Análise de erros cometidos na resolução de problemas envolvendo equações quadráticas

The present research aimed to analyze the errors made by students in solving problems involving quadratic equations. High school students from private schools participated in the research. The data collection occurred through the application of a notebook containing three questions involving quadrat...

ver descrição completa

Autor principal: Tochetto, Lucinéia Regina
Formato: Dissertação
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/28801
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-28801
recordtype dspace
spelling riut-1-288012022-06-15T06:06:19Z Análise de erros cometidos na resolução de problemas envolvendo equações quadráticas Analysis of errors made in the problem solving involving quadratic equations Tochetto, Lucinéia Regina Silveira, Adilson da https://orcid.org/0000-0002-9003-7557 http://lattes.cnpq.br/1469412279394937 Silveira, Adilson da https://orcid.org/0000-0002-9003-7557 http://lattes.cnpq.br/1469412279394937 Martins, Carlos Alexandre Ribeiro https://orcid.org/0000-0003-4445-084X http://lattes.cnpq.br/2894024245343536 Matucheski, Silvana https://orcid.org/0000-0002-4427-8157 http://lattes.cnpq.br/9095312134361355 Matemática - Estudo e ensino Equações quadráticas Equações Prática de ensino Mathematics - Study and teaching Equations, Quadratic Equations Student teaching CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Engenharia/Tecnologia/Gestão The present research aimed to analyze the errors made by students in solving problems involving quadratic equations. High school students from private schools participated in the research. The data collection occurred through the application of a notebook containing three questions involving quadratic equations. The data analysis was made, then, from fourteen questionnaires answered by students of the second and third series that were still following the system prior to the implementation of the new Common Curricular National Basis (CCNB). Data analysis was carried out in a qualitative way, using the error analysis methodology, taking into consideration the students’ written production in three questions with different levels of complexity. From the written production, it is possible to realize that the errors are not about finding the roots of the quadratic equations but rather interpret the statements, transcribe data into math language, algebraically manipulate the algebraic elements and execute basic arithmetic operations. To describe the errors and categorize them, several studies by other authors were used in works that involved the analysis of errors in several other mathematical topics. In this way, we conclude that the errors performed by the students are due to the lag in the previous contents that serve as a basis for learning the content about quadratic equations. A presente pesquisa teve como objetivo analisar os erros cometidos por estudantes na resolução de problemas envolvendo as equações quadráticas. Participaram da pesquisa estudantes do ensino médio da rede particular de ensino. A coleta de dados se deu através da aplicação de um caderno contendo três questões envolvendo equações quadráticas. A análise de dados foi feita, então, a partir de quatorze questionários respondidos por estudantes da segunda e da terceira série, já que estes ainda estavam seguindo o sistema anterior à implementação da nova Base Nacional Comum Curricular (BNCC). A análise dos dados se deu, de forma qualitativa, empregando-se a metodologia análise de erros, levando-se em conta a produção escrita dos estudantes em três questões de diferentes níveis de complexidade. A partir da produção escrita pode-se perceber que os erros não estão em encontrar a raiz das equações quadráticas, mas sim, em interpretar os enunciados, transcrever os dados para a linguagem matemática, manipular algebricamente os elementos algébricos e em executar operações aritméticas básicas. Para descrever os erros e categorizá-los, recorreu-se a diversos estudos de outros autores, em trabalhos que envolveram a análise de erros em diversos outros temas matemáticos. Desta forma, concluímos que os erros apresentados pelos estudantes se devem à defasagem nos conteúdos anteriores que servem de base para a aprendizagem do conteúdo acerca das equações quadráticas. 2022-06-14T11:48:17Z 2022-06-14T11:48:17Z 2022-05-03 masterThesis TOCHETTO, Lucinéia Regina. Análise de erros cometidos na resolução de problemas envolvendo equações quadráticas. 2022. Dissertação (Mestrado em Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2022. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/28801 por openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Pato Branco Brasil Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Matemática - Estudo e ensino
Equações quadráticas
Equações
Prática de ensino
Mathematics - Study and teaching
Equations, Quadratic
Equations
Student teaching
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Engenharia/Tecnologia/Gestão
spellingShingle Matemática - Estudo e ensino
Equações quadráticas
Equações
Prática de ensino
Mathematics - Study and teaching
Equations, Quadratic
Equations
Student teaching
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Engenharia/Tecnologia/Gestão
Tochetto, Lucinéia Regina
Análise de erros cometidos na resolução de problemas envolvendo equações quadráticas
description The present research aimed to analyze the errors made by students in solving problems involving quadratic equations. High school students from private schools participated in the research. The data collection occurred through the application of a notebook containing three questions involving quadratic equations. The data analysis was made, then, from fourteen questionnaires answered by students of the second and third series that were still following the system prior to the implementation of the new Common Curricular National Basis (CCNB). Data analysis was carried out in a qualitative way, using the error analysis methodology, taking into consideration the students’ written production in three questions with different levels of complexity. From the written production, it is possible to realize that the errors are not about finding the roots of the quadratic equations but rather interpret the statements, transcribe data into math language, algebraically manipulate the algebraic elements and execute basic arithmetic operations. To describe the errors and categorize them, several studies by other authors were used in works that involved the analysis of errors in several other mathematical topics. In this way, we conclude that the errors performed by the students are due to the lag in the previous contents that serve as a basis for learning the content about quadratic equations.
format Dissertação
author Tochetto, Lucinéia Regina
author_sort Tochetto, Lucinéia Regina
title Análise de erros cometidos na resolução de problemas envolvendo equações quadráticas
title_short Análise de erros cometidos na resolução de problemas envolvendo equações quadráticas
title_full Análise de erros cometidos na resolução de problemas envolvendo equações quadráticas
title_fullStr Análise de erros cometidos na resolução de problemas envolvendo equações quadráticas
title_full_unstemmed Análise de erros cometidos na resolução de problemas envolvendo equações quadráticas
title_sort análise de erros cometidos na resolução de problemas envolvendo equações quadráticas
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2022
citation TOCHETTO, Lucinéia Regina. Análise de erros cometidos na resolução de problemas envolvendo equações quadráticas. 2022. Dissertação (Mestrado em Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2022.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/28801
_version_ 1805315422206033920
score 10,814766