Uma proposta de ensino de juros simples e compostos por meio da plataforma Wordwall
Young people and adults have difficulties in dealing with their finances. Allied to the fact that, in a search in Brazilian and Paraná official documents and in academic works on the CAPES portal, we found little about the use of games in the teaching of Financial Mathematics. This research aimed to...
Autor principal: | Santos, Simone Cintia dos |
---|---|
Formato: | Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/31551 |
Tags: |
Adicionar Tag
Sem tags, seja o primeiro a adicionar uma tag!
|
id |
riut-1-31551 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
riut-1-315512023-06-13T06:08:12Z Uma proposta de ensino de juros simples e compostos por meio da plataforma Wordwall A teaching proposal simple and compound interest by Wordwall plataform Santos, Simone Cintia dos Merli, Renato Francisco Merli, Renato Francisco Tortola, Emerson Vertuan, Rodolfo Eduardo Matemática financeira Juros Educação - Finanças Business mathematics Interest Education - Finance CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Young people and adults have difficulties in dealing with their finances. Allied to the fact that, in a search in Brazilian and Paraná official documents and in academic works on the CAPES portal, we found little about the use of games in the teaching of Financial Mathematics. This research aimed to develop a proposal for teaching financial mathematics in high school through games created on the Wordwall platform. 17 questions and 1 investigative activity were created, both about simple and compound interest, which deal with everyday situations and the student's financial life. Six questions are about percentage, which make a diagnostic assessment. Two questions are about simple interest and another about compound interest, which aim to verify the student's perception of the logic and reason involved, and the other nine are about percentage and simple and compound interest, with the aim of evaluating student learning in the game itself. As a result, it is expected that these games can contribute to teachers and future teachers to use them in the classroom in teaching financial mathematics. Os jovens e adultos possuem dificuldades em lidar com suas finanças. Aliado ao fato de que, em uma busca em documentos oficiais brasileiro e paranaense e em trabalhos acadêmicos do portal da CAPES encontramos pouco sobre a utilização de jogos no ensino de Matemática Financeira. Esta pesquisa teve como objetivo desenvolver uma proposta de ensino de matemática financeira no Ensino Médio por meio de jogos criados na plataforma Wordwall. Foram criadas 17 questões e 1 atividade investigativa, ambas sobre juros simples e compostos, as quais tratam sobre situações do cotidiano e da vida financeira do aluno. Seis questões são sobre porcentagem, que fazem uma avaliação diagnóstica. Duas questões são sobre juros simples e outra sobre juros compostos que objetivam verificar a percepção do aluno em relação a lógica e razão envolvida e, as outras nove são sobre porcentagem e juros simples e compostos com caráter de avaliação do aprendizado do aluno no próprio jogo. Como resultado, espera-se que esses jogos possam contribuir para professores e futuros professores a utilizarem em sala de aula no ensino de matemática financeira. 2023-06-12T18:57:27Z 2023-06-12T18:57:27Z 2022-12-15 bachelorThesis SANTOS, Simone Cíntia dos. Uma proposta de ensino de juros simples e compostos por meio da plataforma Wordwall. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Toledo, 2022. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/31551 por openAccess http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Toledo Brasil Licenciatura em Matemática UTFPR |
institution |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
collection |
RIUT |
language |
Português |
topic |
Matemática financeira Juros Educação - Finanças Business mathematics Interest Education - Finance CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
spellingShingle |
Matemática financeira Juros Educação - Finanças Business mathematics Interest Education - Finance CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Santos, Simone Cintia dos Uma proposta de ensino de juros simples e compostos por meio da plataforma Wordwall |
description |
Young people and adults have difficulties in dealing with their finances. Allied to the fact that, in a search in Brazilian and Paraná official documents and in academic works on the CAPES portal, we found little about the use of games in the teaching of Financial Mathematics. This research aimed to develop a proposal for teaching financial mathematics in high school through games created on the Wordwall platform. 17 questions and 1 investigative activity were created, both about simple and compound interest, which deal with everyday situations and the student's financial life. Six questions are about percentage, which make a diagnostic assessment. Two questions are about simple interest and another about compound interest, which aim to verify the student's perception of the logic and reason involved, and the other nine are about percentage and simple and compound interest, with the aim of evaluating student learning in the game itself. As a result, it is expected that these games can contribute to teachers and future teachers to use them in the classroom in teaching financial mathematics. |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) |
author |
Santos, Simone Cintia dos |
author_sort |
Santos, Simone Cintia dos |
title |
Uma proposta de ensino de juros simples e compostos por meio da plataforma Wordwall |
title_short |
Uma proposta de ensino de juros simples e compostos por meio da plataforma Wordwall |
title_full |
Uma proposta de ensino de juros simples e compostos por meio da plataforma Wordwall |
title_fullStr |
Uma proposta de ensino de juros simples e compostos por meio da plataforma Wordwall |
title_full_unstemmed |
Uma proposta de ensino de juros simples e compostos por meio da plataforma Wordwall |
title_sort |
uma proposta de ensino de juros simples e compostos por meio da plataforma wordwall |
publisher |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
publishDate |
2023 |
citation |
SANTOS, Simone Cíntia dos. Uma proposta de ensino de juros simples e compostos por meio da plataforma Wordwall. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Toledo, 2022. |
url |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/31551 |
_version_ |
1810427856037085184 |
score |
10,814766 |