Sequência didática para o ensino da física térmica: uma proposta baseada nos princípios da andragogia

The present work brings a proposal for a didactic sequence, using the andragogy methodology in the teaching of thermal Physics for the youth and adult education (EJA) modality, applied in a high school class in a college located in the West of Paraná. The implementation of the educational product to...

ver descrição completa

Autor principal: Frigo, Flavia
Formato: Dissertação
Idioma: Português
Publicado em: Universidade Tecnológica Federal do Paraná 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/30879
Tags: Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
id riut-1-30879
recordtype dspace
spelling riut-1-308792023-03-21T06:07:38Z Sequência didática para o ensino da física térmica: uma proposta baseada nos princípios da andragogia Didactic sequence for the teaching of thermal physics: a proposal based on andragogy principles Frigo, Flavia Almeida, Shiderlene Vieira de https://orcid.org/0000-0001-7861-3059 http://lattes.cnpq.br/6420445044479337 Longen, Fabio Rogerio https://orcid.org/0000-0002-3968-6199 http://lattes.cnpq.br/2776557906978341 Almeida, Shiderlene Vieira de https://orcid.org/0000-0001-7861-3059 http://lattes.cnpq.br/6420445044479337 Nicodem, Maria Fatima Menegazzo https://orcid.org/0000-0003-3143-711X http://lattes.cnpq.br/6397383925788334 Anjos, Rita de Cássia dos https://orcid.org/0000-0002-6463-2272 http://lattes.cnpq.br/5775617413825711 Educação de adultos Termodinâmica Estratégias de aprendizagem Adult education Thermodynamics Learning strategies CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA Física/Ensino de Física The present work brings a proposal for a didactic sequence, using the andragogy methodology in the teaching of thermal Physics for the youth and adult education (EJA) modality, applied in a high school class in a college located in the West of Paraná. The implementation of the educational product took place in times of the Covid-19 pandemic, in person, only with students who chose to return to classes after the release of the Ministry of Health. The main objective is to offer a pedagogical didactic material, with a specific language that meets the different profiles, which encompasses a great diversity, ranging from the young to the elderly, with varied learning rhythms and structure of thought. This is support material with methodological subsidies to educators who work in EJA, in order to assist in professional development and improve their didactic practice, favoring in some way to improve the teaching of Physics, more specifically, the teaching of Physics in EJA, seen as an abstract discipline, complex and difficult to understand. Starting from a quantitative-qualitative research, it started with the application of an investigative questionnaire, about the student's world view, their way of life and their perceptions about the teaching of Physics, and application of the didactic sequence composed by models, problem situation, comics, experiments, produced for these students, culminating in the construction of a prototype of a sustainable solar water heating collector. We found that the methodology addressed allowed the active participation of students in the teaching process and a great advance in the understanding and assimilation of the Physical concepts studied. We conclude that the proposal of this study proved to be efficient to adapting the educational practices of Physics for this public, as they met the needs and formative specificities of the EJA subjects, enabling conditions for dynamizing the teaching and learning of Physics, allowing the student to relate scientific knowledge with everyday phenomena. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) O presente trabalho traz uma proposta de sequência didática, utilizando os princípios da andragogia no ensino da Física térmica para a modalidade da educação de jovens e adultos (EJA), aplicada em uma turma do ensino médio, num colégio localizado no Oeste do Paraná. A implementação do produto educacional ocorreu em tempos de pandemia da Covid-19, de forma presencial, somente com os alunos que optaram pelo retorno às aulas após a liberação do Ministério da Saúde. O objetivo principal é ofertar um material didático pedagógico, com uma linguagem específica que atenda os diferentes perfis, que engloba uma grande diversidade, que vai desde o jovem até o idoso, com ritmos de aprendizagem e estrutura de pensamento variados. Trata-se de um material de apoio com subsídios metodológicos a educadores que trabalham na EJA, a fim de auxiliar no desenvolvimento profissional e aprimorar sua prática didática, favorecendo, de alguma forma a melhoria do ensino de Física, mais especificamente, o ensino de Física na EJA, vista como uma disciplina abstrata, complexa e de difícil entendimento. Partindo de uma pesquisa de caráter quanti qualitativa, iniciou-se com aplicação de um questionário investigativo, sobre a visão de mundo do aluno, do seu modo de vida e suas percepções sobre o ensino da Física, e aplicação da sequência