Desenvolvimento de uma ferramenta computacional para ensino da operação unitária de evaporação

The job market demands that the engineer has knowledge of a diverse range of software and computer programs to solve problems that may occur in the daily life of the industry. It is extremely important that engineering students have contact to get used to the use of software during their training, l...

ver descrição completa

Autor principal: Mateus Filho, Paulo Rubens
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/28917
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-28917
recordtype dspace
spelling riut-1-289172022-06-25T06:06:22Z Desenvolvimento de uma ferramenta computacional para ensino da operação unitária de evaporação Development of a computational tool for teaching unitary evaporation operation Mateus Filho, Paulo Rubens Mariano, Gabriel Cassemiro Steffen, Vilmar Mariano, Gabriel Cassemiro Steffen, Vilmar Novello, Cláudio Roberto Operações unitárias (Engenharia química) Evaporação Python (Linguagem de programação de computador) Evaporation Python (Computer program language) CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA QUIMICA The job market demands that the engineer has knowledge of a diverse range of software and computer programs to solve problems that may occur in the daily life of the industry. It is extremely important that engineering students have contact to get used to the use of software during their training, learning its operation, developing new tools or using them to aid in learning operations that have complex or extensive mathematical modeling. The ability to use software can be a positive differential for the engineer. The assimilation of the process, the development of critical thinking and a greater perception of the effect of variables on the system are the main benefits that the use of software for teaching can offer. It is noteworthy that these tools are not intended to replace traditional teaching nor work as a result calculator. They seek to favor the cause and effect tests, performed through simulation with extrapolation of physical conditions in the model, increasing the perception of the effect of each variable in the response of the unit operation. With mastery of the equation, the student, in a short period of time, can perform several simulations, improving the understanding of the unit operation. A computational tool structured in Python was developed to teach the unitary evaporation operation. This tool allows you to solve exercises and compare processes that have up to five effects in an easy and intuitive way, with step-by-step graphics and resolutions to help the student's understanding of the equation of the operation. With the tests carried out in this work, it can be seen that the developed tool can be very effective and can be used by engineering students for a better understanding of the unitary evaporation operation. O mercado de trabalho cobra que o engenheiro tenha conhecimento de uma gama diversificada de softwares e programas computacionais para a resolução de problemas que venham a ocorrer no cotidiano da indústria. É de suma importância que os alunos de engenharia tenham contato para se ambientar com uso de softwares durante a sua formação, aprendendo seu funcionamento, elaborando novas ferramentas ou as utilizando para auxílio no aprendizado de operações que possuam uma modelagem matemática complexa ou extensa. A habilidade no uso de softwares pode ser um diferencial positivo para o engenheiro. A assimilação do processo, o desenvolvimento de um pensamento crítico e uma maior percepção do efeito das variáveis sobre o sistema, são os principais benefícios que o uso de softwares para o ensino pode oferecer. Vale ressaltar que essas ferramentas não visam substituir o ensino tradicional e nem funcionar como uma calculadora de resultados. Elas buscam favorecer os testes causa e efeito, feita através da simulação com extrapolação de condições físicas no modelo, aumentando a percepção do efeito de cada variável na resposta da operação unitária. Com domínio do equacionamento, o aluno em curto espaço de tempo, consegue realizar várias simulações, aprimorando a compreensão da operação unitária. Foi desenvolvida uma ferramenta computacional estruturada em Python para ensino da operação unitária de evaporação, essa ferramenta possibilita resolver exercícios e comparar processos que possuam até cinco efeitos de maneira fácil e intuitiva, com gráficos e resoluções passo a passo para ajudar o entendimento do aluno sobre o equacionamento da operação. Com os testes realizados nesse trabalho, percebe-se que a ferramenta desenvolvida consegue ser bem eficaz, podendo ser utilizada por alunos de Engenharia para um melhor entendimento da operação unitária de evaporação. 2022-06-24T23:11:38Z 2022-06-24T23:11:38Z 2021-12-03 bachelorThesis MATEUS FILHO, Paulo Rubens. Desenvolvimento de uma ferramenta computacional para ensino da operação unitária de evaporação. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Engenharia Química) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Francisco Beltrão, 2021. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/28917 por openAccess http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Francisco Beltrao Brasil Engenharia Química UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Operações unitárias (Engenharia química)
Evaporação
Python (Linguagem de programação de computador)
Evaporation
Python (Computer program language)
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA QUIMICA
spellingShingle Operações unitárias (Engenharia química)
Evaporação
Python (Linguagem de programação de computador)
Evaporation
Python (Computer program language)
CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA QUIMICA
Mateus Filho, Paulo Rubens
Desenvolvimento de uma ferramenta computacional para ensino da operação unitária de evaporação
description The job market demands that the engineer has knowledge of a diverse range of software and computer programs to solve problems that may occur in the daily life of the industry. It is extremely important that engineering students have contact to get used to the use of software during their training, learning its operation, developing new tools or using them to aid in learning operations that have complex or extensive mathematical modeling. The ability to use software can be a positive differential for the engineer. The assimilation of the process, the development of critical thinking and a greater perception of the effect of variables on the system are the main benefits that the use of software for teaching can offer. It is noteworthy that these tools are not intended to replace traditional teaching nor work as a result calculator. They seek to favor the cause and effect tests, performed through simulation with extrapolation of physical conditions in the model, increasing the perception of the effect of each variable in the response of the unit operation. With mastery of the equation, the student, in a short period of time, can perform several simulations, improving the understanding of the unit operation. A computational tool structured in Python was developed to teach the unitary evaporation operation. This tool allows you to solve exercises and compare processes that have up to five effects in an easy and intuitive way, with step-by-step graphics and resolutions to help the student's understanding of the equation of the operation. With the tests carried out in this work, it can be seen that the developed tool can be very effective and can be used by engineering students for a better understanding of the unitary evaporation operation.
format Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
author Mateus Filho, Paulo Rubens
author_sort Mateus Filho, Paulo Rubens
title Desenvolvimento de uma ferramenta computacional para ensino da operação unitária de evaporação
title_short Desenvolvimento de uma ferramenta computacional para ensino da operação unitária de evaporação
title_full Desenvolvimento de uma ferramenta computacional para ensino da operação unitária de evaporação
title_fullStr Desenvolvimento de uma ferramenta computacional para ensino da operação unitária de evaporação
title_full_unstemmed Desenvolvimento de uma ferramenta computacional para ensino da operação unitária de evaporação
title_sort desenvolvimento de uma ferramenta computacional para ensino da operação unitária de evaporação
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2022
citation MATEUS FILHO, Paulo Rubens. Desenvolvimento de uma ferramenta computacional para ensino da operação unitária de evaporação. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Engenharia Química) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Francisco Beltrão, 2021.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/28917
_version_ 1805302293315190784
score 10,814766