Ensino de matemática no contexto da educação ambiental: elaboração de uma proposta didática para um 6º ano do ensino fundamental
The main objective of this research is to present a didactic proposal for Mathematics Teaching in the context of Environmental Education for a 5th gradeclass of Elementary School. Game was chosen for its playful and motivating character. After elaboration, the activity was applied in a 5th grade cla...
Autor principal: | Moreira, Alexandre Alievi |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/28890 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-28890 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-288902022-06-29T19:18:12Z Ensino de matemática no contexto da educação ambiental: elaboração de uma proposta didática para um 6º ano do ensino fundamental Mathematics teaching in the context of environmental education: elaboration of a didactic proposal for a 5th grade class of elementary school Moreira, Alexandre Alievi Pereira, Luciana Boemer Cesar Pereira, Luciana Boemer Cesar Descrovi, Elizabete Genedir Adamczuk, Samara Ernandes Matemática - Estudo e ensino Educação ambiental Jogos no ensino de matemática Mathematics - Study and teaching Environmental education Games in mathematics education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The main objective of this research is to present a didactic proposal for Mathematics Teaching in the context of Environmental Education for a 5th gradeclass of Elementary School. Game was chosen for its playful and motivating character. After elaboration, the activity was applied in a 5th grade class of Elementary School in a state college located in the municipality of Santa Terezinha de Itaipu, in the west of Paraná. From the observation of the students during the game, it can be concluded that the objectives sought for the proposal were reached, considering that all the students became involved with the activity and felt motivated to participate in it. Bythe game, students were able to practice mathematical content that they had already studied, and also learn subjects of their local reality related to the environment. Nowadays, it is perceived that teachers are increasingly worried about finding a teaching methodology that will make their classes more attractive to students and the learning more meaningful. From this perspective, it is expected that the didactic proposal presented in this research may contribute to the pedagogical practice of mathematics teachers. O objetivo principal desta pesquisa é apresentar uma proposta didática para o Ensino de Matemática no contexto da Educação Ambiental para um 6º ano do Ensino Fundamental. Optou-se pelo jogo devido ao seu caráter lúdico e motivador. Após elaborada, a atividade foi aplicada em uma turma de 6º ano do Ensino Fundamental em um colégio estadual localizado no município de Santa Terezinha de Itaipu, no oeste do Paraná. A partir da observação dos alunos durante a realização do jogo, pode-se concluir que os objetivos almejados para a proposta foram alcançados, tendo em vista que todos os estudantes se envolveram com a atividade e se sentiram motivados em participar dela .Através do jogo, os alunos puderam praticar conteúdos matemáticos que já haviam estudado, e também aprender assuntos da sua realidade local relacionados ao meio ambiente. Atualmente, percebe-se que os professores estão cada vez mais preocupados em encontrar uma metodologia de ensino que torne suas aulas mais atraentes para os estudantes e a aprendizagem mais significativa. Nesta perspectiva, espera-se que a proposta didática apresentada nesta pesquisa possa contribuir na prática pedagógica de docentes de Matemática. 2022-06-22T19:33:27Z 2022-06-22T19:33:27Z 2018-09-15 specializationThesis MOREIRA, Alexandre Alievi. Ensino de matemática no contexto da educação ambiental: elaboração de uma proposta didática para um 6º ano do ensino fundamental. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Práticas Educacionais em Ciências e Pluralidade) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Dois Vizinhos, 2018. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/28890 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Dois Vizinhos Brasil Práticas Educacionais em Ciências e Pluralidade UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Matemática - Estudo e ensino Educação ambiental Jogos no ensino de matemática Mathematics - Study and teaching Environmental education Games in mathematics education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Matemática - Estudo e ensino Educação ambiental Jogos no ensino de matemática Mathematics - Study and teaching Environmental education Games in mathematics education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Moreira, Alexandre Alievi Ensino de matemática no contexto da educação ambiental: elaboração de uma proposta didática para um 6º ano do ensino fundamental |
description |
The main objective of this research is to present a didactic proposal for Mathematics Teaching in the context of Environmental Education for a 5th gradeclass of Elementary School. Game was chosen for its playful and motivating character. After elaboration, the activity was applied in a 5th grade class of Elementary School in a state college located in the municipality of Santa Terezinha de Itaipu, in the west of Paraná. From the observation of the students during the game, it can be concluded that the objectives sought for the proposal were reached, considering that all the students became involved with the activity and felt motivated to participate in it. Bythe game, students were able to practice mathematical content that they had already studied, and also learn subjects of their local reality related to the environment. Nowadays, it is perceived that teachers are increasingly worried about finding a teaching methodology that will make their classes more attractive to students and the learning more meaningful. From this perspective, it is expected that the didactic proposal presented in this research may contribute to the pedagogical practice of mathematics teachers. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização) |
author |
Moreira, Alexandre Alievi |
author_sort |
Moreira, Alexandre Alievi |
title |
Ensino de matemática no contexto da educação ambiental: elaboração de uma proposta didática para um 6º ano do ensino fundamental |
title_short |
Ensino de matemática no contexto da educação ambiental: elaboração de uma proposta didática para um 6º ano do ensino fundamental |
title_full |
Ensino de matemática no contexto da educação ambiental: elaboração de uma proposta didática para um 6º ano do ensino fundamental |
title_fullStr |
Ensino de matemática no contexto da educação ambiental: elaboração de uma proposta didática para um 6º ano do ensino fundamental |
title_full_unstemmed |
Ensino de matemática no contexto da educação ambiental: elaboração de uma proposta didática para um 6º ano do ensino fundamental |
title_sort |
ensino de matemática no contexto da educação ambiental: elaboração de uma proposta didática para um 6º ano do ensino fundamental |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2022 |
citation |
MOREIRA, Alexandre Alievi. Ensino de matemática no contexto da educação ambiental: elaboração de uma proposta didática para um 6º ano do ensino fundamental. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Práticas Educacionais em Ciências e Pluralidade) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Dois Vizinhos, 2018. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/28890 |
_version_ |
1805315424321011712 |
score |
10,814766 |