Análise estatística de despesas de campanhas em eleições proporcionais municipais brasileiras

Election campaigns involve several strategies to obtain the maximum number of votes for the parties or coalition. Campaign speding is increasing and therefore there is a need to better understand the dynamics of these resources, to enable a more effective planning of these expenses, essentially when...

ver descrição completa

Autor principal: Cantiere, Patricia Castoldi
Formato: Dissertação
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/28974
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-28974
recordtype dspace
spelling riut-1-289742022-07-02T06:06:01Z Análise estatística de despesas de campanhas em eleições proporcionais municipais brasileiras Analysis of campaign spending in proporcional municipal elections in Brazil Cantiere, Patricia Castoldi Cardoso, Magda https://orcid.org/ 0000-0003-1057-3796 http://lattes.cnpq.br/4460143905298458 Vieira, Denner Serafim https://orcid.org/ 0000-0003-3854-7389 http://lattes.cnpq.br/0145734289988521 Cardoso, Magda https://orcid.org/ 0000-0003-1057-3796 http://lattes.cnpq.br/4460143905298458 Souza, Wyrllen Everson de https://orcid.org/ 0000-0002-2603-5215 http://lattes.cnpq.br/3149585270858364 Partidos políticos Eleições Voto Political parties Elections Ballot CNPQ::ENGENHARIAS Engenharia/Tecnologia/Gestão Election campaigns involve several strategies to obtain the maximum number of votes for the parties or coalition. Campaign speding is increasing and therefore there is a need to better understand the dynamics of these resources, to enable a more effective planning of these expenses, essentially when it comes to proportional elections, where the party’s total votes are what determines the number of seats obtained by the party. Therefore, this study proposed three analyses: 1. relationship between votes and campaign expenses; 2. relationship between real expenses and expected of winning candidates; 3. relationship between the total votes and the numberof votes expected for the winning candidates. All analyzes are displayed by party and party ideology and by city, for Brazilian proportional municipal election data over the past five years. The three relationships provided models of scale laws, making it possible to verify in the first analysis that the higher the expense, more expensive is the vote for the party, in the second analysis it was found that the vote for the winning candidate is more expensive than the price the average vote in the party, the last analysis found that, the greater the number of votes, the lower the use of the party’s votes when exists coalitions of parties, the results is reversed when there isn’t coalition Campanhas eleitorais envolvem diversas estratégias para se obter o máximo de votos para a sigla partidária ou coligação. Os gastos com essas campanhas são crescentes e por isso há a necessidade de se compreender melhor a dinâmica destes recursos, para viabilizar um planejamento mais eficaz dessas despesas, essencialmente, quando se trata de eleições proporcionais, onde o total de votos do partido e o que determina o número de vagas obtidas. Logo, esse estudo próprios votos e despesas; 2. relação entre despesa real e despesa esperada dos candidatos eleitos; 3. relação entre o total de votos e o número de votos esperados para os eleitos. Todas as analises são exibidas por partido e ideologia partidária e por cidade, para os dados de eleições proporcionais municipais do Brasil, nos últimos cinco anos. As três relações forneceram modelos de leis de escala, possibilitando verificar na primeira análise que, quanto maior a despesa, mais caro fica o voto para o partido, na segunda análise foi constatado que o voto para o candidato eleito é mais caro do que o preço médio do voto no partido, já a última análise constatou que com coligações partidárias, quanto maior a quantidade de votos, menor e o aproveitamento dos votos do partido, resultado que e invertido com o fim das coligações. 2022-07-01T17:37:11Z 2022-07-01T17:37:11Z 2021-08-31 masterThesis CANTIERE, Patricia Castoldi. Analise estatística de despesas de campanhas em eleicões proporcionais municipais brasileiras. 2021. Dissertação (Mestrado em Inovações Tecnológicas) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campo Mourão, 2021. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/28974 por openAccess https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Campo Mourao Brasil Programa de Pós-Graduação em Inovações Tecnológicas UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Partidos políticos
Eleições
Voto
Political parties
Elections
Ballot
CNPQ::ENGENHARIAS
Engenharia/Tecnologia/Gestão
spellingShingle Partidos políticos
Eleições
Voto
Political parties
Elections
Ballot
CNPQ::ENGENHARIAS
Engenharia/Tecnologia/Gestão
Cantiere, Patricia Castoldi
Análise estatística de despesas de campanhas em eleições proporcionais municipais brasileiras
description Election campaigns involve several strategies to obtain the maximum number of votes for the parties or coalition. Campaign speding is increasing and therefore there is a need to better understand the dynamics of these resources, to enable a more effective planning of these expenses, essentially when it comes to proportional elections, where the party’s total votes are what determines the number of seats obtained by the party. Therefore, this study proposed three analyses: 1. relationship between votes and campaign expenses; 2. relationship between real expenses and expected of winning candidates; 3. relationship between the total votes and the numberof votes expected for the winning candidates. All analyzes are displayed by party and party ideology and by city, for Brazilian proportional municipal election data over the past five years. The three relationships provided models of scale laws, making it possible to verify in the first analysis that the higher the expense, more expensive is the vote for the party, in the second analysis it was found that the vote for the winning candidate is more expensive than the price the average vote in the party, the last analysis found that, the greater the number of votes, the lower the use of the party’s votes when exists coalitions of parties, the results is reversed when there isn’t coalition
format Dissertação
author Cantiere, Patricia Castoldi
author_sort Cantiere, Patricia Castoldi
title Análise estatística de despesas de campanhas em eleições proporcionais municipais brasileiras
title_short Análise estatística de despesas de campanhas em eleições proporcionais municipais brasileiras
title_full Análise estatística de despesas de campanhas em eleições proporcionais municipais brasileiras
title_fullStr Análise estatística de despesas de campanhas em eleições proporcionais municipais brasileiras
title_full_unstemmed Análise estatística de despesas de campanhas em eleições proporcionais municipais brasileiras
title_sort análise estatística de despesas de campanhas em eleições proporcionais municipais brasileiras
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2022
citation CANTIERE, Patricia Castoldi. Analise estatística de despesas de campanhas em eleicões proporcionais municipais brasileiras. 2021. Dissertação (Mestrado em Inovações Tecnológicas) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campo Mourão, 2021.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/28974
_version_ 1805297224111882240
score 10,814766