Controle da vibração de transporte vertical considerando a aplicação de controle passivo e ativo

Considering the comfort of passengers in high-speed elevators, this work aims to present the study of the efficiency of passive control and active control in reducing vibration levels in a high-performance vertical transport system. To analyze the performance of the proposed controls, the horizontal...

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Autor principal: Gonçalves, Marcos
Formato: Dissertação
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/29027
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spelling riut-1-290272022-07-08T06:05:53Z Controle da vibração de transporte vertical considerando a aplicação de controle passivo e ativo Vertical transport vibration control considering the application of passive and active control Gonçalves, Marcos Tusset, Angelo Marcelo https://orcid.org/0000-0003-3144-0407 http://lattes.cnpq.br/1204232509410955 Tusset, Angelo Marcelo https://orcid.org/0000-0003-3144-0407 http://lattes.cnpq.br/1204232509410955 Oliveira, Clivaldo de https://orcid.org/0000-0001-6117-6841 http://lattes.cnpq.br/9325549565199068 Balthazar, José Manoel https://orcid.org/0000-0002-9796-3609 http://lattes.cnpq.br/9728054402919622 Elevadores Controladores PID Vibração Controle de processo Elevators PID controllers Vibration Process control CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICA Engenharia/Tecnologia/Gestão Considering the comfort of passengers in high-speed elevators, this work aims to present the study of the efficiency of passive control and active control in reducing vibration levels in a high-performance vertical transport system. To analyze the performance of the proposed controls, the horizontal response of a mathematical model of vertical transport with 4 degrees of freedom is considered, subject to excitations from the rail guide deformations. Being considered a passive control composed of a non-linear dynamic vibration absorber and an active control designed by a Proportional Integral Derivative (PID) control. The levels of vibration and comfort in the cabin, and the efficiency of the proposed control projects, are numerically analyzed considering the levels of lateral accelerations of the elevator with the levels of comfort felt by passengers in accordance with ISO 2631 and BS 6841. Numerical simulations demonstrated that the proposed PID control is efficient in reducing vibration levels and that the proper configuration of the non-linear dynamic vibration absorber parameters is essential to ensure a better level of comfort for passengers, and that the increase in speed associated with the use of the non-linear dynamic vibration absorber can improve the comfort level by reducing the accelerations in the elevator cabin. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) Considerando o conforto dos passageiros em elevadores de alta velocidades, este trabalho tem como objetivo apresentar o estudo da eficiência de controle passivo e controle ativo na redução dos níveis de vibração em um sistema de transporte vertical de alto desempenho. Para analisar o desempenho dos controles propostos é considerada a resposta horizontal de um modelo matemático de transporte vertical com 4 graus de liberdade, sujeito a excitações provenientes das deformações de guia de trilho. Sendo considerado um controle passivo composto por um absorvedor de vibração dinâmico não linear e um controle ativo projetado por um controle Proporcional Integral Derivativo (PID). Os níveis de vibração e conforto na cabine, e a eficiência dos projetos de controle propostos, são analisados numéricos considerando os níveis de acelerações laterais do elevador com os níveis de conforto sentido pelos passageiros de acordo com a ISO 2631 e BS 6841. Os resultados das simulações numéricas demonstraram que o controle PID proposto é eficiente na redução dos níveis de vibração e que a configuração adequada dos parâmetros do absorvedor de vibração dinâmico não linear é essencial para garantir um melhor nível de conforto aos passageiros, e que o aumento da velocidade associado ao uso do absorvedor de vibrações dinâmico não linear pode melhorar o nível de conforto reduzindo as acelerações na cabine. 2022-07-07T20:45:03Z 2022-07-07T20:45:03Z 2022-04-28 masterThesis GONÇALVES, Marcos. Controle da vibração de transporte vertical considerando a aplicação de controle passivo e ativo. 2022. Dissertação (Mestrado em Engenharia Elétrica) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2022. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/29027 por openAccess http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Ponta Grossa Brasil Programa de Pós-Graduação em Engenharia Elétrica UTFPR
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Gonçalves, Marcos
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description Considering the comfort of passengers in high-speed elevators, this work aims to present the study of the efficiency of passive control and active control in reducing vibration levels in a high-performance vertical transport system. To analyze the performance of the proposed controls, the horizontal response of a mathematical model of vertical transport with 4 degrees of freedom is considered, subject to excitations from the rail guide deformations. Being considered a passive control composed of a non-linear dynamic vibration absorber and an active control designed by a Proportional Integral Derivative (PID) control. The levels of vibration and comfort in the cabin, and the efficiency of the proposed control projects, are numerically analyzed considering the levels of lateral accelerations of the elevator with the levels of comfort felt by passengers in accordance with ISO 2631 and BS 6841. Numerical simulations demonstrated that the proposed PID control is efficient in reducing vibration levels and that the proper configuration of the non-linear dynamic vibration absorber parameters is essential to ensure a better level of comfort for passengers, and that the increase in speed associated with the use of the non-linear dynamic vibration absorber can improve the comfort level by reducing the accelerations in the elevator cabin.
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