Ensino e aprendizagem de matemática para alunos autistas
In this work we seek to understand how research has been approaching the teaching and learning of mathematics for autistic students. To achieve this objective, the methodology of bibliographic research related to academic productions was used. Being established for the work, the specific objectives:...
Autor principal: | Pomiechinski, Jéssica |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/29219 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-29219 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-292192022-08-12T06:06:15Z Ensino e aprendizagem de matemática para alunos autistas Teaching and learning of mathematics for autistic students Pomiechinski, Jéssica Bennemann, Marcio Caldatto, Marlova Estella Bennemann, Marcio Scheitt, Luiz Carlos Cappelin, Alcione Autismo Estratégias de aprendizagem Educação inclusiva Matemática - Estudo e ensino Autism Learning strategies Inclusive education Mathematics - Study and teaching CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA In this work we seek to understand how research has been approaching the teaching and learning of mathematics for autistic students. To achieve this objective, the methodology of bibliographic research related to academic productions was used. Being established for the work, the specific objectives: to understand how the teaching of Mathematics is designated for autistic students in basic education, and to analyze the existence of proper materials for the teaching of Mathematics to these students. The articles were selected from the Annals of the National Meeting of Mathematics Education (ENEM), published between 2016 and 2019, as well as scientific works found in Revista Bolema. In both, the focus is on the idea of teaching mathematics to autistic students. From the reading and analysis of the 6 selected works, topics were elaborated presenting the abstracts, followed by the discussion of the characterization of each one of them, presenting objective, mathematical content approached, the use of digital technologies and the existence of some auxiliary material, be it manipulable or ludic. That said, it was possible to conclude that the teaching proposals for autistic students, addressed in the development, are based on individual aspects of each student, year of education and level of intellectual difficulty, realizing that the teaching of mathematics has been adapting to the needs of these students. The fact that the proposals are adapted according to each need highlights that no material specific to this public is presented and used. Neste trabalho procuramos compreender como as pesquisas vêm abordando o ensino e a aprendizagem matemática para alunos autistas. Para atingir esse objetivo foi utilizada a metodologia de pesquisa bibliográfica relativa a produções acadêmicas. Sendo estabelecidos para o trabalho, os objetivos específicos: compreender como se designa o ensino da Matemática para estudantes autistas no ensino básico, e, analisar a existência de materiais próprios para o ensino de matemática a esses alunos. Os artigos foram selecionados dos Anais do Encontro Nacional de Educação Matemática (ENEM), publicados entre 2016 e 2019, e também trabalhos científicos encontrados na Revista Bolema. Em ambos, o foco está voltado na ideia do ensino de Matemática para alunos autistas. A partir da leitura e análise dos 6 trabalhos selecionados, foram elaborados tópicos apresentando os resumos, seguido da discussão da caracterização de cada um deles, apresentando objetivo, conteúdo matemático abordado, o uso de tecnologias digitais e a existência de algum material auxiliar, seja ele manipulável ou lúdico. Isto posto, foi possível concluir que as propostas de ensino para alunos autistas, abordadas no desenvolvimento, se dão a partir de aspectos individuais de cada aluno, ano de ensino e nível de dificuldade intelectual, percebendo que o ensino de matemática vem se adaptando às necessidades desses alunos. O fato de que as propostas são adaptadas conforme cada necessidade, ressalta que não são apresentados e utilizados nenhum material próprio para esse público. 2022-08-11T13:11:51Z 2022-08-11T13:11:51Z 2022-05-15 bachelorThesis POMIECHINSKI, Jéssica. Ensino e aprendizagem de matemática para alunos autistas. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2022. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/29219 por openAccess https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Pato Branco Brasil Departamento Acadêmico de Matemática Licenciatura em Matemática UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Autismo Estratégias de aprendizagem Educação inclusiva Matemática - Estudo e ensino Autism Learning strategies Inclusive education Mathematics - Study and teaching CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
spellingShingle |
Autismo Estratégias de aprendizagem Educação inclusiva Matemática - Estudo e ensino Autism Learning strategies Inclusive education Mathematics - Study and teaching CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Pomiechinski, Jéssica Ensino e aprendizagem de matemática para alunos autistas |
description |
In this work we seek to understand how research has been approaching the teaching and learning of mathematics for autistic students. To achieve this objective, the methodology of bibliographic research related to academic productions was used. Being established for the work, the specific objectives: to understand how the teaching of Mathematics is designated for autistic students in basic education, and to analyze the existence of proper materials for the teaching of Mathematics to these students. The articles were selected from the Annals of the National Meeting of Mathematics Education (ENEM), published between 2016 and 2019, as well as scientific works found in Revista Bolema. In both, the focus is on the idea of teaching mathematics to autistic students. From the reading and analysis of the 6 selected works, topics were elaborated presenting the abstracts, followed by the discussion of the characterization of each one of them, presenting objective, mathematical content approached, the use of digital technologies and the existence of some auxiliary material, be it manipulable or ludic. That said, it was possible to conclude that the teaching proposals for autistic students, addressed in the development, are based on individual aspects of each student, year of education and level of intellectual difficulty, realizing that the teaching of mathematics has been adapting to the needs of these students. The fact that the proposals are adapted according to each need highlights that no material specific to this public is presented and used. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Pomiechinski, Jéssica |
author_sort |
Pomiechinski, Jéssica |
title |
Ensino e aprendizagem de matemática para alunos autistas |
title_short |
Ensino e aprendizagem de matemática para alunos autistas |
title_full |
Ensino e aprendizagem de matemática para alunos autistas |
title_fullStr |
Ensino e aprendizagem de matemática para alunos autistas |
title_full_unstemmed |
Ensino e aprendizagem de matemática para alunos autistas |
title_sort |
ensino e aprendizagem de matemática para alunos autistas |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2022 |
citation |
POMIECHINSKI, Jéssica. Ensino e aprendizagem de matemática para alunos autistas. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2022. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/29219 |
_version_ |
1805319313283874816 |
score |
10,814766 |