Otimização de rotas de entrega de uma empresa de serviço postal de Londrina

The Postal Service Company that was analyzed makes daily deliveries to multiple addresses and the ordering of the points served by each route is done manually and intuitively in advance by the couriers, which often causes delays, idleness, decreased productivity and perhaps an increase of costs for...

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Principais autores: Diniz, Jeferson Waldstain de Souza, Almeida, Marina Fank de
Formato: Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/29248
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spelling riut-1-292482022-08-16T06:08:16Z Otimização de rotas de entrega de uma empresa de serviço postal de Londrina Optimization of delivery routes of a postal service company in Londrina Diniz, Jeferson Waldstain de Souza Almeida, Marina Fank de Santos, Bruno Samways dos Santos, Bruno Sanways dos Lima, Rafael Henrique Palma Andrade, Pedro Rochavetz de Lara Rotas comerciais Serviço postal Caixeiros-viajantes Entrega de mercadorias Eficiência organizacional Trade routes Postal service Traveling sales personnel Delivery of goods Organizational effectiveness CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO The Postal Service Company that was analyzed makes daily deliveries to multiple addresses and the ordering of the points served by each route is done manually and intuitively in advance by the couriers, which often causes delays, idleness, decreased productivity and perhaps an increase of costs for the company. Therefore, the objective of the present work is to present a study of solution strategies for the optimization of routes using the OR-TOOLS library, considering the addresses of deliveries, seeking to improve the route taken by the couriers. The methodology consisted in the elaboration of a data set, from a matrix of distances by latitude and longitude and application of three solution strategies: considering the problem as a Traveling Salesman Problem; another solving a VRP problem considering all delivery points of the studied scripts; and the other solving the VRP problem considering all the delivery points of the routes and using the k-Means clustering method. The results obtained showed reductions in distances traveled in relation to the actual distance traveled previously of approximately 27.12% for the first route with 113 service points and approximately 28.44% for the second route analyzed with 85 service points, based on the first strategy. Already through the second strategy, it was reduced by about 21.38% and 26.79%, respectively, for the first and second script. Finally, in Strategy 3, the reduction was approximately 25.01% for the first script and 30.21% for the second; showing that the routing strategies used here optimized the total distances covered in deliveries, which is a strong indication of an improvement in the service provided, despite the average computational times for executing the codes still being high, about 2.01 minutes for the Strategy 1, 34.76 minutes for Strategy 2 and 4.78 minutes for Strategy 3. A Empresa de Serviço Postal que foi analisada realiza entregas diariamente em múltiplos endereços e a ordenação dos pontos atendidos por cada rota é feita de forma manual e intuitiva previamente pelos entregadores, o que muitas vezes causa atrasos, ociosidade, diminuição da produtividade e talvez um aumento de custos para a empresa. Por isso, o objetivo do presente trabalho é apresentar um estudo de estratégias de solução para a otimização das rotas utilizando a biblioteca OR-TOOLS, considerando os endereços das entregas buscando melhorar o trajeto percorrido pelos entregadores. A metodologia consistiu na elaboração de um conjunto de dados, a partir de uma matriz de distâncias por latitude e longitude e aplicação de três estratégias de solução: considerando o problema como um Problema do Caixeiro Viajante; outra resolvendo um problema de VRP considerando todos os pontos de entrega dos roteiros estudados; e a outra resolvendo o problema de VRP considerando todos os pontos de entrega dos roteiros e utilizando o método de agrupamento k-Means. Os resultados obtidos apresentaram reduções das distâncias percorridas em relação a distância real percorrida anteriormente de aproximadamente 27,12% para o primeiro roteiro com 113 pontos de atendimento e aproximadamente 28,44% para o segundo roteiro analisado com 85 pontos de atendimento, com base na primeira estratégia. Já através da segunda estratégia reduziu-se cerca de 21,38% e 26,79%, respectivamente, para o primeiro e segundo roteiro. Por fim, a Estratégia 3, a redução foi de aproximadamente 25,01% para o primeiro roteiro e 30,21% para o segundo; mostrando que as estratégias de roteirização aqui utilizados otimizaram as distâncias totais percorridas nas entregas, sendo um forte indício de melhora do serviço prestado, apesar dos tempos médios computacionais para execução dos códigos ainda mostrarem-se altos, cerca de 2,01 minutos para a Estratégia 1, 34,76 minutos para a Estratégia 2 e 4,78 minutos para a Estratégia 3. 2022-08-15T13:20:54Z 2022-08-15T13:20:54Z 2022-06-09 bachelorThesis DINIZ, Jeferson Waldstain de Souza; ALMEIDA, Marina Fank de. Otimização de rotas de entrega de uma empresa de serviço postal de Londrina. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Engenharia de Produção) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, 2022. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/29248 por openAccess https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Londrina Brasil Engenharia de Produção UTFPR
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Otimização de rotas de entrega de uma empresa de serviço postal de Londrina
description The Postal Service Company that was analyzed makes daily deliveries to multiple addresses and the ordering of the points served by each route is done manually and intuitively in advance by the couriers, which often causes delays, idleness, decreased productivity and perhaps an increase of costs for the company. Therefore, the objective of the present work is to present a study of solution strategies for the optimization of routes using the OR-TOOLS library, considering the addresses of deliveries, seeking to improve the route taken by the couriers. The methodology consisted in the elaboration of a data set, from a matrix of distances by latitude and longitude and application of three solution strategies: considering the problem as a Traveling Salesman Problem; another solving a VRP problem considering all delivery points of the studied scripts; and the other solving the VRP problem considering all the delivery points of the routes and using the k-Means clustering method. The results obtained showed reductions in distances traveled in relation to the actual distance traveled previously of approximately 27.12% for the first route with 113 service points and approximately 28.44% for the second route analyzed with 85 service points, based on the first strategy. Already through the second strategy, it was reduced by about 21.38% and 26.79%, respectively, for the first and second script. Finally, in Strategy 3, the reduction was approximately 25.01% for the first script and 30.21% for the second; showing that the routing strategies used here optimized the total distances covered in deliveries, which is a strong indication of an improvement in the service provided, despite the average computational times for executing the codes still being high, about 2.01 minutes for the Strategy 1, 34.76 minutes for Strategy 2 and 4.78 minutes for Strategy 3.
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