As concepções de impactos no contexto do Núcleo de Altos Estudos Amazônicos (NAEA): percepção docente e produtos da pós graduação
The present study originates from the trajectory, relationships and interrelationships that are developed and established within the scope of Higher Education: the dialogue of the university as an organization and its surroundings. Although we know that the study agendas on university topics and the...
Autor principal: | Miranda, Suzanne Lais Santana |
---|---|
Formato: | Dissertação |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/30396 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-30396 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-303962023-01-21T06:06:40Z As concepções de impactos no contexto do Núcleo de Altos Estudos Amazônicos (NAEA): percepção docente e produtos da pós graduação The conceptions of impacts in the context of the Nucleus of High Amazon Studies (NAEA): teacher perception and postgraduate products Miranda, Suzanne Lais Santana Pezarico, Giovanna https://orcid.org/0000-0001-5576-6685 http://lattes.cnpq.br/2031390761559720 Pezarico, Giovanna https://orcid.org/0000-0001-5576-6685 http://lattes.cnpq.br/2031390761559720 Piovezana, Leonel https://orcid.org/0000-0001-8577-319X http://lattes.cnpq.br/8196195261847883 Torres, Ricardo Lobato https://orcid.org/0000-0002-2439-4775 http://lattes.cnpq.br/9598234169736125 Educação - Estudo e ensino (Pós-graduação) Universidades e faculdades - Pós-graduação Desenvolvimento sustentável Desenvolvimento econômico - Aspectos ambientais Comunidades - Organização para o desenvolvimento Universidade Federal do Pará. Núcleo de Altos Estudos Amazônicos Education - Study and teaching (Graduate) Universities and colleges - Graduate work Sustainable development Economic development - Environmental aspects Community development corporations CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO Administração The present study originates from the trajectory, relationships and interrelationships that are developed and established within the scope of Higher Education: the dialogue of the university as an organization and its surroundings. Although we know that the study agendas on university topics and their dialogues with regional development are not necessarily recent, an aspect that, in a way, helped in the construction of the guiding thread of the present study, and differentiates them from other previous studies, says regarding the emergence in the last decades of a scenario of evaluation of Higher Education and, especially, that of Graduate Studies, which had repercussions on the constitution of elements such as accreditation, social, economic and cultural impact. Faced with such a scenario, the reflection between the impact category within the scope of Graduate Programs and in the context of interaction with organizations. The problem has as its object, the Center for Higher Amazonian Studies (NAEA), conceived from three interdependent pillars that distinguish it from the others and give it a unique character: development, interdisciplinarity and Amazon. As a general objective, it seeks to verify and analyze the impact categories on society, based on the concepts and actions developed by the Environment Center - NAEA in the context of the Stricto Sensu Post-Graduation through the Post-Graduate Program in Development of the Humid Tropic - PPGDSTU. Its interactions with organizations also considering the tensions experienced in contemporary times in the midst of Graduate Studies, its evaluation policies and guidelines from agencies and funding agencies. This is a qualitative and field research. Due to the singularity of the object, it is considered a case study. In terms of data collection, they were primarily collected through semi-structured interviews and institutional documents. The analyzes were constructed through content analysis, whose a priori categories are: a) conceptions of impact and b) interactions with organizations in the midst of regional development. O presente estudo se origina na trajetória, nas relações e nas inter-relações que são desenvolvidas e estabelecidas no âmbito da Educação Superior: o diálogo da universidade enquanto organização e seu entorno. Embora saibamos que as agendas de estudos sobre o tema “universidade e seus diálogos” com o desenvolvimento regional não sejam necessariamente recentes, um aspecto que, de certo modo, auxiliou na construção do fio condutor do presente estudo, e os diferencia dos demais estudos anteriores, diz respeito à emergência, nas últimas décadas, de um cenário de avaliação da Educação Superior e, especialmente, o da Pós-graduação, que repercutiu na constituição de elementos como acreditação, impacto social, econômico e cultural. Diante do atual cenário de avaliação das pós graduações nacionais, abordamos a reflexão entre a categoria impacto no âmbito dos Programas de Pós-Graduação e no contexto da interação com as organizações. A problemática tem como objeto o Núcleo de Altos Estudos Amazônicos (NAEA), concebido a partir de três pilares interdependentes que o distinguem dos demais e lhe conferem caráter singular: desenvolvimento, interdisciplinaridade e Amazônia. Como objetivo geral, esta pesquisa busca verificar e analisar a categoria “impacto na sociedade” a partir das concepções e ações desenvolvidas pelo Núcleo de Meio Ambiente (NAEA) no contexto da Pós-graduação Stricto Sensu, no Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento do Trópico Úmido – PPGDSTU. Avaliamos suas interações com as organizações, considerando, também, os tensionamentos vivenciados na contemporaneidade, no bojo da Pós-graduação, com suas políticas de avaliação e orientações das agências e dos órgãos de fomento. Trata-se de pesquisa de abordagem qualitativa e de campo e, pela singularidade do objeto, considera-se um estudo de caso. Em termos de coletas de dados, estes foram prioritariamente coletados por meio de entrevistas semiestruturadas e de documentos institucionais, que deram subsídio para a realização da análise de conteúdo organizada em duas categorias que emanaram do campo de pesquisa: a) concepções de impacto e b) interações com organizações no bojo do desenvolvimento regional. 