzariol https://orcid.org/0000-0003-2310-2774 http://lattes.cnpq.br/8056184116112798 Janzen, Frederic Conrad https://orcid.org/0000-0001-8215-4510 http://lattes.cnpq.br/9154035815097979 Veículos elétricos Arquitetura de software Simulação (Computadores) Energia elétrica Electric vehicles Software architecture Computer simulation Electric power CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICA Engenharia/Tecnologia/Gestão Faced with factors such as global warming, increased pollution, the need for transportation, among others, governments and society together promote regulations and programs to reduce society’s impacts on the environment. Among the adopted initiatives, we can mention the efforts made by scientists in the research to develop energy storage systems with higher energy density and higher power density, and also seeking a solution that is less impactful on the environment. In this work, the objective is to create a toolbox for the ADVISOR software with the architecture of a parallel hybrid electric vehicle with separate axles. Changes were made to the block diagram of the PARALLEL_defaults_in architecture, present in the library of that software, changes that enabled the implementation of the objective proposed in this work. During the execution of this project, the problem of not using energy from regenerative braking arose. To solve this adversity, adjustments to the block diagram responsible for the equations related to energy regeneration through braking were necessary. The simulations were carried out by submitting each of the two vehicular structures to the NBR6601 urban driving cycle, considering that each architecture is capable of complying with the design parameters. The results showed a greater energy efficiency for the VEH Parallel-ES, presenting a positive point for this configuration. Diante de fatores como aquecimento global, aumento da poluição, necessidade de locomoção, entre outros, os governos em conjunto com a sociedade promovem regulamentações e programas para reduzir os impactos da sociedade sobre o meio ambiente. Dentre as medidas adotadas, podem ser citados os esforços realizados pelos cientistas em pesquisas para desenvolver armazenadores de energia com maior densidade de energia e maior densidade de potência, buscando uma solução menos impactante ao meio ambiente. Neste trabalho, o objetivo é criar uma tool box para o software ADVISOR com a arquitetura de um Veículo elétrico híbrido paralelo de eixos separados. Foram realizadas mudanças no diagrama de blocos da arquitetura PARALLEL_defaults_in, presente na biblioteca do referido software, mudanças estas que possibilitaram a implementação do objetivo proposto neste trabalho. Durante a execução do presente projeto surgiu o problema do não aproveitamento da energia oriunda da frenagem regenerativa, para solução desta adversidade foram necessários ajustes no diagrama de blocos responsável pelas equações relacionadas à regeneração de energia por meio da frenagem. As simulações foram realizadas submetendo cada uma das duas estruturas veícular ao ciclo de condução urbano NBR6601, tendo em vista que cada arquitetura é capaz de cumprir os parâmetros de projeto. Os resultados demonstraram uma maior eficiência energética para o VEH Paralelo-ES, apresentando um ponto positivo para esta configuração. 2022-03-16T12:04:32Z 2022-03-16T12:04:32Z 2021-11-09 masterThesis RODRIGUES, Julio Cesar Bortolini. Criação de um tool box para o software ADVISOR com a arquitetura paralela de eixos separados. 2021. Dissertação (Mestrado em Engenharia Elétrica) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2021. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/27647 por openAccess http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Ponta Grossa Brasil Programa de Pós-Graduação em Engenharia Elétrica UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Veículos elétricos
Arquitetura de software
Simulação (Computadores)
Energia elétrica
Electric vehicles
Software architecture
Computer simulation
Electric power
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICA
Engenharia/Tecnologia/Gestão
spellingShingle Veículos elétricos
Arquitetura de software
Simulação (Computadores)
Energia elétrica
Electric vehicles
Software architecture
Computer simulation
Electric power
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICA
Engenharia/Tecnologia/Gestão
Rodrigues, Julio Cesar Bortolini
Criação de um tool box para o software ADVISOR com a arquitetura paralela de eixos separados
description Faced with factors such as global warming, increased pollution, the need for transportation, among others, governments and society together promote regulations and programs to reduce society’s impacts on the environment. Among the adopted initiatives, we can mention the efforts made by scientists in the research to develop energy storage systems with higher energy density and higher power density, and also seeking a solution that is less impactful on the environment. In this work, the objective is to create a toolbox for the ADVISOR software with the architecture of a parallel hybrid electric vehicle with separate axles. Changes were made to the block diagram of the PARALLEL_defaults_in architecture, present in the library of that software, changes that enabled the implementation of the objective proposed in this work. During the execution of this project, the problem of not using energy from regenerative braking arose. To solve this adversity, adjustments to the block diagram responsible for the equations related to energy regeneration through braking were necessary. The simulations were carried out by submitting each of the two vehicular structures to the NBR6601 urban driving cycle, considering that each architecture is capable of complying with the design parameters. The results showed a greater energy efficiency for the VEH Parallel-ES, presenting a positive point for this configuration.
format Dissertação
author Rodrigues, Julio Cesar Bortolini
author_sort Rodrigues, Julio Cesar Bortolini
title Criação de um tool box para o software ADVISOR com a arquitetura paralela de eixos separados
title_short Criação de um tool box para o software ADVISOR com a arquitetura paralela de eixos separados
title_full Criação de um tool box para o software ADVISOR com a arquitetura paralela de eixos separados
title_fullStr Criação de um tool box para o software ADVISOR com a arquitetura paralela de eixos separados
title_full_unstemmed Criação de um tool box para o software ADVISOR com a arquitetura paralela de eixos separados
title_sort criação de um tool box para o software advisor com a arquitetura paralela de eixos separados
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2022
citation RODRIGUES, Julio Cesar Bortolini. Criação de um tool box para o software ADVISOR com a arquitetura paralela de eixos separados. 2021. Dissertação (Mestrado em Engenharia Elétrica) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2021.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/27647
_version_ 1805306119077232640
score 10,814766