Modelagem matemática e jogos digitais: possibilidades para a educação básica
This work, oriented according to a qualitative research perspective, deals with the use of digital games as reality that triggers the development of mathematical modelling activities. Structured in the multipaper modality, it consists of two papers that report results of the developed research. In t...
Autor principal: | Zanette, Gustavo Henrique |
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Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2023
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Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/30657 |
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riut-1-306572023-03-01T06:07:28Z Modelagem matemática e jogos digitais: possibilidades para a educação básica Mathematical modelling and digital games: possibilities for basic education Zanette, Gustavo Henrique Tortola, Emerson Tortola, Emerson Novaes, Barbara Winiarski Diesel Merli, Renato Francisco Matemática - Estudo e ensino Modelos matemáticos Jogos eletrônicos Realidade virtual Mathematics - Study and teaching Mathematical models Electronic games Virtual reality CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM This work, oriented according to a qualitative research perspective, deals with the use of digital games as reality that triggers the development of mathematical modelling activities. Structured in the multipaper modality, it consists of two papers that report results of the developed research. In the first article, we questioned which themes may constitute reality in mathematical modelling activities, to encourage the insertion of games in this range of possibilities. For this, we analyze the potential of a game as a trigger for modelling activities in Basic Education, particularly in Elementary Education, that is, which problem situations, discussions and uses of mathematics can be undertaken in a mathematical modelling activity, when its theme it’s a game. Hay Day was the game analyzed. In the second paper, in turn, we questioned how digital games can become reality in mathematical modelling activities. For this purpose, we analyzed two activities developed in two different contexts, but based on the same game, chosen by the students, namely Minecraft, one of them in the scope of an extension project, out the school term, by students of a 4th Grade in the Elementary School, and another in the context of a Mathematical Modelling subject, by students of the Mathematics Degree Course, both in public institutions in a city in the West of Paraná. In general terms, the analyzes signal mathematical discussions that can be undertaken since the early years of Elementary School, associated with the comparison of quantities, elementary operations of mathematics, specifically in the case of the analyzed activities multiplication and division; going through the Middle School, contemplating themes such as rational numbers, reason, proportion and equations; until High School, addressing functions, trigonometric relationships, analytical geometry, etc. In addition, we were able to observe, from the activities developed, the satisfaction of students in discussing topics of interest to them, in this case games, as well as their engagement in discussions on the topic, data collection, outlining strategies for solving problems and validation, since they are actions that refer directly to play. Este trabalho, orientado segundo uma perspectiva qualitativa de pesquisa, versa sobre o uso de jogos digitais como realidade desencadeadora para o desenvolvimento de atividades de modelagem matemática. Estruturado na modalidade multipaper, é constituído por dois artigos que relatam resultados da pesquisa desenvolvida. No primeiro artigo questionamos quais temas podem constituir realidade em atividades de modelagem matemática, com intuito de fomentar a inserção dos jogos nesse leque de possibilidades. Para isso, analisamos o potencial de um jogo como desencadeador de atividades de modelagem na Educação Básica, particularmente no Ensino Fundamental, ou seja, quais situações-problema, discussões e usos da matemática podem ser empreendidos em uma atividade de modelagem matemática, quando sua temática é um jogo. O jogo analisado foi o Hay Day. No segundo artigo, por sua vez, questionamos como jogos digitais podem constituir realidade em atividades de modelagem matemática. Para tanto analisamos duas atividades desenvolvidas em dois contextos distintos, porém a partir de um mesmo jogo, escolhido pelos alunos, a saber, o Minecraft, sendo um deles no âmbito de um projeto de extensão, no contraturno escolar, por alunas de um 4º ano do Ensino Fundamental, e outro no âmbito de uma disciplina de Modelagem Matemática, por acadêmicos do Curso de Licenciatura em Matemática, ambos em instituições públicas de um município do Oeste do Paraná. Em termos gerais, as análises sinalizam discussões matemáticas que podem ser empreendidas desde os anos iniciais do Ensino Fundamental, associadas à comparação de quantidades, operações elementares da matemática, especificamente no caso das atividades analisadas multiplicação e divisão; perpassando pelos anos finais do Ensino Fundamental, contemplando temas como números racionais, razão, proporção e equações; até o Ensino Médio, abordando funções, relações trigonométricas, geometria analítica etc. Além disso, pudemos observar, a partir das atividades desenvolvidas, a satisfação dos alunos em discutir temas de seus interesses, no caso os jogos, bem como o engajamento deles nas discussões sobre o tema, coleta de dados, delineamento de estratégias para a resolução dos problemas e validação, uma vez que são ações que remetem diretamente ao jogar. 2023-02-28T18:03:40Z 2023-02-28T18:03:40Z 2021-05-20 bachelorThesis ZANETTE, Gustavo Henrique. Modelagem matemática e jogos digitais: possibilidades para a educação básica. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Toledo, 2021. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/30657 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Toledo Brasil Licenciatura em Matemática UTFPR |
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Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
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Português |
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Matemática - Estudo e ensino Modelos matemáticos Jogos eletrônicos Realidade virtual Mathematics - Study and teaching Mathematical models Electronic games Virtual reality CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
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This work, oriented according to a qualitative research perspective, deals with the use of digital games as reality that triggers the development of mathematical modelling activities. Structured in the multipaper modality, it consists of two papers that report results of the developed research. In the first article, we questioned which themes may constitute reality in mathematical modelling activities, to encourage the insertion of games in this range of possibilities. For this, we analyze the potential of a game as a trigger for modelling activities in Basic Education, particularly in Elementary Education, that is, which problem situations, discussions and uses of mathematics can be undertaken in a mathematical modelling activity, when its theme it’s a game. Hay Day was the game analyzed. In the second paper, in turn, we questioned how digital games can become reality in mathematical modelling activities. For this purpose, we analyzed two activities developed in two different contexts, but based on the same game, chosen by the students, namely Minecraft, one of them in the scope of an extension project, out the school term, by students of a 4th Grade in the Elementary School, and another in the context of a Mathematical Modelling subject, by students of the Mathematics Degree Course, both in public institutions in a city in the West of Paraná. In general terms, the analyzes signal mathematical discussions that can be undertaken since the early years of Elementary School, associated with the comparison of quantities, elementary operations of mathematics, specifically in the case of the analyzed activities multiplication and division; going through the Middle School, contemplating themes such as rational numbers, reason, proportion and equations; until High School, addressing functions, trigonometric relationships, analytical geometry, etc. In addition, we were able to observe, from the activities developed, the satisfaction of students in discussing topics of interest to them, in this case games, as well as their engagement in discussions on the topic, data collection, outlining strategies for solving problems and validation, since they are actions that refer directly to play. |
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ZANETTE, Gustavo Henrique. Modelagem matemática e jogos digitais: possibilidades para a educação básica. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Toledo, 2021. |
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