2023-01-20T16:14:57Z 2023-01-20T16:14:57Z 2022-09-01 masterThesis MIRANDA, Suzanne Lais Santana. As concepções de impactos no contexto do Núcleo de Altos Estudos Amazônicos - NAEA: percepção docente e produtos da pós graduação. 2022. Dissertação (Mestrado em Administração) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2022. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/30396 por openAccess http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Programa de Pós-Graduação em Administração UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Educação - Estudo e ensino (Pós-graduação) Universidades e faculdades - Pós-graduação Desenvolvimento sustentável Desenvolvimento econômico - Aspectos ambientais Comunidades - Organização para o desenvolvimento Universidade Federal do Pará. Núcleo de Altos Estudos Amazônicos Education - Study and teaching (Graduate) Universities and colleges - Graduate work Sustainable development Economic development - Environmental aspects Community development corporations CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO Administração |
spellingShingle |
Educação - Estudo e ensino (Pós-graduação) Universidades e faculdades - Pós-graduação Desenvolvimento sustentável Desenvolvimento econômico - Aspectos ambientais Comunidades - Organização para o desenvolvimento Universidade Federal do Pará. Núcleo de Altos Estudos Amazônicos Education - Study and teaching (Graduate) Universities and colleges - Graduate work Sustainable development Economic development - Environmental aspects Community development corporations CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO Administração Miranda, Suzanne Lais Santana As concepções de impactos no contexto do Núcleo de Altos Estudos Amazônicos (NAEA): percepção docente e produtos da pós graduação |
description |
The present study originates from the trajectory, relationships and interrelationships that are developed and established within the scope of Higher Education: the dialogue of the university as an organization and its surroundings. Although we know that the study agendas on university topics and their dialogues with regional development are not necessarily recent, an aspect that, in a way, helped in the construction of the guiding thread of the present study, and differentiates them from other previous studies, says regarding the emergence in the last decades of a scenario of evaluation of Higher Education and, especially, that of Graduate Studies, which had repercussions on the constitution of elements such as accreditation, social, economic and cultural impact. Faced with such a scenario, the reflection between the impact category within the scope of Graduate Programs and in the context of interaction with organizations. The problem has as its object, the Center for Higher Amazonian Studies (NAEA), conceived from three interdependent pillars that distinguish it from the others and give it a unique character: development, interdisciplinarity and Amazon. As a general objective, it seeks to verify and analyze the impact categories on society, based on the concepts and actions developed by the Environment Center - NAEA in the context of the Stricto Sensu Post-Graduation through the Post-Graduate Program in Development of the Humid Tropic - PPGDSTU. Its interactions with organizations also considering the tensions experienced in contemporary times in the midst of Graduate Studies, its evaluation policies and guidelines from agencies and funding agencies. This is a qualitative and field research. Due to the singularity of the object, it is considered a case study. In terms of data collection, they were primarily collected through semi-structured interviews and institutional documents. The analyzes were constructed through content analysis, whose a priori categories are: a) conceptions of impact and b) interactions with organizations in the midst of regional development. |
format |
Dissertação |
author |
Miranda, Suzanne Lais Santana |
author_sort |
Miranda, Suzanne Lais Santana |
title |
As concepções de impactos no contexto do Núcleo de Altos Estudos Amazônicos (NAEA): percepção docente e produtos da pós graduação |
title_short |
As concepções de impactos no contexto do Núcleo de Altos Estudos Amazônicos (NAEA): percepção docente e produtos da pós graduação |
title_full |
As concepções de impactos no contexto do Núcleo de Altos Estudos Amazônicos (NAEA): percepção docente e produtos da pós graduação |
title_fullStr |
As concepções de impactos no contexto do Núcleo de Altos Estudos Amazônicos (NAEA): percepção docente e produtos da pós graduação |
title_full_unstemmed |
As concepções de impactos no contexto do Núcleo de Altos Estudos Amazônicos (NAEA): percepção docente e produtos da pós graduação |
title_sort |
as concepções de impactos no contexto do núcleo de altos estudos amazônicos (naea): percepção docente e produtos da pós graduação |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2023 |
citation |
MIRANDA, Suzanne Lais Santana. As concepções de impactos no contexto do Núcleo de Altos Estudos Amazônicos - NAEA: percepção docente e produtos da pós graduação. 2022. Dissertação (Mestrado em Administração) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2022. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/30396 |
_version_ |
1805303696135815168 |
score |
10,814766 |