Acesso e democratização do ensino superior com a Lei nº 12.711/12: o câmpus de Londrina da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
This paper analyzes the admittance of students in Paraná’s Federal University of Technology (Universidade Tecnológica Federal do Paraná) courses, Londrina’s Campus, in 2015, based on the changes introduced by the Quota Law (Federal Law 12.711/12). This law forced federal institutions of higher and t...
Principais autores: | Guerrini, Daniel, Piconi, Larissa Bassi, Sturion, Leonardo, Mata, Ednei Aparecido Dias da |
---|---|
Formato: | Artigo |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Londrina
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/28559 https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.99i251.3243 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-28559 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-285592022-05-18T06:08:19Z Acesso e democratização do ensino superior com a Lei nº 12.711/12: o câmpus de Londrina da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) Democratization and access to higher education through the Law 12.711/12: Londrina’s campus of the Federal University of Technology of Paraná (Universidade Tecnológica Federal do Paraná) Guerrini, Daniel Piconi, Larissa Bassi Sturion, Leonardo Mata, Ednei Aparecido Dias da Universidades e faculdades - Ingresso Programas de ação afirmativa Ensino superior Universities and colleges - Admission Affirmative action programs Education, Higher CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This paper analyzes the admittance of students in Paraná’s Federal University of Technology (Universidade Tecnológica Federal do Paraná) courses, Londrina’s Campus, in 2015, based on the changes introduced by the Quota Law (Federal Law 12.711/12). This law forced federal institutions of higher and technical education to set aside places for public school, low-income, and self-declared black, brown or indigenous students, which is a compensatory measure due to the effects of social privileges and inequalities in the access conditions to higher education. The procedure employed to assign spots in the aforementioned institution is investigated, in order to identify to what extent the affirmative actions have fulfilled its purpose. Students' admittance scores were collected, seeking their statistical measures of centrality, comparing quota and non-quota students, and the different courses. Furthermore, it analyzes the relation between the spot reservation and its assignment in the four quota categories and the non-quota students group. It is also observed that a course’s prestige is relevant to raise the students' admittance score medians and that the low-income quota category imposed obstacles to the assignment of spots. Este artigo analisa o ingresso de estudantes nos cursos da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Câmpus Londrina, no ano de 2015, com base nas mudanças implementadas pela Lei de Cotas (Lei Federal nº 12.711/2012). Essa lei tornou obrigatória a reserva de vagas para alunos egressos de escolas públicas, de baixa renda e autodeclarados pretos, pardos ou indígenas (PPI) nas instituições federais de ensino superior e técnico, constituindo-se como medida compensatória diante dos efeitos dos privilégios sociais e da desigualdade nas condições de acesso ao ensino superior. Investiga o preenchimento das vagas reservadas na instituição mencionada para identificar em que medida as ações afirmativas têm cumprido os propósitos para os quais foram pensadas. Foram coletadas as notas de entrada dos alunos em 2015, buscando suas medidas de centralidade estatística, comparando cotistas com não cotistas e os diferentes cursos entre si. Analisa, ainda, a relação entre reserva de vaga e seu preenchimento nas quatro categorias de cotistas e no grupo de não cotistas. Observa-se que o prestígio dos cursos é um fator relevante para o aumento das medianas das notas de entrada dos estudantes e também que a categoria de cotas para pessoas de baixa renda tem colocado entraves para o preenchimento de suas vagas. 2022-05-17T21:08:09Z 2022-05-17T21:08:09Z 2018 article GUERRINI, Daniel et al. Acesso e democratização do ensino superior com a Lei nº 12.711/12: o câmpus de Londrina da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 99, n. 251, p. 17-36, jan./abr. 2018. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/3316. Acesso em: 17 maio 2022. 2176-6681 http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/28559 https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.99i251.3243 por Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/3316 openAccess http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ application/pdf Londrina Brasil |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Universidades e faculdades - Ingresso Programas de ação afirmativa Ensino superior Universities and colleges - Admission Affirmative action programs Education, Higher CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Universidades e faculdades - Ingresso Programas de ação afirmativa Ensino superior Universities and colleges - Admission Affirmative action programs Education, Higher CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Guerrini, Daniel Piconi, Larissa Bassi Sturion, Leonardo Mata, Ednei Aparecido Dias da Acesso e democratização do ensino superior com a Lei nº 12.711/12: o câmpus de Londrina da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
description |
This paper analyzes the admittance of students in Paraná’s Federal University of Technology (Universidade Tecnológica Federal do Paraná) courses, Londrina’s Campus, in 2015, based on the changes introduced by the Quota Law (Federal Law 12.711/12). This law forced federal institutions of higher and technical education to set aside places for public school, low-income, and self-declared black, brown or indigenous students, which is a compensatory measure due to the effects of social privileges and inequalities in the access conditions to higher education. The procedure employed to assign spots in the aforementioned institution is investigated, in order to identify to what extent the affirmative actions have fulfilled its purpose. Students' admittance scores were collected, seeking their statistical measures of centrality, comparing quota and non-quota students, and the different courses. Furthermore, it analyzes the relation between the spot reservation and its assignment in the four quota categories and the non-quota students group. It is also observed that a course’s prestige is relevant to raise the students' admittance score medians and that the low-income quota category imposed obstacles to the assignment of spots. |
format |
Artigo |
author |
Guerrini, Daniel Piconi, Larissa Bassi Sturion, Leonardo Mata, Ednei Aparecido Dias da |
author_sort |
Guerrini, Daniel |
title |
Acesso e democratização do ensino superior com a Lei nº 12.711/12: o câmpus de Londrina da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
title_short |
Acesso e democratização do ensino superior com a Lei nº 12.711/12: o câmpus de Londrina da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
title_full |
Acesso e democratização do ensino superior com a Lei nº 12.711/12: o câmpus de Londrina da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
title_fullStr |
Acesso e democratização do ensino superior com a Lei nº 12.711/12: o câmpus de Londrina da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
title_full_unstemmed |
Acesso e democratização do ensino superior com a Lei nº 12.711/12: o câmpus de Londrina da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) |
title_sort |
acesso e democratização do ensino superior com a lei nº 12.711/12: o câmpus de londrina da universidade tecnológica federal do paraná (utfpr) |
publisher |
Londrina |
publishDate |
2022 |
citation |
GUERRINI, Daniel et al. Acesso e democratização do ensino superior com a Lei nº 12.711/12: o câmpus de Londrina da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 99, n. 251, p. 17-36, jan./abr. 2018. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/3316. Acesso em: 17 maio 2022. 2176-6681 |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/28559 https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.99i251.3243 |
_version_ |
1805301304898093056 |
score |
10,814766 |