didática composta por maquetes, situação problema, histórias em quadrinhos, experimentos, produzida para esse alunado, culminado na construção de um protótipo de um coletor solar sustentável de aquecimento de água. Constatamos que a metodologia abordada permitiu participação ativa dos estudantes no processo de ensino e um grande avanço na compreensão e assimilação dos conceitos físicos estudados. Concluímos que a proposta desse estudo se revelou eficiente para adaptar as práticas educativas de Física para esse público, pois atenderam as necessidades e especificidades formativas dos sujeitos da EJA, possibilitando condições para dinamização do ensino aprendizagem da Física, permitindo o educando relacionar os conhecimentos científicos com fenômenos do seu cotidiano. 2023-03-20T15:24:07Z 2023-03-20T15:24:07Z 2022-12-07 masterThesis FRIGO, Flavia. Sequência didática para o ensino da física térmica: uma proposta baseada nos princípios da andragogia. 2022. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2022. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/30879 por openAccess http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ application/pdf application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Medianeira Brasil Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física UTFPR
institution Universidade Tecnológica Federal do Paraná
collection RIUT
language Português
topic Educação de adultos
Termodinâmica
Estratégias de aprendizagem
Adult education
Thermodynamics
Learning strategies
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Física/Ensino de Física
spellingShingle Educação de adultos
Termodinâmica
Estratégias de aprendizagem
Adult education
Thermodynamics
Learning strategies
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Física/Ensino de Física
Frigo, Flavia
Sequência didática para o ensino da física térmica: uma proposta baseada nos princípios da andragogia
description The present work brings a proposal for a didactic sequence, using the andragogy methodology in the teaching of thermal Physics for the youth and adult education (EJA) modality, applied in a high school class in a college located in the West of Paraná. The implementation of the educational product took place in times of the Covid-19 pandemic, in person, only with students who chose to return to classes after the release of the Ministry of Health. The main objective is to offer a pedagogical didactic material, with a specific language that meets the different profiles, which encompasses a great diversity, ranging from the young to the elderly, with varied learning rhythms and structure of thought. This is support material with methodological subsidies to educators who work in EJA, in order to assist in professional development and improve their didactic practice, favoring in some way to improve the teaching of Physics, more specifically, the teaching of Physics in EJA, seen as an abstract discipline, complex and difficult to understand. Starting from a quantitative-qualitative research, it started with the application of an investigative questionnaire, about the student's world view, their way of life and their perceptions about the teaching of Physics, and application of the didactic sequence composed by models, problem situation, comics, experiments, produced for these students, culminating in the construction of a prototype of a sustainable solar water heating collector. We found that the methodology addressed allowed the active participation of students in the teaching process and a great advance in the understanding and assimilation of the Physical concepts studied. We conclude that the proposal of this study proved to be efficient to adapting the educational practices of Physics for this public, as they met the needs and formative specificities of the EJA subjects, enabling conditions for dynamizing the teaching and learning of Physics, allowing the student to relate scientific knowledge with everyday phenomena.
format Dissertação
author Frigo, Flavia
author_sort Frigo, Flavia
title Sequência didática para o ensino da física térmica: uma proposta baseada nos princípios da andragogia
title_short Sequência didática para o ensino da física térmica: uma proposta baseada nos princípios da andragogia
title_full Sequência didática para o ensino da física térmica: uma proposta baseada nos princípios da andragogia
title_fullStr Sequência didática para o ensino da física térmica: uma proposta baseada nos princípios da andragogia
title_full_unstemmed Sequência didática para o ensino da física térmica: uma proposta baseada nos princípios da andragogia
title_sort sequência didática para o ensino da física térmica: uma proposta baseada nos princípios da andragogia
publisher Universidade Tecnológica Federal do Paraná
publishDate 2023
citation FRIGO, Flavia. Sequência didática para o ensino da física térmica: uma proposta baseada nos princípios da andragogia. 2022. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2022.
url http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/30879
_version_ 1805988373287927808
score 10,814766