Sistema colaborativo para planejamento de rotas para cadeirantes
Route planning is a challenging problem for urban computing that usually involves the processing of a huge amount of data and collaborative user feedback. Traditionally, route planning services are street-based, that is, even paths for a pedestrian are suggested in terms of streets. However such mod...
Autor principal: | Barczyszyn, Guilherme Lincon |
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Formato: | Dissertação |
Idioma: | Português |
Publicado em: |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná
2019
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Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/4319 |
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riut-1-43192021-02-23T13:47:58Z Sistema colaborativo para planejamento de rotas para cadeirantes Collaborative system for wheelchair route plan Barczyszyn, Guilherme Lincon Kozievitch, Nádia Puchalski http://lattes.cnpq.br/9727123750824948 Minetto, Rodrigo http://lattes.cnpq.br/8366112479020867 Ziviani, Artur Berardi, Rita Cristina Galarraga Kozievitch, Nádia Puchalski Paraplégicos Pessoas com deficiência - Orientação e mobilidade Computadores e pessoas com deficiência Projeto de acessibilidade Arquitetura e deficientes físicos Teoria dos grafos Modelos matemáticos Paraplegics People with disabilities - Orientation and mobility Computers and people with disabilities Barrier-free design Architecture and the handicapped Graph theory Mathematical models CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO Ciência da Computação Route planning is a challenging problem for urban computing that usually involves the processing of a huge amount of data and collaborative user feedback. Traditionally, route planning services are street-based, that is, even paths for a pedestrian are suggested in terms of streets. However such models are not suitable for users with certain disabilities. To address this problem, we describe in this dissertation a sidewalk-based model to accommodate the needs for a wheelchair route planning service. The model is mathematically defined as a graph, where the vertices are the city block corners and the edges are the sidewalks or crosswalks. The edge costs are derived from important accessibility features, such as distance, path inclination, and existence and maintenance conditions of curb ramps, crosswalks and sidewalks. The model has been organized such as the user feedback is considered to help updating the model when accessibility issues are detected, by wheelchair users and companions, or solved, by the department of city planning. We also present a route planning algorithm that provides a set of alternative routes based on accessibility conditions, and a shortcut recommender algorithm to support accessibility related decision making by the department of city planning. Besides, it was developed an API to provide shortest-path using sidewalks. Experiments, by using PgRouting and PostGIS with open data, are reported for a Brazilian city neighborhood in order to validate the model and the route planning service. Planejamento de rotas é um desafio para a computação urbana que, de maneira geral, envolve o processamento de uma grande quantidade de dados, além do feedback dos usuários. Tradicionalmente, os serviços de planejamento de rota são baseados em ruas, isto é, mesmo um caminho para um pedestre ´e fornecido utilizando ruas. Entretanto, tais modelos não são adequados para usuários com certas deficiências. A fim de resolver tal problema, essa dissertação apresenta um modelo baseado em calcadas visando suprir as necessidades de um cadeirante por meio de um serviço de planejamento de rotas. O modelo ´e matematicamente definido como um grafo, em que os vértices são as esquinas e as arestas são as calcadas ou cruzamentos. Os custos de cada aresta são obtidos de diversos fatores como distância, inclinação e a condição/manutenção das rampas, cruzamentos e calçadas. O modelo foi pensado de maneira que o feedback do usuário fosse considerado durante a atualização de suas informações com dados de cadeirantes sobre problemas de acessibilidade e de problemas resolvidos pelo departamento de planejamento urbano da cidade. E apresentado ainda um algoritmo de planejamento de rotas que fornece um conjunto de rotas alternativas baseadas em condições de acessibilidade e um algoritmo de recomendação de atalhos para auxiliar a tomada de decisões pelo departamento de planejamento urbano da cidade. Além disso, foi desenvolvida uma API para o fornecimento dos serviços de caminho mínimo em calçadas. Experimentos, usando pgRouting e o PostGIS com dados abertos foram realizados em um bairro de uma cidade brasileira a fim de validar o modelo e o serviço de planejamento de rotas. 2019-08-07T14:46:02Z 2019-08-07T14:46:02Z 2019-06-26 masterThesis BARCYZSZYN, Guilherme Lincon. Sistema colaborativo para planejamento de rotas para cadeirantes. 2019. 71 f. Dissertação (Mestrado em Computação Aplicada) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2019. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/4319 por openAccess application/pdf Universidade Tecnológica Federal do Paraná Curitiba Brasil Programa de Pós-Graduação em Computação Aplicada UTFPR |
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Universidade Tecnológica Federal do Paraná |
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Português |
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Paraplégicos Pessoas com deficiência - Orientação e mobilidade Computadores e pessoas com deficiência Projeto de acessibilidade Arquitetura e deficientes físicos Teoria dos grafos Modelos matemáticos Paraplegics People with disabilities - Orientation and mobility Computers and people with disabilities Barrier-free design Architecture and the handicapped Graph theory Mathematical models CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO Ciência da Computação |
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Route planning is a challenging problem for urban computing that usually involves the processing of a huge amount of data and collaborative user feedback. Traditionally, route planning services are street-based, that is, even paths for a pedestrian are suggested in terms of streets. However such models are not suitable for users with certain disabilities. To address this problem, we describe in this dissertation a sidewalk-based model to accommodate the needs for a wheelchair route planning service. The model is mathematically defined as a graph, where the vertices are the city block corners and the edges are the sidewalks or crosswalks. The edge costs are derived from important accessibility features, such as distance, path inclination, and existence and maintenance conditions of curb ramps, crosswalks and sidewalks. The model has been organized such as the user feedback is considered to help updating the model when accessibility issues are detected, by wheelchair users and companions, or solved, by the department of city planning. We also present a route planning algorithm that provides a set of alternative routes based on accessibility conditions, and a shortcut recommender algorithm to support accessibility related decision making by the department of city planning. Besides, it was developed an API to provide shortest-path using sidewalks. Experiments, by using PgRouting and PostGIS with open data, are reported for a Brazilian city neighborhood in order to validate the model and the route planning service. |
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BARCYZSZYN, Guilherme Lincon. Sistema colaborativo para planejamento de rotas para cadeirantes. 2019. 71 f. Dissertação (Mestrado em Computação Aplicada) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2019. |
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